/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forældelsesloven; HJÆLP
Fra : bidi
Vist : 647 gange
40 point
Dato : 11-02-08 22:17

Hej,
Håber, i kan hjælpe mig.
Et inkassofirma har skrevet til mig og vedlagt et af mig underskrevet frivilligt forlig fra marts 1993, at jeg skylder penge til et boligselskab.

Sagen er, at jeg intet husker om forliget. Det er snart 15 år siden. Jeg har forsøgt at få advokaten sende mig et specificeret krav, eller fortælle mig, hvor kravet stammer fra; men han referer til forliget. I forliget står der kun ”hovedstolen” og renter.
Er kravet ikke forældet?

Er der noget, der kan oversætte nedenstående til mig:
§ 30. Loven finder anvendelse også på tidligere stiftede fordringer, som ikke inden ikrafttrædelsesdagen er forældet efter de hidtil gældende regler, jf. dog stk. 2 og 4. Forældelse indtræder dog tidligst den 1. januar 2011, medmindre fordringen inden dette tidspunkt ville være forældet såvel efter denne lovs bestemmelser som efter de hidtil gældende bestemmelser. I det sidstnævnte tilfælde anvendes det seneste tidspunkt for forældelsens indtræden.
Stk. 2. Indtil den 31. december 2017 er fristen efter lovens § 3, stk. 3, nr. 3, dog 20 år efter tidspunktet for fordringens stiftelse for fordringer på forholdsmæssigt afslag i købesummen vedrørende fast ejendom på grund af forurening af jord.
Stk. 3. Afbrydelse af forældelse, der har fundet sted før lovens ikrafttræden, har virkning som afbrydelse efter denne lov, selv om den ikke er sket på den i loven foreskrevne måde.
Stk. 4. Lovens § 26, stk. 2, finder alene anvendelse på aftaler, der indgås eller forlænges efter lovens ikrafttræden.

Klip fra dette link:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2655

Tak på forhånd,

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-02-08 22:25

Hej med dig. Disse krav kan gøres gældende i 20 år. Nu hvor du har fået et nyt kan de vente i 19 år og 11 md. så kan de sende dig etnyt. Det er skruen uden ende. Se og få gjort noget ved det . Det er meget dyre renter det løber på.

Kommentar
Fra : bidi

Dato : 11-02-08 22:32

Hej med dig too, piaskov:)

Er ikke enig med dig

Læs her:

http://www.advokatinkasso.dk/Default.aspx?ID=5&M=News&PID=63&NewsID=170

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-02-08 22:40

Sorry. Vidste ikke der var trådt nye regler i kraft fra i år

Accepteret svar
Fra : dr_dem

Modtaget 50 point
Dato : 11-02-08 22:58

Overgangsregler:
Som nævnt ovenfor, så trådte reglerne i kraft 1. januar 2008 og gælder også for eksisterende fordringer, dvs. fordringer, som var stiftet og/eller forfaldne før 1. januar 2008.

Overgangsreglerne er dog udformet således, at en eksisterende fordring under ingen omstændigheder forældes før 1. januar 2011, medmindre forældelse ville indtræde tidligere både efter de gamle og de nye regler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-02-08 08:17

Hvad er det for en regel du mener der skulle kunne "redde" dig.....

Du har underskrevet et frivilligt forlig....

At du er "blevet gammel og senil" og ikke længere husker det - hjælper dig ikke....

Så der er ikke så meget at komme efter med mindre du er insolvent - det redder dig dog ikke i det lange løb....

Godkendelse af svar
Fra : bidi

Dato : 28-02-08 17:39

Tak for svaret dr_dem.