/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kattel... i haven
Fra : piaskov
Vist : 3188 gange
100 point
Dato : 10-02-08 11:44

Hej derinde. Hvor er jeg træt af at fremmede katte ski... i min have. Skulle lige hente frisk purløg til æggemaden og så ligger der en kattel... oveni. Jeg kan ikke finde ud af hvor katten hører hjemme, og dem løber hver gang vi kommer derud. Jeg ved det ikke er naboens for de har ikke kat men til gengæld samme problem. Er der nogle kloge hoveder der ved hvad jeg kan gøre??? HJÆLP

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-08 11:46

Hver gang du har muligheden for det, så giv den et strint vand med en vandpistol

Bortset fra det, lyder det underligt, at den har skidt ovenpå purløgen, katte plejer at dække l**** til, er du sikker på det er en kat?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-02-08 11:48

100% jeg så den men vi kan ikke nå at komme derud!! Den nåede ikke at dække det til

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-08 11:51

Nååå derfor

Jeg har selv tidligere haft problemet foran min bryggersdør, så kunne man jogge i sådan en kage, og få den med ind

Vi havde perlesten der, og vi sprøjtede perlestenene med 3 dobbelt salmiakspiritus, det kunne også
holde dem væk, men det kan du jo ikke gøre med en hel have.

Så jeg kan ikke se anden mulighed end at skræmme dem væk, og vand kan de ikke li' i hvert tilfælde ikke på den måde

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-02-08 11:55

Den er ikke dum. Den ved udemærket vi er efter den. Lige så snart vi åbner døren er den væk. Vi kan ikke fange den med vand for det har vi prøvet. Hvis jeg havde været jæger havde jeg skudt den.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-08 11:59

Vil du låne min hund?? Så skal han nok få jawet den ud af haven

Lån en hund et stykke tid, så bliver den træt af at skulle sidde i en trætop i længere tid??

Jeg tror ikke det er lovligt at skyde katte

Livet er for kort til katte.... nu får jeg det halve kandu på nakken (men jeg kan ikke tåle dem, derfor)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-02-08 12:12

Jeg ville lige foreslå strudse dræberen men du foreslog den selv Nordsted1, og nej det er ikke tilladt at dræbe/skyde katte tæt på beboelse, de skal et par 100 meter væk før de anses som vildkatte og må skydes

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-02-08 12:23

jeg kan heller ikke have mine purløg for kattelort. de bliver ikke mere lækre af at kattene prøver at dække det til. Jeg har purløg i potter, som står et køligt sted.
Kattene er et problem som jeg lader kattens værn tage sig af.Hvis de ikke er mærket tager de dem i fælder.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 10-02-08 12:31

Det er et udbredt problem at katte render ind og besørger i naboens have uden at være inviteret. Ud over en række ucharmerende og ulovlige metoder med kemikalier og kraftige afskrækningsmidler, der ikke er værd at følge, anbefaler Dyrenes Beskyttelse, at man på udsatte steder dækker bedene med flis eller stauder idet kattene bedst kan lide løs og blød jord uden vegetation. Der kan udlægges hønsenet umiddelbart efter såning, der så fjernes når planterne er større. Samtidig bør katteejeren indrette et lille sted med løs jord i sin egen have, som katten kan bruge som toilet. Sandkasser kan overdækkes med net eller brædder. Ældre haveråd går på at tilplante rundt om haven med stikkende og tornede buske, som kattene skulle rive sig på når de løber ind i haven. Især stikkelsbær, brombær kristorn og japansk kvæde angives som egnede. Det mest effektive er dog enten at få opsat et kattesikkert hegn eller sørge for at katteejeren tager ansvar for sin kat og forebygger at den løber frit omkring. Sidstnævnte kræver dels at man kender ejeren og dels at vedkommende ønsker at hjælpe.

Dyrenes Beskyttelse anbefaler at man skræmmer ubudne katte bort med vandpistol, hvilket dog ikke forhindrer dem i at gå ind i haven, når man ikke er hjemme.

Ifølge loven har ejeren pligt til at holde katten på sit egen grund. Man har som nabo ret til at indfange katte og indlevere den til politiet, såfremt man inden for et år har givet ejeren en advarsel og samtidig orienteret politiet herom. På den måde undgår man erstatningspligt, hvis katten kommer til skade under indfangningen, der selvfølgelig skal ske på en dyreværnsmæssig forsvarlig facon. Flere har dog oplevet at politiet har andre ting at tage sig til, hvorfor en underretning bør ske skriftligt.

Kender man ikke ejeren kan man henvende sig på kommunens tekniske forvaltning og undersøge om der findes en katteordning i kommunen. Er katten øremærket og tillidsfuld kan man prøve at kontakte Dansk Katteregister på 44 85 35 55 eller Det Danske Katteregister på 38 88 04 47 og se om ejeren er til at finde. En anden måde at nå en ukendt ejer på, er at sætte en bukseelastik om halsen på den tillidsfulde kat med en seddel, hvor der står hvem man er og hvad problemet er.

