/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Internet=demokrati->?
Fra : Alfido
Vist : 710 gange
50 point
Dato : 10-02-08 14:40

Goddag,

Ved I hvad der menes med at internettet er med til, at gøre verden mere demokratisk?

->Hvis I spørge så faktisk aldrig at internettet er med til gøre verden mere 'demokratisk'...det giver jo tildels folk en mulighed for at finde oplysninger og viden, men i underudviklede lande og lande med dikaturet forsøger de jo kraftigt på at censurere, alle sidder, som befolkingne ikke skal se. fx Kina og nord korea.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 10-02-08 15:07

Hvor har du den påstand fra??

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 10-02-08 15:28

Fra DR’s dokumentarudsendelse for et uger siden om demokrati.

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 10-02-08 15:30

kan ikke lige huske navnet på den forsker, der kom med påstanden om sammenhængen mellem demokrati og moderne teknologi (internet).

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-02-08 15:37
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-08 17:34

Det kommer sandelig an på hvor på internettet man bevæger sig men udover at nogle undertrykkende landes censur (som en del af befolkningen kan omgå) må det jo være befordrene for demokrati at man i undertrykte samfund kan se at det kan være anderledes at leve udenfor i den store verden som man kan surfe rundt i på få minutter og hente viden og indtryk Udover nettet er der jo også oversået med parabolantenner i utroligt mange lande og der kan jo også stille ind på en masse landes kanaler og tror ikke det er diktatoriske idealer der dyrkes der.

Mvh SunoFisk

Accepteret svar
Fra : WinXPeter

Modtaget 50 point
Dato : 10-02-08 18:06

Intermettet hjælper på demokrati, for internettet er viden og mulighed for at ytre sig.

At der er lande der gør alt for at spærre netadgangen, viser jo også hvor stort et problem diktaturerne ser nettet som.
Men hvor der er låse er fer heldigvis også låsesmede og man ser også hvordan informationer (F. eks. Burma - Mayanmar) kommer ud alligevel.

Her skal det så lige indskydes at Danmark er et af de vestlige lande der har mest kontrol og spærring.
Ændringerne indenfor IT som Danmark lavede for at forhindre terror er selvfølgelig lavet i bedste mening, men den er lavet af amatører, som har lagt en masse arbejde ud til udbydere, hoteller og mange andre, samtidig med at almindelige menneskers aktiviteter bliver gemt.

Selve beskyttelsen i loven er bare så hullet, så selv min bedstemor efter et kursus i IT på aftenskole kan omgå den.

Her er lidt mere om den danske IT lov:

http://www.itpol.dk/hvad-vil-it-pol/overvagning

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 10-02-08 19:17

Men kan man via informationsteknologi omvende diktaturerne til demokrati?

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 10-02-08 19:57

Demokrati er vel i sidste ende et krav der skal komme fra befolkningen.

Og for at befolkningen skal ønske demokrati, er viden om hvad demokratiet indebærer af muligheder vel et fremskridt.