/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vølund Fighter 410P
Fra : Peter1056
Vist : 2730 gange
100 point
Dato : 12-02-08 00:44

Hej. Vi har bygget nyt hus efter alle de nye regler med hensyn til isolering. Vi har 182 kvadratmeter. Vi har fået sat et varmegenvinding anlæg op som opvarmer brugsvandet med den luft der bliver suget ud af huset. Vølund Fighter 410P. Istedet for Elpatronen suplerer vi med naturgas. Med en temperatur på 20 grader. Vi er kun 2 voksne i husstanden i øjeblikket. Vores elforbrug ligger på ca 32kw pr dag.+ 3,5-4 kbm gas. Vores normale elforbrug fra tidligere hus lå på ca 10-11 kw pr dag. Kan det virkelig passe at Fighteren tager så meget el i døgnet. Vil meget gerne hører fra andre som har ligne anlæg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-02-08 09:51

Du forbruger lige PT ca 35 - 40 kWh/døgn til opvarmningen via gassen sv til 1,67 kWh/h igen svarende til varmetab ligenu på omkring 9W/m²

Varmepumpen optager iflg ovenstående antaget 32 - 11 = 21 kWh/døgn svarende til gennemsnit 875 W/h. Ventilatoren kan vi gætte til 90W, så bliver der små 800W tilbage til kompressoren. Det kan den ikke trække, hvorfor det lyder lidt af at elvarmelegemet ikke er blokeret for drift. Ergo skal man vide lidt mere, inden man kan svare. Umiddelbart lyder det til at varmepumpen deltager i opvarmningen (klogt nok), men man har ikke blokeret elvarmen.

Fat i montøren - ommmer!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-02-08 09:54

Ren brugsvandsopvarmning burde koste (ca) 12/3,5 = ca 3,5 kWh/døgn + ventilatordriften 24 x 90/1000 = 2,16 kWh/døgn samlet 5,66 kWh/døgn.

En bimåler koster omkring en tusse. På med sådan en, og fat i leverandøren. Noget er ikke korrekt.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 12-02-08 10:07

undskyld, vi satte et amp. meter på som viste 3,6 amp. på fasen til genv. 3.6 gange 230v =828w gange 24 /1000= ca. 20 kwat. elpatronen er taget fra, men for at bruge 20 kwatt ja så skal det køre konstant og det gør det heldigvis ikke, men det er ikke mange pauser må jeg indrømme. Men når man kænker på at alt skal være så økonomisk som muligt, så fatter jeg ikke at sådan et anlæg må sælges hvis det bruger så meget. VVS' er som har sat det op har jeg 100% tillid til.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 12-02-08 10:11

Kompressor 550W
Ventilator 170W
Mere kan jeg ikke finde, på anlæget.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 10:49

Når du beregner effekt, kan du ikke bare bruge amperemeteraflæsningen og gange med den nominelle spænding. Det er den såkaldte skineffekt (tilsyneladende effekt), du får der. Metoden er fin til glødelamper og andre varmelegemer, men falder igennem ved stort set alle andre elforbrugere, hvor strøm og spænding IKKE er i fase. Så når mærkeskiltet angiver et forbrug i Watt og ikke i VoltAmpere, kan du stort set regne med det. Og lige for en ordens skyld: Måleren registrerer den forbrugte ydelse * tid, ikke skinforbruget.
Når du skal sammenligne med en tidligere adresse, skal du lige checke, at lampers art, størrelse og antal skal holdes op mod hinanden, det samme skal de store forbrugere som komfur, TV, PC, stereoanlæg, håndklædetørrer osv.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 12-02-08 12:09

Hvis din VVS'er er så fantastisk! Hvorfor tror du så ikke på det apparat han har leveret dig?

Er du i tvivl om apparatets forbrug, køber du en bimåler. Dette er under alle omstændigheder en god ide. Så er du ude over alle gætterierne.

I Dk har du vanskelligt ved at holde skrammel ude af markedet (ikke at Nibe (Vølund) er skrammel). Men forsøger du at hindre parallel-import, særegne apparater fra de tidligere østlande og Kina, vil der straks blive råbt "teknisk handelshindring".

