/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvordan beskytter man sit navn?
Fra : Nakita
Vist : 725 gange
129 point
Dato : 19-02-03 11:19

Hvor skal man henvende sig for at beskytte sit efternavn, da det er et familienavn, som man ikke vil have udbredt?

Hilsen Nakita

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-02-03 11:38

Det må være Statsamtet der hvor du bor. Alternativet kan være folkeregisteret, men start med at spørge dit lokale folkeregister. Iøvrigt troede jeg at familienavne allerede var beskyttede. I hvert fald hvor der kun er få medlemmer.

Andersen, Christensen. Hansen, Jensen, Poulsen og Pedersen o.s.v. hedder alverden jo i forvejen, så der gemmer man sig i masserne.
mvh
/ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-02-03 11:45

Her er yderligere et lin til belysning af emnet:

http://www.retssal.dk/nyheder.php3?side=195
mvh
/ejvind

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 19-02-03 11:46

Tak for kommentarerne, men ved folkeregistret mener jeg, at det kun er beskyttelse mod udgivelse af navne og adresser.

Det jeg mener er, at selve efternavnet skal beskyttes, så det kun er den nærmeste og direkte familie der må benytte navnet.

Hilsen fra Nakita

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-02-03 11:51

Hvis navnet allerede er brugt af flere, så kan du ikke indskrænke disses ret til fortsat at bruge navnet. Og hvis du eksempelvis har købt et efternavn, så er retten eksklusivt din og kan som sådan kun bruges af andre med din tilladelse. Eventuelt ved giftermål.

mvh /ejvind

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 19-02-03 11:58

hej nakita

jeg ved at der er nogen som har fået lavet slægtsbog, fordi de havde et sjældent efternavn da bogen blev lavet var der ingen der kunne få efternavnet, og jeg ved også at der var nogle som måtte af med dette efternavn.

hilsen fjordglimt

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-02-03 12:05

Spørg Statsamtet. Det er samme sted man ansøger om navneændring.

mvh/ejvind

Accepteret svar
Fra : Rfou

Modtaget 139 point
Dato : 19-02-03 12:46

http://www.netjurist.dk/lovsamling/navnelov.php4

Her er navneloven - den burde kunne besvare spørgsmålet.
mvh rfou

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 19-02-03 12:50

tillæg:

Citat
§ 16. Den, der uberettiget benytter et navn, straffes med bøde. Påtale finder kun sted, når en forurettet begærer det, eller hvis almene hensyn kræver det.

Stk. 2. Den, der kan godtgøre, at en anden uberettiget benytter vedkommendes navn eller et navn, der har en sådan lighed hermed, at forveksling let kan ske, kan ved dom få den anden tilpligtet at ophøre med brugen af navnet

et lille uddrag

Kommentar
Fra : bks

Dato : 19-02-03 12:54

Du kom mig i forkøbet rfou!!!

Nakita:
Læg især mærke til §6 og §7. Det er muligt, at du skal have fat i den lov, der henvises til (lov nr. 140 af 17. maj 1961 om personnavne) - biblioteket?

Held og lykke - og husk at vende tilbage, hvis du selv finder løsningen

ejvind:
Jeg fandt det samme som dig, men det er åbenbart ikke, hvad Nakita søger.

Venlig hilsen
bks

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-02-03 13:07

Afsluttende kommentar:
Henvend dig til Statsamtet i det amt hvor du bor, og få der nærmere oplysning om hvordan dit navn kommer i/eller i gruppen "Forbeholdte navne".

mvh. /ejvind

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 19-02-03 13:08

Det ser ud til at det kan være svært at beskytte,:
Uanset disse bestemmelser kan navnebevis dog udfærdiges på:

et navn, der bæres eller har været båret som efternavn af en af ansøgerens forældre, bedsteforældre eller oldeforældre, medmindre navnet er erhvervet på grundlag af ægteskab,

plejefaderens eller plejemoderens efternavn, hvis plejefaderen eller plejemoderen giver samtykke,

et efternavn, der indebærer en tilpasning af et fremmedartet efternavn til dansk sprogbrug,

et nydannet efternavn, som ansøgerens ægtefælle, bedsteforældre, oldeforældre, børn, søskende eller forældres søskende har erhvervet ved navnebevis, såfremt den pågældende giver samtykke, eller

et efternavn, som ansøgeren i øvrigt påviser en ganske særlig tilknytning til.
--
Se mere:
http://www.civildir.dk/regler/navne.htm#Ændring%20af%20efternavn

Det hedder "forbeholdte navne"

Godkendelse af svar
Fra : Nakita

Dato : 19-02-03 19:52

Tak for svaret Rfou.
Det er svært hvem der skal have pointene. Det ville være rart hvis man kunne dele, men det kan jo desværre ikke lade sig gøre.