/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Dip til grønsager
Fra : MSS
Vist : 1840 gange
100 point
Dato : 12-02-08 10:16

Hej

Jeg vil gerne lave en forret med "stave" af grønsager, men mangler lige en opskrift på noget godt dip til.

Gode forslag modtages gerne.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 12-02-08 10:20

Tror lige jeg kigger med her

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-02-08 10:20

Hej MSS.
Jeg plejer at lave det af let nayonnaise som jeg rører op med vand og tilsættet forskellige krydderrier so hvidløg , karry , salt, pebber og hvad jeg ellers har. Lav flere forskellige små portioner. Det har altid været godt herhjemme Held og lykke

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 12-02-08 10:23

Hej, der findes så mange forskellige. Hvis du googler kan du nok finde utallige

Jeg laver tit denne her, cremefraisen kan sagtens er stattes af cheasy fraise 9%, hvis man vil passe lidt på med fedtet.

1/2 l Cremefraise 18%. Dild. Purløg. Persille. 2 Fed hvidløg. Man kan bruge friske eller dybfrosne krydderurter. Salt & peber.

Kommentar
Fra : MLund

Dato : 12-02-08 11:08

Hvad med denne til fx. friske grønsagsstave af fx gulerødder, agurk, bladselleri

Ingredienser
½ liter Cheasy Fraiche 9%
2 friske tomater i små tern (ca. 100 g)
1 stor rød peberfrugt i små tern (ca. 150 g)
4 tsk friskhakket rød chilipeber
1 zittauerløg i små tern (ca. 25 g)
1 tsk salt

Fremgangsmåde
Bland Cheasy Fraiche med ingredienserne. Smag til med salt.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 12-02-08 11:31

Grund-dip:
Lige dele FromageFraiche max 0,5% og Ymer(alm.).
1 tsk. stærk sennep pr. 2 dl. fromage fraiche/ymer.

Tilsæt:
Hvidløg, løg og æble pureres med saften af citron (mængde efter hvor stærk man ønsker dip'en)
og blandes i.
Dip'en trækker i køleskabet 2-4 timer før den skal anvendes.

Grund-dip'en kan også bruges til carrydressing, æggesalat, reje/fiske-cocktail m.m. og så er den temmelig mager.
Ammitz

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-02-08 12:08

Hej.

Spring over hvor gærdet er lavest og køb et færdigpulver til din dip

Når der er travlhed køber jeg selv den der hedder 'Holliday' (står i forretningerne sammen med Chips'ene) - jeg hælder et bæger Creme Fraiche 18% i en skål og tilsætter to breve 'Holliday' - muligvis 2½ brev. Så tilsætter jeg måske en smulem hvidløg og lidt citron. Hvis jeg synes den er for tyk, tilsætter jeg lidt mælk eller fløde men det er slet ikke nødvendigt at tilsætte noget som helst - 'Holliday' er altid en succes og den er naturligvis navngivet og hedder, her i huset,
'Dressing lá Moar'.

Nu bruger jeg 'Holliday' men der findes mange forskellige. En rigtig god variant er det pulver med Dild.

Jaja - jeg er en 'gammel ræv' udi køkkenkunsten men har dog fundet ud af at det kan lette det store arbejde omkring en succesmiddag, hvis man lige 'snyder' lidt hist og pist

God fornøjelse og held og lykke
Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-02-08 14:58
Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 13-02-08 07:46

Tak for svaret HelleBirgitte.

Tak for alle svarene - super gode alle sammen, men man skal jo vælge : - )

mvh
MSS

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-02-08 08:06

selv tak - nu har du jo mange gode opskrifter, som du kan prøve