/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fisk i dåse skal i bøtter
Fra : mtychsen
Vist : 8807 gange
50 point
Dato : 10-02-08 12:35

Hej,

hvorfor er det, at jeg ikke må spise en halv dåse makrel i tomat, tage noget straniol over dåsen og spise resten næste dag?

Alle siger, at det SKAL i bøtte.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-02-08 12:44

Fordi der er syre i tomater. Når det får ilt påvirker det dåsen. Du må da ha en lille dåse afplastik du kan komme det op i ellers gem en af dem du køber i netto der har været salater i. Det gør jeg.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-02-08 13:07

Staniolen afgiver tungmetaller til fisken.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-02-08 13:09

Fisken kan få en bismag af metal. Men idag kan man købe makrel i tomat i plastik/portionsanretning

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-02-08 13:22

Ja, det kommer til at smage af metal men burde ikke være skadeligt.

Kommentar
Fra : mtychsen

Dato : 10-02-08 13:24

Burde ikke være skadeligt.

Afgiver tungmetaller (staniolen)

Giver bismag.

Hmm... hva mon passer...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-02-08 13:34
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-02-08 13:43
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-02-08 13:45

tak for opbakning miritdk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-02-08 13:55

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-02-08 14:01

æuw - har engang haft pølseforgifning pga en dum dåse tun eller makrel der havde en lille bule som vi først opdagede forsent (læs bagefter) - så der er mere end een grund
DET vil jeg nødigt opleve igen

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-02-08 14:06
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-02-08 14:06

Og staniolen slutter ikke særlig tæt. Fisk vil hurtigt harskne når der er lufttilgang..

Jeg kommer selv resten af makrellen over i et glas, der har været kaviar i. Så kan fisken holde sig i 2 dage. Men så begynder den også at smage gammelt..
---Men der ER åbenbart et problem med migration.. Man skal heller ikke spise af dåser, der har overskredet sidste salgsdato:

Citat
Tin
Tinforureninger er primært et problem i forbindelse med dåsemad. Konservesdåser laves ofte af aluminium eller hvidblik. Hvidblik er en stålplade, hvorpå der er lagt et tyndt lag tin. Ved fremstillingen af dåserne svejses stålpladen sammen i siden. Tidligere var det også almindeligt at lodde dåserne sammen med en blanding af tin og bly, men i dag bruges det princip ikke indenfor EU. Fra hvidblikdåser kan der ske en afsmitning af tin til indholdet. Omfanget af afsmitningen er bestemt af flere faktorer, bl.a. er nogle produkter mere »aggressive« end andre. Det er primært sure produkter som tomater og ananas, der er aggressive overfor metaller. For at mindske problemet lakeres dåserne ofte, hvilket kan give andre problemer.

Mængden af tin, der afgives til dåsens indhold, forøges igennem holdbarhedsperioden. Derfor bør dåsemad kasseres ved holdbarhedsperiodens udløb, selv om indholdet ikke lugter, ser normalt ud og ikke virker fordærvet. Afsmitningen af tin fra dåser forløber hurtigere, når der er oxygen (ilt) til stede. Da det er svært at se, hvilket materiale dåsen er lavet af, bør man derfor aldrig opbevare madvarer i åbnede dåser. Tin anvendes i visse dåser med det formål at få en afsmitning til fødevarerne og for herigennem at opnå en effekt på fødevaren. En sådan anvendelse betegnes som aktiv emballage.

I forureningsforordningen (om visse forureninger i fødevarer) er der fastsat maksimale grænseværdier for tin i fødevarer. Disse grænseværdier omfatter også migrationen fra emballage.

Der er en maksimal grænseværdi på

200 mg/kg for tin i fødevarekonserves, undtagen drikkevarer
100 mg/kg for drikkevarer på dåse, herunder frugtsaft og grøntsagssaft
50 mg/kg for tin i babymad, modermælkserstatninger og tilskudsblandinger samt diætpræparater på dåse.
Der kan gives følgende råd om tin i materialer og genstande:

Tin i kontakt med fødevarer ved lav pH og høje temperaturer bør undgås, undtagen for fødevarer i tinbelagte dåser.
Tinbelagte dåser bør coates, hvor det er teknisk muligt.
Opbevaring af fødevarer i åbnede tinbelagte dåser bør frarådes.

Herfra: http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevaresikkerhed/Materialer_genstande/Metaller_og_legeringer/forside.htm

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-02-08 15:38

Sommetider tænker man på hvad en dåse er lavet af.
For 3 uger siden fik jeg et lille sår på tommelen af en tundåse, nyåbnet, det gav en slem infektion som jeg næsten aldrig får i sår.