Nibe bygger udemærkede varmepumper, omend ventilatoreffektiviteten lader noget tilbage at ønske. Dette er et generelt svensk problem. På kompressor siden, kan man vist ikke pege fingre af anlægget.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 12:12

Man behøver ikke at købe en måler. Mange elforsyningsselskaber låner dem ud gratis i én eller to uger!

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 12-02-08 13:07

Det som er humlen i det hele er mit kwatt forbrug, som jeg syntes er for højt. Min VVS'eren sendte tegninger af huset over til Vølund, som så leverede anlæget samt tegninger.Det første jeg gjorde var at kontakte Vølund, da det er dem som har justeret anlæget ind, fordi vi havde brugt 2700 kw i Okt, NOV, Dec. og så har det jo ikke været koldt, men fik her af vide at det første år skulle man regne med et mer forbrug på ca. 20 %.Jeg gruer bare for når jeg skal ha lavet energi-mærkning da huset er lavenergi 2.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 13:12

Men igen: Check genvinderens forbrug, dine vinduers tæthed og dit øvrige elforbrug. Huset er jo en del større end dit forrige, så du har nok flere lampesteder og andet, som bruger strøm. Men også elforbruget varmer, så det virker som om du ligeså godt kunne have elvarme i hele hytten. Hvor mange kubikmeter luft har du igennem på et døgn?

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 12-02-08 13:31

huset her er 40kvm mindre end det tidligere. Vi har 300 mm i gulv, 190 i ydrevæge, 2 lag gipslofter samt 435mm isolering på loftet, det er så tæt at man ikke kan smække med dørene, når vi tænder emhætten og hvis der ikke er trukket op håndtaget i ydredøren, 3 punktlås, så hyler det i gennem døren. Jeg har selv været med i byggeriet og ved at der ikke er så meget som en lille sprække, men ja selvom at det er lavenergi vinduer og dører så er det stadigt en varmesluger. Jeg har bare tængt på forbrug hver gang at der er blevet købt el ting, alt er nyt samt A+, jeg har endvidere købt et regnvandsanlæg så jeg genbruger regnvand til wc, vaskemaskine og udendørshaner.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 13:42

I sandhed imponerende. Men hvor kommer så den luft fra, du pumper ud og genvider varme fra?? Det kunne under de omstændigheder tyde på, at det kun er pumpens og kompressorens effekt, du bruger til at varme vand med!

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 12-02-08 14:08

Jep,som jeg beskrev i spørgsmålet, luften der bliver suget ud bruges til opvarmning af brugsvand, hvordan det lige bliver omsat er jeg ikke helt inde i, men luften der bliver sendt retur er fra anlæget eller kompressoren er 23 grader og så er der jo lidt tab på vej gennem rørerne. Vi supplere med gasfyret istedet for elpatron, når kompressoren ikke kan klare det. Dette er en ting som jeg ikke havde forudset. For det er ikke så meget varme der kommer gennem gulv-varmen, da genv. laver det meste, dette er jo nok det største problem i nye huse at man ikke kan mærke gulv-varmen da der ikke er behov for det og fremløbstempaturen er så lav. 28-35 grader. Det er jo ikke som når man laver gulv-varme i ældre huse.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 14:25

Nej, men når nu huset er så tæt, som du siger, så har dit varmegenvindingsanlæg ikke meget andet at gøre godt med end sit eget elforbrug. Der er jo ikke noget udsugningsluft at tage varmen fra!

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 12-02-08 15:34

korekt, og så er vi tilbage ved udgangspunktet, hvorfor så stort elforbrug?, vi har INGEN pc' eller andet stående på standby, jeg har ihc styring, hvor jeg har lavet sluk alt funktion + timer til sluk alt om natten og når man forlader huset. Sencor på badeværelser som slukker lys hvis det bliver glemt + starter cirkulationspumpe til det varme vand så det ikke står og kører hele tiden når der ingen er. Så det er mig en gåde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-02-08 16:45

Uden lige at vide hvordan tingene er skruet sammen, lyder det til varmepumpen deltager kraftigt i opvarmningen. Men dette kan nemt checkes - sluk for kompressoren og lad gasfyret klare det hele. Lur mig om ikke det gasforbrug mindst fordobles. Dit gasforbrug er ekstremt lavt.

