/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
hvide blodlegemer
Fra : nicolehh
Vist : 16983 gange
200 point
Dato : 10-02-08 20:12

Hejsa.

Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvad tallet for hvide blodlegemer skal ligge på for at være normalt??

Altså når man får lavet en blodprøve og får resultatet, hvad er så det normale gemmensnitstal??

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 10-02-08 20:15

Det kommer an på hvilken målemetode, der bliver anvendt.
Og hvilket refenceinterval. Så jeg vil anbefale dig at spørge der hvor du har fået svaret på prøven.
Her vil du blot få gæt, muligvis kvalificerede, men stadig gæt.

KH Mette

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-02-08 20:18

Helst 0 da hvide blodlegemer er tegn på en infektion eller det der er værre.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 10-02-08 20:19

Selvfølgelig er det lettest at få svaret på sygehuset, men hvis der nu er en der ved noget om det herinde skulle jeg jo ikke ligge søvnløs i nat...

Har muligvis selv fundet et svar på nettet, men håber lidt på at det måske er forkert...
(hvis det er det rigtige tal jeg har fundet, vil jeg mene min 3 mdr. søns liv hænger i en tynd tråd)

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 10-02-08 20:20

Luffe > antallet af hvide blodlegemer er dem der afgører om du er istand til at bekæmpe infektioner...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-02-08 20:36

kære nicolehh

Jeg kan forstå, at du har det rigtig svært lige nu. Kan også godt forstå, at du håber på at finde svaret her på kandu, lige nu og her.

Men det ville, efter min mening, være meget forkert at komme med mere eller mindre rigtige "gæt". Det kunne jo skabe unødig uro/falsk tryghed.

Jeg ønsker alt det bedste for dig og din lille søn.

Kærlig hilsen fra HelleBirgitte

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-02-08 20:36

Hvide blodlegemer: Hvide blodlegmer er de celler, der indgår i kroppens immunforsvar. Mængden af celler vil være forøget ved infektioner og ved visse kroniske lidelser forekomme i for lavt et antal. Sammensætningen af de hvide blodlegemer kan blandt andet bruges til at skelne mellem forskellige typer af infektioner (bakterier kontra virus).

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-02-08 20:49

Citat
Har muligvis selv fundet et svar på nettet, men håber lidt på at det måske er forkert...
(hvis det er det rigtige tal jeg har fundet, vil jeg mene min 3 mdr. søns liv hænger i en tynd tråd)

nicolehh

Du kan finde så mange sider på nettet om blodprøver, røde og hvide blodlegemer. Men du skal være klar over, at det ikke er din lille søns sygdom, der er beskrevet. Der er så mange ting, der kan have indflydelse på en sygdom.

Men er din søn indlagt på hospital ! Hvis ikke, så kan du ringe til lægevagten, der kan du forklare det, du er i tvivl om. Og du vil sikkert kunne få et bedre svar end at spørge her eller søge nå nettet.

Jeg ønsker det bedste for dig og din lille søn. Som mor bliver man også mere nervøs, når barnet ikke er ældre.

Men jeg ønsker jer det bedste.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 10-02-08 20:53

Hej Ans.

Selvfølgelig er det slet ikke til sammenligning med det der står på nettet, men jeg fandt et sted hvor der stod noget med at personens hvide blodlegemetal var oppe på næsten 10, så lægerne var meget tilfredse...

Derfor håbede jeg at der måske var nogen her der viste hvad det normale er...
Men ellers, som altid, tak for dit råd. ;)