At plante haven til med planter, der er giftige for katte løser ikke problemet. Katte kan ikke skelne mellem en længere række ugiftige og giftige planter, hvilket har givet en række tilfælde af forgiftninger efter at indekatte har spist af uegnede potteplanter. Dog bør katteurt (Nepeta) og baldrian undgås, da de kan tiltrække katte. Et sted angives løvstikke at skræmme katte væk, om det er sandt ved jeg ikke.

Det kan være en god idé at kontakte Dyrenes Beskyttelse og få et par brochurer eller adresser på lokale kredsformænd, så dialogen med katteejeren bliver så konstruktiv og sober som muligt, samtidig med at du skaffer vejledning. Vrede og aggression løser næppe konflikten og som alle postbude ved, kan visse mennesker være ret så sårbare overfor kritik af både deres børn og kæledyr.

fra http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/dyr_i_haven/1143.html

Jeg har også læst et sted, at kaffegrums holder katten væk fra køkkenhaven. Men så skal der nok drikkes meget kaffe, hvis køkkenhaven er stor

Du kan også bruge haveslangen, hvis vandpistolen ikke rækker.

Jeg har selv haft kat, så er bestemt ikke kattehader

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-02-08 12:33

nej det er tvivlsomt om du må skyde dem. men kattens værn behandler dem på betryggende måde - afliver eller kastrerer dem -
http://www.kattens-vaern.dk/

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 10-02-08 12:34

Lån en kattefælde og fang katten, ind bag i bilen, kør så langt væk du gider, luk katten ud, problemet er løst.
Dette var bare en tanke og ikke en jeg vil anbefale, så bliver problemet bare en andens.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-02-08 12:36

Ja jeg ved jo godt jeg ikke må skyde den, men jeg bliver sgu så gal. Jeg ville grene ha min egen strudsedræber men jeg må ikke for hr. leif.Vi har haft de dyr vi skal siger han, og jeg vil gi ham ret.Jeg mener jeg engang har hørt om noget man kan lægge/sprøjte med men er blank for hvad det er???

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 10-02-08 12:56

det med om man må skyde andre folk katte har der været en diskution om for et stykke tid siden...DET MÅ MAN IKKE.....der er en dyreværnslov der forbyder den slags.....
og så iøvrigt nogle katte elsker purløg...det er græs for mange katte....og det som hennooha foreslår, må man heller ikke..man skal finde ud af hvem der ejer katten.
det middel hedder gå vækkat....
salmiakspiritus er vist heller ikke nogen go løsning, da det minder om kattens egen urinduft.
hvad med en vandslange..har du ikke en sådan i haven...
katte går jo deres egne veje, de er deres egen herre og ingen kan bestemme over den....
men de er idundelig dejlige.....de bedste dyr på jorden...og smukkeste......
go søndag....fra solen i italien
ciaooooooo miss.j

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-02-08 13:05

Jammen jammen jammen. Jeg kunne IKKE finde på at skyde den. Har selv haft katte i 20 år.Og haveslangen er pakket væk for vinteren Vi KAN IKKE nå at komme derud før den er væk så jeg efterlyste som føromtalt noget jeg kunne lægge/sprøjte med

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-02-08 13:11

jamen så prøv med kaffegrumsen, som jeg skrev - det er ihvertfald helt uskadeligt, både for purløg og katte

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-02-08 13:36

Det der "Gå væk kat" Salmiak og alle de andre kemikalier er da ikke nogle gifte jeg ville have i min have! Og lægge plast over sine bede eller barkflis som Dyrenes beskyttelse anbefalerdet er ikke godt for planter. Er der slet ikke noget katteejeren kan gøre? Måske sætte kattesikkert hegn op som dyrenes beskyttelse anbefaler haveejeren at gøre. Eller lægge plaastikfolie og barkflis over dyret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-08 13:59

Og lige meget hvad du sprøjter med, eller læger ud, nytter det kun til den næste regnbyge, så er stanken væk igen

Der hvor jeg havde sprøjet med slamiakspiritus var der overdækket.. Jeg tror nu heller ikke at træflis kan holde kattene væk, her havde vi perlesten, og selv dem elskede de at bruge som toilet

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-02-08 14:14

Det er heller ikke godt at lægge træflis mellem gulerodsrækkerne. Træflisen forbruger det kvælstof , til deres forrådnelse, som gulerødderne skulle leve af

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 10-02-08 14:37

Har hjemkøbt en Gigantisk vandpistol fra Toys'r us. Den er MIN, og ungerne må kun anvende den til at sprøjte efter katte med.
Det har reduceret kattevisitterne i sommerhalvåret, men her i vinter er det som om at de s.. møgkatte har glemt hvad de risikerer ved at overskride mit skel.
Og nej, jeg kan ikke fordrage katte, de er meget søde på afstande, men tæt på, så klør det i næse og øjne, og aaaa....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-02-08 20:02

Citat
de skal et par 100 meter væk før de anses som vildkatte og må skydes

Glem bare det....det var i gamle dage.