Dernæst kan du roligt regne med dit hus, det første år, har et ikke uvæsentlig merforbrug, dels med opvarmning af jorden under huses og dels med udtørring af huset.

Hvis ikke du har sørget for friskluftriste i samtlige opholdsrum ligger noget af svaret her. Varmepumpen får for lidt luft og kører væsentlig ringere i virkningsgrad. Iht BR skal der udsuges 182 x 2,35 x 0,5 = 213 m³/h. Hvad er den indreguleret til?

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 12-02-08 18:37

Leder som besat efter den seddelen som montøren udfyldte, men nej der er ingen friskluftriste da anlæget kører med undertryk, oplyst af vølund.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-02-08 13:13

Dette er en ganske alvorlig fejl af Vølund.

Dine vinduer SKAL være forsynet med friskluftventiler eller der SKAL være indbygget friskluftriste i væggene. Hvordan skulle erstatningsluften ellers komme ind. Du kan jo ikke suge huset flad.

Du er blevet særdeles forkert/dårligt rådgivet.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 13-02-08 14:16

Jeg leder stadig. må nok se i øjnede at du har svaret, jeg mindes at ha set en skitse, på et andet byggeri, hvor man både havde indblæsning og udsugning i næsten hvert rum. Her har jeg sug i vådrum og indblæsning i de resterende som man plejer. Fandt på Vølunds hjemmeside et eks. hvor der var friskluftventiler i vægen. Hvordan skal man selv vide alt. Det kan da ikke være rigtigt.
http://www.volundvt.dk/Volund/produkter/Boligventilationsvarmepumper/Sortimentoversigt/FIGHTER-410P/

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-02-08 15:16

Som sagt. Din installatør og i særdeleshed VØLUND har rådgivet dig dårligt. Hvis du har på skrift at der ikke skal friskluftventiler til, ville jeg lægge sag an, hvis jeg var dig. Din installatør har rådgivet dig om noget, han åbenbart har for lidt viden om. Men VØLUND burde have givet dig et hint.

Disse kan dog eftermonteres. Men kræver der bores hul i facaden i alle sove/opholdsrum. Produktet du kan putte i hullerne kunne hedde Lindab ULA http://www.lindab.com/itcenter/it-center/LindabWebProducts/html/comfort/DK/ULA_FRAMESET.html

Regn med en diamantskærer vil have omkring en tusse pr hul. Selve armaturet kan du selv montere vha skruetrækker.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-02-08 15:23

Hov......det er en P'er du har. Så varmer den indblæsningsluft op. Glem det jeg ellers har skrevet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har du undertryk i huset? Hvis ikke er tingene jo nogenlunde i balance. En anelse undertryk er ok, men ikke for meget. Du skal selvfølge have fået en indreguleringsrapport! Har du det?

Ellers er problemet at varmepumpen åbenbart laver hovedparten af din varme. Og det er den billigere til end gasfyret. Så vær du kun glad for det. Men en synder kan være gal indregulering eller hvis huset overventileres (det vil være meget dyrt på fyringsbudgettet). Hvis VE kanalerne ikke er isoleret ekstra ekstra, koster det også fælt på fyringsbudgettet.