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 10-02-08 20:54

Hej Nicole
Du er rigtig bange, som jeg læser dit indlæg. Jeg funderer lidt på om du har hørt det rigtige tal, samt at det må være et svar du har fået idag, så det må være et sted der har weekend åbent.
Der, dit barn har fået taget prøven, hvis det er en sengeafdeling ville jeg ringe til dem, med det samme!!
Alternativt, ring til vagtlægen og spørg om de kan se svaret, samt om de vil gøre dig en kæmpetjeneste, at se om svaret er unormalt, fordi du har fået en masse tanker, der vil gøre det umuligt for dig at sove inat. Og uanset om din søn er syg eller ej, har du brug for dit krudt imorgen.
Det er ike sikkert de kan, men måske.
Desuden kan leukocytter (GÆTVÆRK!!) med de referenceværdier jeg er bekendt med ligge hvorsomhelst mlm. 2 og 18 uden at være påfaldende. Over tyder det på en infektion, som immunsystemet er ifærd med at bekæmpe.
Spædbørn har på rigtig mange områder andre referenceværdier end større børn, og voksne har igen andre. Så du kan ikke bruge det du finder på nettet til noget som helst andet end at skabe mere frygt hos dig.
Grib knoglen!!

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 10-02-08 21:11

Læste lige din sidste kommentar.
Hvis en patient er i kemobehandling vil hans hvide blodlegemer falde. Og kan IKKE stige hvis patienten får en infektion. Dvs. at man, på kemo-ptt. og andre der er i immun-undertrykkende behandling bliver temmelig bekymret hvis man finder et leukocyttal på <4 når patienten smatidig bærer tegn på infektion.
Men på et ellers raskt barn, er det helt iorden med lave værdier.
Men jeg ville STADIG kontakte den afdeling der har taget prøven, du refererer til sygehuset, det læser jeg som om han enten har været indlagt, eller har været i et ambulatorium. Der er vel en børneafdeling, der har døgnåbent, ring til dem. Det er sandsynligt at de kan hjælpe. Hav din søns CPR-nr. klar når du ringer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-02-08 21:22

Citat
men jeg fandt et sted hvor der stod noget med at personens hvide blodlegemetal var oppe på næsten 10, så lægerne var meget tilfredse...

Er det noget du har læst på nettet, eller har det noget med din søn at gøre?

Du kan ikke finde det rigtige svar på nettet. Jeg kan godt forestille mig den situation, du er i nu, men kun en læge kan gi' dig et svar.

Ring evt. til hospitalet, hvis han er indlagt, men så ville du jo sikkert være der. Så det er lægevagten du skal ha' fat i.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-02-08 22:18

http://www.kandu.dk/spg116831.aspx#1318745

Det er sådan et svar, som andre end Luffe desværre kan finde på at lire af, som kan få mig helt op i det røde felt.

Tag dog og hold din kæft Luffe når du ikke ved en skid, om det der bliver spurgt om. Det eneste du får ud af det er, at du risikerer at skræmme en bruger helt unødigt, fordi du bare ikke kan klappe i, men absolut som en linselus skal op på scenen og vise sig frem. Jeg skal undlade at sætte nicknavne på de andre, som dyrker dette idiotstunt på Kandu Øuvvvvvv

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-02-08 22:45

De hvide blodlegemer (leucocytter) udgør kroppens immunforsvar og beskytter mod bakterier, virus, svamp m.m. Når man har lavt leucocyttal, får man nemmere infektioner og deraf følgende feber.

Normalværdien for leucocytter er 3,0-10,0.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-02-08 22:58

Det er rigtigt hvad dova skriver . Blot mangler det at det er 3.o - 10.- mia. pr l.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 11-02-08 08:38

Når vi er til lægen med ungerne når de er syge og lægen er i tvivl om det er virus eller infektion, så får de lavet et prik i fingeren. Her siger hun at normalt tallet for en "rask" er omkring de 8, ved 55 behandler man med antibiotika, men ofte er tallet på omkring 185 når mine børn er blevet prikket og er sløje med høj feber - så får de penicillin eller antibiotika og så går der et par døgn så er alt ok.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-02-08 11:50

Hej maler fidusen. Man kan ikke regne med tallene for børn kontra voksne. Der er meget forskel!!!

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 11-02-08 12:12

nej men nu spørger hun jo også til børn - derfor fortalt jeg hvad mine børns tal siger-.... og min søn havde som 2 årig et tal på 185.... og normalen skal være <8 er den information jeg har fået -- ja og det siger vores læge nu også at det skal være når man er voksen for den sagsskyld.