Kommentar
Fra : mtychsen

Dato : 10-02-08 16:35

Ja, når vi tænker på, hvad vandhaner er lavet af (gamle bildele, trompeter og andet kinesisk skrot)... hvordan laver man mon så ikke konserves...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-02-08 17:16

Altså:

Citat
Konservesdåser laves ofte af aluminium eller hvidblik. Hvidblik er en stålplade, hvorpå der er lagt et tyndt lag tin. Ved fremstillingen af dåserne svejses stålpladen sammen i siden. Tidligere var det også almindeligt at lodde dåserne sammen med en blanding af tin og bly, men i dag bruges det princip ikke indenfor EU. Fra hvidblikdåser kan der ske en afsmitning af tin til indholdet. Omfanget af afsmitningen er bestemt af flere faktorer, bl.a. er nogle produkter mere »aggressive« end andre. Det er primært sure produkter som tomater og ananas, der er aggressive overfor metaller. For at mindske problemet lakeres dåserne ofte, hvilket kan give andre problemer.

Fra Fødevarestyrelsen.....

...En tommelfinger bliver jo udsat for en masse mindre sterile ting selv om man har fået et lille sår på den. Infektionen behøver jo ikke nødvendigvis at komme fra dåsen..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-02-08 17:37

Kineserne kan såmænd godt lave ordentligt kram når de får besked på det og man vil betale mere end 2 USD for en containerfuld.

Kommentar
Fra : mtychsen

Dato : 10-02-08 21:32

Ja, men det vil man oftest ikke.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-02-08 23:48

stilkene har ret: Stanniol afgiver tungmetal (tin) til fisken. Derrfor har man ikke brugt stanniol i mange årtier. I hele min levetid (62 år) har man brugt aluminiumfolie til madvarer, og da aluminium er et letmetal, kan det ikke afgive tungmetal! Hvad er der forresten galt med tungmetal? Så vidt jeg ved skal vi da ha en vis portion jern så godt som dagligt.
I øvrigt mener jeg, det er noget pladder. Hvis dåsen kan holde til sit indhold i to til fem år, tar den næppe skade af at være åbnet en dags tid eller tre. Derimod vil tun i olie erfaringsmæssigt få en ringere smag på en halv dag, hvis man ilter en stor del af den ved at skovle den ud i en bøtte af et frastødende materiale. Jeg tar altid, hvad jeg skal bruge og smyger et stykke alufolie om dåsen - UDEN AT DYPPE FOLIEN NED I DÅSEINDHOLDET! Ellers får man nemlig lavet sig en lille galvanicelle med kortslutning, som hurtigt vil ætse huller i folien, og så får man opløste aluminium i dåseindholdet. Man kan selvfølge også smyge ViaWrap eller lignende plastfolier omkring, men det synes jeg er ulækkert at håndtere.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-02-08 23:55

De såkaldte "dokumentationer" består såmænd af afskrift af andres fordomme. Der hvor jeg arbejder, vil det blive vurderet som "rygter"!
Men lad alligevel være med at dyppe alufolien ned i dåseindholdet.

Kommentar
Fra : mtychsen

Dato : 12-02-08 00:00

Okay... forvirringen for mig (som spørger) er total.

Nu er jeg ingeniør, så lidt logik ser jeg i debatten. Nemlig at jeg kom til at skrive staniol - det er naturligvis aluminiumsfolie. Så det ændrer jo lidt på tungmetal-spørgsmålet.

Men min pige, som er laborant-studerende, påstår stadigt, at dåsen afgiver metalioner. Er det så ilten, der gør det? For den afgiver vel intet, når den er lukket...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 00:13

Dåser er lakeret indvendigt, så hvis du ikke kradser hul på lakken med gaflen, når du tar en trediedel dåse tun ud på din mad, så er der næppe problkemer.
Dog tror jeg, nogen alu-dåser "bare" er elektro-oxiderede, så der er laget endnu tyndere. Men kradser du ikke hul, vil jeg påstå - indtil jeg ser andet end afskrift af andres fordomme - at indholdet bliver mindre skadet af at stå i dåsen end af at blive oxideret over en bred front ved omhældning. Min kone hælder om; jeg gør ikke. Og min dåsetun smager betudeligt bedre på trediedagen end hendes - hun stikker næsen ned i den fine fine glasskål og snuser, og så ryger indholdet ned i den pæne plastpose under køkkenvasken!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-02-08 07:23

Jeg ville ikke tøve med at tro på din datter, - og vurder så om mængderne er skadelige, - så skal man sikkert ikke leve af andet.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 50 point
Dato : 12-02-08 09:55

Nu har jeg sendt en mail med spørgsmålet til "Glyngøre" , der bl.a. producerer makrel i tomat på dåse. Her er svaret fra dem:

Vi takker for din henvendelse.