Men regn med at huset er ekstra dyrt i varme det første år. Det er normalt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-02-08 15:24

At emhætten laver problemer, kan du ikke gøre noget ved, andet end at åbne et vindue på klem, når der laves mad.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 14-02-08 14:41

Hej 3773. Jeg har fået en rapport, som jeg desværre ikke lige kan hitte, men får tilsendt en kopi i morgen. Ja det kører med en undertryk. Har selv isoleret 435mm. Rørerne ligger oven på spærfoden, det vil sige at de har ca 150 mm af loftisoleringen +jeg har lagt 100mm ekstra på hvor de ligger så der er ca 250 mm oven på rørerne. Mit spørgsmål fra starten var med hensyn til el-forbrug, da jeg er af den opfattelse at det er dyrere at varme huset op med el via figtheren end med gas. Men kan se at du siger det samme som Vølund fortalte mig, at det er billigere med varmepumpen.Jeg troede at anlæget kun skulle kører en gang imellem via timer og på den måde slupere gassen for at få varmen fra gulvet. På denne her måde kommer varmen fra loftet + suplemang fra gassen og en meget lav fremløbstemperatur, 28-30 grader i øjeblikket, på gulvvarmen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-08 14:54

Da det er grueligt koldt ude, koster det skillinger at varmeudeluften op. Dette sker pt i varmepumpe til ca det halv af hvad gasfyret kan præstere. Om varmepumpen ligefrem deltager i opvarmningen - altså du indblæser varmere end ønsket rumtemperatur, ville være fornuftigt, idet varmepumpen som sagt er billigere i drift end gassen. Meeeen, hvis du ventilerer meget mere end ca 150-200 m³/h overvetilerer du og det koster både på blæseren og ikke mindst til opvarmning af luften. Hvilken indblæsningstemperatur beder du om.

Iøvrigt ville en Genvex Combi i netop dit tilfælde have ydet dig væsentlig bedre driftøkonomi, idet den har indbygget passiv modstrømsveksler. Men det er jo lidt sent nu.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 14-02-08 15:13

Den står som da han indregulerede den for 4 mdr. siden og jeg kan aflæse en indblæsnings luft på 23 grader og en fremløbstemperatur på 28 grader. kedlen ligger på ca 51 grader.
Det som jeg fik tilbud på fra starten var en Nilan VP18 Som jeg havde hørt meget godt om, men hvorfor det blev lavet husker jeg ikke. Men til mig kunne de nok ha solgt hva som helst, da jeg aldrig har haft andet end brændeovn til 218 kvm, og det gik fint. Det eneste jeg gerne ville ha var at der skulle kunne sluttes en pilleovn til, rør er trukket, da teknik, fyr og genv. står i isoleret garage. Men det kan det nok ikke når det kommer dertil?

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 16-02-08 10:45

Kontrolkortet viser at den suger 10 l/s mere ud end den blæser ind.
Bad(1) 14l/s Bad(2) 14l/s Køkken 14 l/s Bryggers 10 l/s Stue -10 l/s Vær(1) -8 l/s Vær(2) -8 l/s Vær(3) -8 l/s Sove -8 l/s
Der står Sum 10 l/s 1,4 m/s og målte værdier er det samme.
Så det ser vel ud til at være fint nok.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-02-08 09:04

D

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-02-08 15:20

Iflg det du skriver udsuges 187 m3/h og indblæses 151 m3/h

...men retlinede tal svider i mine øgne og ligner en skrivebordsindregulering. Dvs jeg tror målerapporten er løgn. Ved en korrekt udført indregulering står angivet målemetode, anvendt måleinstrument, kalibreringsdato osv osv. Og det er ualmindelig svært at ramme 100% plet, når en kontrolventil skal indjusteres. Målingen foregår ved at det statiske tryk i ventilen måles. Keglen/spalten måles med en lære. Luftmængden udregenes som kvadratroden af det statiske tryk ganget med en konstant. Sådanne tal bliver ikke fine retlinede tal, der ligner dimensioneringsgrundlaget.

Men passer den er det ikke helt skævt, omend det er en ualmindelig kostbar måde at genvinde på (Nilan gør det samme med deres VP18). Jeg kan kun understrege at Genvex'en ville have ydet dig bedre driftøkonomi. Og mit bedste gæt er at VP'en deltager lystigt i opvarmningen (hvilket stadig er klogerne end at gasfyret gør det). For at få et reelt overblik over hvad der sker, så få dog monteret en bimåler. Den koster omkring en tusse + moms + montage.