Hjertebørn kan have infektionstal helt op omkring 4000... og man siger at man maks må ha 50 for at være "rask"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-02-08 12:19

Lad nu være med at gøre nicolehh nervøs.

Vi ved jo ikke, hvad hendes lille søn fejler.

Og tal fra den ene eller anden kan ikke hjælpe i dette tilfælde.

Men jeg kan godt forstå at en mor til en så lille søn bliver nervøs, når han er syg.

Håber stadig på det bedste for nicolehh, sønnen og familien.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 11-02-08 15:29

For det første var det slet ikke infektionstallene jeg var interesseret i Maler, men tallet for de hvide blodlegemer, som er noget HELT andet...

Tusind tak for de mange andre kommentarer mens jeg har være væk.

For at udrede historien vil jeg lige kort forælle hva det handler om...

Min søn, på 3 mdr. havde gulsot, lavt tal, men stadig ikke ok.
Han fik derfor taget en masse blodprøver som så viste, at hans hvide blodlegemer ikke var i orden, tallet lå dengang på 0,9.

Ugen efter var tallet STEGET til 1,3 og var altså forbedret...

I dag spurgte jeg så laboranten hvad tallet skal ligge på, og hun siger at hun ikke ved det med sikkerhed, men nok lidt højere end for voksne, hvor det skal ligge 4-10

Så de mest rigtige svar jeg finder her er altså Dovas og metteto

Nu sidder jeg så her og venter på at de ringer fra Kolding Børneambulatorie med svarene for i dag.
Håber selvfølgelig det allerbedste...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-02-08 15:38

Hej nicolehh.

Håber det bedste for dig.

Sorry at jeg for lidt op over den der Luffe herunder. Jeg har det bare lidt svært med den type som bare klasker noget tilfældigt ud, uden at spekulere på evt. konsekvenser af bavlet
http://www.kandu.dk/spg116831.aspx#1318745

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-02-08 15:43

Citat
Håber det bedste for dig

Og din søn naturligvis = Klumme

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-02-08 15:50

God bedring med din søn. Det tyder da på at læge/hospital har fået styr på sygdommen efter behandling.

Glæd dig over fremskridtet

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 11-02-08 16:03

hej igen

Han har ikke været syg-syg, men hans hvide blodlegemer er - uden grund - lave, så derfor denne bekymring...

Klumme - jeg kommentere ikke den sag mellem dig og Luffe, fordi det pisser mig lige så meget af som det gør dig.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 11-02-08 19:30

Blodprøver med forhøjet infektionstal er et resultat af hvide blodlegemer.
Det totale antal hvide blodlegemer tælles, og det indbyrdes antal af forskellige typer hvide blodlegemer bestemmes (hæmatokrit).
Et fald i antallet af hvide blodlegemer kan blandt andet være forårsaget af autoimmune lidelser (sygdomme, hvor kroppens immunsystem angriber kroppens egne celler). Et fald i antallet af hvide blodlegemer kan også skyldes virusinfektioner og visse lægemidler.
En stigning i antallet af hvide blodlegemer kan blandt andet skyldes bakterieinfektion, blødning eller forbrænding.
Der kan forekomme en forskydning af den normale indbyrdes fordeling af hvide blodlegemer ved blandt andet virusinfektioner, leukæmi, nogle kræftformer, malaria og allergi.
Endelig kan man ved at måle de hvide blodlegemer følge udviklingen af en sygdom og dermed tilpasse den nødvendige behandling.
Hvis de hvide blodlegemer har en uregelmæssig form, kan det f.eks. være tegn på kyssesyge (mononukleose) eller leukæmi.