Nu må katte ikke skydes, medmindre man gør ejeren opmærksom på, at katten vil blive skudt næste gang den er at finde på ens ejendom

Vildkatte må indfanges/skydes/aflives, men det forudsætter, at man er sikker på det nu også er en vildkat.....ellers må man sgu ikke.

Og man må ikke skyde inden for tættere bebygget område.

piaskov, du kan låne en kattefælde ved Kattens Værn, hvis du så er heldig at fange dyret kan du først og fremmest tjekke om den er øremærket eller chipmærket......og få fat i ejeren, hvis katten er registreret.....det kan dyrlægen evt. være behjælpelig med, såfremt det drejer sig om chipmærke (det kan man ikke mærke, men der skal bruges et specielt apparat til at søge en evt. chip)

Hvis ikke katten er mærket og du ikke kan finde ejeren, burde du kunne få hjælp til at komme af med den hos Kattens Værn, Dyrenes beskyttelse el.lign

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 10-02-08 22:53

GLEM ALT OM AT FÅ disse VÆK
eller
SKYD DEM / LÆG SGU DA GIFT UD

Citat
OG DET ER IKKE DIN misse_kat DER TILTRÆKKER.

ELLERS TROR JEG _SGU IKKE DU HAR LAGT MÆRKE TIL DET igen ????
TROR NÆRMERE DU HAR GAFT BESØG AF EN meget syg _ræv
SÅ HAR DU EN Hund, = TAG EN TUR TIL ??
HVAD VAR DET NU DET IKKE HED-------?

KATTE VIL, ?? UDE DITTO, vil/ skal altid samme vej,
og gerne hverdag, for lige at PISSE ? dig af:
Og har du ikke BOET på grunden FØR = ingen DYR
Så skal du regne med at DET HELE
SKAL MARKERES PÅ NYT.

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 10-02-08 22:59

Citat
Nu må katte ikke skydes, medmindre man gør ejeren opmærksom på, at katten vil blive skudt næste gang den er at finde på ens ejendom

KATTE GRAVER ALTID / MAD OG ANDET NED/

ADVARSEL_______________
FRA HER + - OG NEDEFTER_________
SKIDER jeg på mennesker / + KATTENS VÆRN
---- DET DOVA lige skrev_____ takker:

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-02-08 23:01

Hej Disken . Prøv og læs hvad jeg skrev FRA STARTEN !!! Jeg så den jo.

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 10-02-08 23:03

OG______HAVDE DU ET KAMERA_____?
KUNNE MAN næsten SE FORSKEL_____?

NU HAR JEG HAFT KATTE_ I OVER 15 ÅR,
OG JEG HAR ALDRIG SET EN LORT PÅ =)o/%&¤¤¤/
HELLER IKKE ANDRE STEDER / DI STRINTER/ PISSER PÅ DINE PLANTER

god appetit

DONT BLAME THE fucking CAT_______

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 10-02-08 23:06

Citat
Hej Disken . Prøv og læs hvad jeg skrev FRA STARTEN !!! Jeg så den jo

JEG LÆSER___PRØV AT SE DINE SVAR___________
DU FÅR IKKE EN SYG KAT TIL AT LAVE det nummer,
ENTEN ER DEN bare TRÆNGENDE, OG IKKE kan GRAVE SIT bæ NED
ELLERS ER DET EN MEGET speciel kat.

SKYD DEN FOR FANDEN
DU HAR JO - BETSEMT DIG FØR dette/ ELLER /ODER

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-08 23:08

I Matas kan du også købe noget - gå væk kat - men om det virker ved jeg ikke.

Hey Disken_69

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 10-02-08 23:08

Citat
så ligger der en kattel... oveni

TROR DE røde SNEGE VAR DER FØRST +?
HAR LAGT ÆG I SKIDTET___lol

BONG__ appetit

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 10-02-08 23:14

Citat
Har hjemkøbt en Gigantisk vandpistol fra Toys'r us

LIGE TIL DE bliver tørstige igen.

HVORFOR DOG IKKE BARE LEVE MED SKIDTET4
IVITER DEN INDEN-FOR, SE EFTER ØRETATOÉSS

ER DEN SÅ TAM, SMID DEN I ET BUR OG AGSTED TIL DEN LOKALE BRÆNDE-ANSTALT
Håber i får varme ud af det OGSÅ...

Stopper her, syge dyr ? kan ikke ALT, men gør det så GODT de kan_

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 10-02-08 23:23

Kan stadig ikke glemme DEN
Og vær dog GLAD for det_ i denne Vinter
Rotter /mus _
De yngler JO som +++slettet+++ af
Men AT DU_ sriver at du har katte i 20 ÅR.
sikker på det IKKE var en PANTER / LØVE du så
Citat
Det er et udbredt problem at katte render ind og besørger i naboens have uden at være inviteret

OG hva så__de markere stadig noget ??
Og vær stadig glad for det, så er der LIDT kontrol med ???
Her kan jeg SE, at min møjkat har ''vist'' mistet sin _ bokse-kammerat.
Om den er kørt ned / eller BARE fundet et VÆRRE hjem ??
Men min / den kat = frem og tilbage __LOL

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 11-02-08 13:06

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-02-08 13:30

selv tak