Vi kan oplyse dette ang. tin fra dåsekonserves:

Afgivelse af tin fra dåsemateriale og ind i det pakkede levnedsmiddel er
aktuelt i enkelte
specielle tilfælde.
De allerfleste dåser til levnedsmidler laves enten af hvidblik (dvs. stål
belagt med et tyndt lag
tin) eller aluminium. Samtlige dåser fremstillet i Danmark til ”våde”
levnedsmidler (dvs. kød,
fisk, frugt, grønt,…) er indvendigt lakeret. Dette gælder både for dåser
lavet af hvidblik og dåser
lavet af aluminium. For hvidbliksdåser sikrer den indvendige lakering, at
tinnet på hvidblikkets
overflade ikke migrerer i produktet. For dåser lavet af aluminium, som for
eksempel dåserne til
”makrel i tomat” og andre fiskeprodukter, er afgivelsen af tin helt
udelukket, da tinnet ikke indgår i
de anvendte materialer.

Risikoen for at finde høje tinkoncentrationer er begrænset til dåser med
ulakeret inderside, og
det vil i praksis sige enkelte importerede ståldåser med produkter som
asparges, ananas,
abrikoser, mandariner og tomater.

Vi kan derfor konkludere, at der ikke er nogen grund til bekymring for
tinmigration ved
indtagelse af ”makrel i tomat” og andre danskproducerede levnedsmidler.
Vi kan foreslå, at man putter resten af "makrel i tomat" i en plastbøtte.

Vi håber, at dette besvarer dine spørgsmål.

Med venlig hilsen/kind regards
Aktieselskabet Beauvais

Helle Bellinger
--------------------------------------

Forbrugerservice
Hørsvinget 1-3
DK- 2630 Tåstrup

Kommentar
Fra : mtychsen

Dato : 12-02-08 11:37

Hvorfor foreslår hun så stadig, at det skal i bøtte?? :S

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-02-08 11:45

Jeg tænkte det samme!

Har mailet dertil igen for yderlige oplysninger. Vender tilbage hertil, når jeg har fået svar.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 11:49

Ja sjovt nok viderebringer de det samme rygte uden at ha undersøgt sagen selv eller henvise til en undersøgelse. Men når du nu er så forhippet på en løsning, kan jeg da foreslå, at du selv arrangerer forsøget:
Tag to identiske dåser tun i olie, to ditto tun i vand, to ditto makrel i tomat, to ditto sardin i olie. Åbn hele bundtet og tag - uden at kradse - en skefuld op af hver. Skovl det ene sæt indhold over i nye beholdere og lad resten blive. Dæk det hele omhyggeligt til og stil det to dage i køleskab. Arranger så blindsmagning med dig selv og/eller familien og registrer kommentarer, dødsfald og hasteindlæggelser.
Og nu skal du få et par fordomme: Jeg vil gætte på, at dåseindholdene smagsmæssigt er mere spændende end det der har været taget op og blevet "godt" iltet. Ligeledes tror jeg, at eventuelle sygdomme og dødsfald ikke vil være relateret til dåserne. Men som sagt. det er kun en fordom baseret på, at jeg sommetider har smagt på det, som fruen har omladet i skåle.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 11:50

Og som du ser, er det ikke ALLE, der siger, det skal i bøtte.

Kommentar
Fra : mtychsen

Dato : 12-02-08 11:58

Vi lader skæbnen ligge i Glyngøres hænder.

Til sådanne farlige eksperimenter, ønsker jeg ikke at stille mit eget eller nært beslægtedes liv i fare...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 12:00

det er der sgu ingen, der dør af. Så ville jeg være kreperet for 50 år siden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 12:03

Helt seriøst vil jeg tro rygtet er spredt af tuppeware-forhandlere!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-02-08 13:17

Så er der nyt fra "Glyngøre" - et lidt "vattet" svar, efter min mening. Men hendes konklusion er , at man kan opbevare det i dåsen eller plastbeholder........... så er vi blevet klogere?

Vi kan oplyse, at du kan opbevare rest af makrel i tomat på begge måder.
Forslaget om at putte resten af makrellen i plastbøtte var ment som et
forslag, hvis man ikke
vil have en åben dåse makrel stående i køleskabet, men derimod vil opbevare
det i en lukket beholder.

Med venlig hilsen/Kind regards
Aktieselskabet Beauvais

Helle Bellinger
--------------------------------------

Forbrugerservice
Hørsvinget 1-3
DK- 2630 Tåstrup

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-02-08 13:44

Altså............. Hverken aluminium eller tin er tungmetaller.....

Men ellers kommer Glyngøre ikke med meget andet end det, som Fødevarestyrelsen oplyser... Hvem der kopierer fra hvem må være uvist...