Hvide blodlegemer (leukocytter) Forsvarer kroppen mod infektioner. Dannes i knoglemarven. Hvide blodlegemer består af to slags celler: granulocytter og lymfocytter. Granulocytterne udgør den første forsvarslinje i immunforsvaret. De kan dræbe en lang række forskellige mikroorganismer, men de er ikke særlig effektive i længden.
Den anden forsvarslinje udgøres af lymfocytterne. Deres opgave er at producere antistoffer mod fremmede partikler og angribe fremmede celler. Det er lymfocytterne, der sørger for, at vi kan blive immune over for nogle sygdomme, som det f.eks. sker efter en vaccination for kighoste.
Hvis antallet af hvide blodlegemer i blodet er lavt, har man øget risiko for infektioner.
Hvide blodlegemer. De hvide blodlegemer (Leukocytter) forsvarer din krop mod de infektioner fra virus, bakterier, parasitter og svampe, idet de deltager i betændelsesreaktioner. De hvide blodlegemer er større end de røde. Til gengæld er der langt færre af dem, og deres levetid er også kortere. De hvide blodlegemer arbejder fortrinsvis uden for blodbanen. De slår sig ned i bindevæv, hud og organer, hvor de modarbejder forskellige typer angreb på kroppens væv. De hvide blodlegemer kan opdeles i lymfocytter, granulocytter og monocytter.
To slags lymfocytter. En B - lymfocyt er et hvidt blodlegeme, som danner antistoffer mod bakterier og virus. Nogle af dem er hukommelsesceller, som kan huske en tidligere infektion, så hele immunforsvaret kan reagere hurtigere anden gang infektionen sker. En T - lymfocyt er et hvidt blodlegeme, der varetager immunforsvarets nøgleberedskab. Det identificerer celler, som er blevet invaderet af en bakterie eller et virus. Specielle T - lymfocytter, såkaldte "dræberceller", destruerer derefter de inficerede kropsceller.
Tre slags granulocytter. En neutrofil er det hvide blodlegeme, som styrer kroppens reaktion mod en betændelse. Når noget væv bliver beskadiget, strømmer de til og opsluger rester af ødelagte celler og bakterier. Døde neutrofiler er hovedbestanddelen i den gule væske fra betændt væv ("pus"). De mest sjældne er de basofile, der holder årernes vægge rene og sørger for, at de fine blodkar ikke stopper til. En eosinofil er et blodlegeme, der er en del af immunforsvaret. Deres antal stiger kraftigt ved allergiske reaktioner.
Makrofag. Makrofagerne er hvide blodlegemer, der fungerer som kroppens skraldemænd. De er aktive både i blodet og i vævet, hvor de opsluger og tilintetgør mikroorganismer og udslidte celler.
Leukopeni = formindsket antal hvide blodlegemer .
Det kommer jo så også an på hvilken sammensætning der er for lav - er det granulocytter, neutrohile eller hvilken del er påvirket... det bedste svar får du af egen læge.... men held og lykke med det hele...

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 11-02-08 19:34

De hvide blodlegemer (leucocytter) udgør kroppens immunforsvar og beskytter mod bakterier, virus, svamp m.m. Når man har lavt leucocyttal, får man nemmere infektioner og deraf følgende feber.
Normalværdien for leucocytter er 3,0-10,0.
Dine leucocytter vil falde til ca. 0,1-0,2, og det er sandsynligt, at du får infektion, som skal behandles med antibiotika.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-02-08 19:34

Misforstår jeg spørgsmålet. Var det ikke "bare"
Citat
Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvad tallet for hvide blodlegemer skal ligge på for at være normalt??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-02-08 20:00

Gulsot hos småbørn, det er bilirubinværdien man måler......det er det stof der farver huden gul, og som består af et affaldsprodukt fra nedbrudte røde blodlegemer.

Og det ophobes i kroppen, fordi leveren ikke kan følge med til at nedbryde det.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 11-02-08 21:48

Tusind tak for dit lange udklip fra nettet om hvide blodlegemer Maler, det samme har jeg selv fundet inden jeg skrev dette indlæg, men som Klumme så rigtig skriver søger jeg egentlig kun viden om hvad tallet normalt for spædbørn (min søn er, som tidligere skrevet, jo kun 3 mdr.) skal ligge på.

Dova> hans bilirubintal er nede på normalt nu, men hans tal for hvide blodlegemer er fortsat for lavt - venter dog stadig på svar fra prøven i dag...

Accepteret svar
Fra : maler-fidusen

Modtaget 200 point
Dato : 12-02-08 08:53

Hvide blodlegemer er jo ikke bare hvide blodlegemer- det var det jeg prøvede at slå fast med mit lange indlæg. hvide blodlegemer (leukocytter -målt ved alle under et, lymfocytter, granulocytter, netrofiler mv.) Ref. interval for voksne 3,0-10,0 mia/l Resultatet ringes ud hvis værdien < 1,0 mia/l eller > 50,0 mia/l.
Ved Differentialtælling under mikroskop optæller man de forskellige typer af hvide blodlegemer.
Børn op til 1 måned har tit mange monocytter, og det er typisk for børn helt op til de er ca.5 år, at de har flere lymfocytter end neutrocytter.

Nedenstående tal er for børn, men er kun vejl. reference intervaller.

B-Leucocytter
Antalskoncentration 1 d - 7 d 9,0 - 30,0 mia/l
8 d - 2 md 5,0 - 19,5 mia/l
3 md - 3 år 6,0 - 17,5 mia/l
4 år - 7 år 5,5 - 15,5 mia/l
8 år - 14 år 4,5 - 13,5 mia/l

B-Leukocyttyper, Netrofile
Alder
1 d - 3 d 23 - 58
4 d - 7 d 18 - 36
8 d - 14 d 17 - 36
15 d - 2 år 14 - 67
3 år - 6 år 30 - 74
7 år - 14 år 36 - 77

Alder Lymfocytter
1 d - 3 d 26 - 57
4 d - 7 d 39 - 64
8 d - 14 d 40 - 67
15 d - 2 år 35 - 64
3 år - 6 år 14 - 56
7 år - 14 år 13 - 43

Alder Monocytter
1 d - 3 d 7 - 13
4 d - 7 d 6 - 13
8 d - 14 d 6 - 14
15 d - 2 år 6 - 16
3 år - 6 år 4 - 9
7 år - 14 år 4 - 9

Alder Basofile
1 d - 3 d 0 - 2
4 d - 7 d 0 - 2
8 d - 14 d 0 - 2
15 d - 2 år 0 - 1
3 år - 6 år 0 - 1
7 år - 14 år 0 - 1

Alder Eosinofile
1 d - 3 d 0 - 8
4 d - 7 d 0 - 6
8 d - 14 d 0 - 7
15 d - 2 år 0 - 6
3 år - 6 år 0 - 4
7 år - 14 år 0 - 6

Alder Stavkernede
1 d - 3 d 3 - 5
4 d - 7 d 3 - 5
8 d - 14 d 3 - 5
15 d - 2 år 3 - 5
3 år - 6 år 3 - 5
7 år - 14 år 3 - 5

Csv-Leukocytter (mononukleære)
Antalskoncentration Præmature 0 - 25 mio/l
0 - 7 d 0 - 20 mio/l
8 d - 14 år 0 - 5 mio/l

Csv-Leukocytter (polynukleære)
Antalskoncentration Præmature 0 - 10 mio/l
0 - 30 d 0 - 10 mio/l
30 d - 14 år 0 mio/l

Du kan læse meget mere på denne side som beskriver meget godt.
http://inet.uni2.dk/home/uliuli/medinstppc2-0ag/Analysehaandbog-ppc/leuk-lyso.html

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 12-02-08 09:06

ps. der kan være forskel i referenceintervaller fra laboratorium til laboratorium....

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 12-02-08 09:19
Godkendelse af svar
Fra : nicolehh

Dato : 12-02-08 15:56

Tak for svaret maler-fidusen.Det var lige nøjagtig det jeg søgte

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 12-02-08 20:58

jeg vil lige tilføje at jeg selv var hos lægen idag som har en bog med referenceintervaller til børn og hun sagde mhb. tallene for blodprocent intervallerne at de svinger fra år til år men det er minimalt .