Om tinnet eller aluminiummet eller de andre stoffer, som dåsen er lavet af, er giftigt, det er nok lige så uvist. Lakeringen kan jo også være et problem.. Og for en sikkerheds skyld dækker Glyngøre -og Fødevarestyrelsen sig ind ved at sige, at man hellere må putte indholdet over i en anden dåse. SÅ er der i hvert fald ikke nogen, der kan sagsøge nogen, hvis det evt. viser sig om nogle år, at nogle indholdsstoffer er så kumulative og giftige, så folk får kræft og hjerneskader på længere sigt.

Det ligner næsten sagen om amalgam.. INGEN officielle personer (og slet ikke sundhedsstyrelsen) har villet indrømme, at kviksølvet i vores sølvplomber (amalgam) er overordentlig giftigt og giver hjerneskader og fosterskader.
Næ, man forbyder kviksølv i malinger, glasurer, glas, -ja, i alt, der kan have med fødevarer at gøre. Men brugen af kviksølv i vores TÆNDER er først stoppet fra i år af. Og amalgam indeholder 50% kviksølv. DET er da tungmetal, så det forslår.

Jeg ved ikke, om dåser er så giftige at man kan tage skade af at spise indholdet flere dage efter åbning. Men en "bagatelliserende henstilling" gør mig bestemt ikke spor tryg. Så jeg foretrækker at hælde indholdet over på et lille glas med skruelåg. Jeg er ret sikker på, at holdbarheden også forlænges på den måde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 13:53

Tin ER et tungmetal. Grænsen går vist ved omkring 4 kg/liter. Men hvis lakeringen kan holde 2-5 år i lukket tilstand, kan det undre, at den forsvinder på en dag i køleskabet. Jeg er stadig af den fordom, at det er noget TupperWare-sælgerne har fundet på, da der ikke er objektive grunde til at omlæsse dådsmad andre steder hen end på et stykke smørrebrød.

Men langtfra alle tungmetaller er skadelige og langtfra alle letmetaller er uskadelige! Det er mig en kilde til stadig undren, at jern skal kaldes giftigt! Og tin i metallisk form er ugiftigt og har været brugt til konserves siden napoleonskrigene og til belægning af kobber-kogegrej længere. Ligesom jern har været i brug til kogegrej siden støbejern blev en industrivare.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-02-08 14:17

Der er flere forskellige definitioner på "tungmetaller". Den du kommer med der, er vist den mest populærvidenskabelige...

Men du dør næppe øjeblikkelig. Så fortsæt du bare.

Og tin er netop ikke særlig giftigt. Men dåser er heller ikke lavet af rent tin. Producenterne kan jo netop dække sig ind ved at fraråde opbevaring af fødevarer i åbnede dåser. Så kan de ændre sammensætningen af materialet uden at tænke på folkesundheden... For de HAR jo advaret...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 14:20

Ja tupperwarefolkene har advaret

Kommentar
Fra : mtychsen

Dato : 12-02-08 15:41

konklusion: ingen ved det - alle spørger om det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 15:44

nej, men hende Beauvais/Glyngøre-damen skrev jo, at det var hip som hap. Eller sagt på anden måde: Der er ingen uafhængige undersøgelser, der fraråder at bruge dåsen, kun rygter og tupperwarefolk

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-08 01:36

Hvad med at få lukket spørgsmålene (dette og dine andre)? De er jo for længst besvaret.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : mtychsen

Dato : 20-02-08 08:55

Jeg er i tvivl om, hvem der skal have point.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-02-08 09:46

Hvem svarede nærmest på dit spørgsmål?

Kommentar
Fra : mtychsen

Dato : 20-02-08 13:06

Det gjorde indlæg nr. 2, hvis vi snakker om afstanden fra mit indlæg til hendes (målt i pixels henover skærmen).

Jeg vil ikke bruge mere tid på 30 points fordeling. Jeg giver den til en tilfældig - da alle har svaret lige godt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-08 13:22

har netop spist resten af en dåse Glyngøre tun i olie, som blev åbnet i lørdags. Bortset fra, der ikke var snaps til i dag, smagte det omtrent lige så godt. Lakeringen inden i dåsen havde ikke taget skade, men det var heller ikke at forvente, da den ifølge påskriften skulle holde til en gang i 2011.
Men hvis du ikke kan hitte ud af hvilke af svarerne, du vil give point, er du ikke ret god til at læse indenad.

Godkendelse af svar
Fra : mtychsen

Dato : 20-02-08 13:29

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-02-08 13:32

selv tak, det var sjovt at være med

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-08 13:34

så mangler du bare at få afsluttet dine to andre spørgerunder