/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til tydning
Fra : vith
Vist : 1086 gange
100 point
Dato : 09-02-08 18:34

Kirkebog 1884-1887, Kbh, Sokkelund, Skt. Stefan, Opslag 374, nr. 468
Rosa Nielsine Reuter, født 1886, men døbt 1894

"Døbt efter (ansøning?) af ...... ...... til hvem (forældreretten?) var overdragen"

Hvem havde fået forældreretten?

Så vidt jeg læser det står det noget med "Fattig.... Lyngbye".
Hvor kommer jeg videre?

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 09-02-08 19:13

Hej Vith

Jeg læser:
4 okt. Rosa Nielsine Reuter, døbt i Frederiksborg Kirke 16 marts 1894

Cigararbejder Jakob Reuter og hustru Sofie f. Lohse ? Brohusgade 1 a

Døbt efter begæring af fattigvæsenet ligeledes til hvem forældreretten var overdragen

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : vith

Dato : 09-02-08 19:47

Det er en mulighed - selvom jeg stadig synes der står Lyngby (men nogle af præsterne skrev altså ikke særlig smukt)

Hvor finder jeg yderligere oplysninger?
Blev hun fjernet og i givet fald hvorhen?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-08 21:17

Dette kunne måske godt tyde på at der kunne stå noget med Lyngby:
"
LOHSE, Sophie Magrethe Henriette   Christening
   Gender:   Female
   Birth Date:   23 Aug 1860
   Christening Date:   23 Dec 1860   Recorded in:   Kongens Lyngby, Kobenhavn, Denmark
         Collection:   Lyngby; Den Danske Folkekirke
   Father:   Henrik Ferdinand LOHSE
   Mother:   Hedevig Nanna Valborg Alvilde BORREGAARD
"
Hvis det altså er moderen?
Svend, der ikke er god til tydning

Kommentar
Fra : vith

Dato : 09-02-08 21:26

Jeg tvivler, Svend, for iflg. FT 1885 er faderen Jacob født i Ørdingen Am Reihn, Preussen og moderen er ligeledes født i Preussen.

I 1885 har de 4 børn hvoraf de tre ældste er født i Preussen og den yngste, der er under 1 år er født i Kbh.

Jeg kan ikke finde nogle af dem i de efterfølgende folketællinger, men kan se i kirkebogen at de får Rosa i 1886. Derefter forsvinder de alle op i den blå luft - dvs. Rosa dukker op i FT 1916 i Gilleleje og det den mellemliggende tid, jeg er interesseret i.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 09-02-08 21:42

Jeg tror moderen hedder Sofia Ochse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-08 22:09

Godt så ikke hende, den rigtige mor er meget ældre, Svend
"
København, København (Staden), Brohusgade (Ulige numre), No. 1, Matrikel 1107, Forhus, 2. Opgang, Stuen, 40, FT-1885, C8386
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jacob Reuter 40 Gift Husfader Cigararbeider Ørdingen Am Reihn, Preussen
Sofia Reuter 37 Gift Husmoder Preussen
Lisette Reuter 11 Ugift Datter Preussen
Justaf Reuter 9 Ugift Søn Preussen
Emma Reuter 2 Ugift Datter Preussen
Friederich Michael Finzel Reuter Under 1 Aar Ugift Søn Kjøbenhavn
"

Kommentar
Fra : vith

Dato : 09-02-08 22:19

Det er lige dem, Svend. De får så Rosa i 1886, men hvor bliver de af og hvorfor mister de forældreretten over Rosa? Og hvor er Rosa indtil 1916?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-08 22:21

Finder ikke Sofia Ochse født i Tyskland, og denne Sofia Lohse er vist ikke fra det rigtige område?
"
Sophia LOHSE Household :
Birth Year <1848>
Birthplace HANO
Age 32
Occupation Keeping House
Marital Status M <Married>
Race W <White>
Head of Household Ernest LOHSE
Relation Wife
Father's Birthplace HANO
Mother's Birthplace HANO
"
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : vith

Dato : 09-02-08 22:25

Jeg har fundet hende her:

Sophia Ochse
Female

Birth:
Christening: 02 MAR 1847 Krefeld, Rheinland, Preussen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-08 22:57

Mærkeligt jeg ikke fandt hende før?
"
Sophia Ochse
Christening: 02 MAR 1847 Krefeld, Rheinland, Preussen

Father: Johannes Ochse Family
Mother: Catharina Elisabeth Spers
"
Så nok hende?
Lidt svært med Rosa, når hun er så ung, Svend

Kommentar
Fra : vith

Dato : 09-02-08 23:02

Ja, det er ikke så nemt - men det gør det jo ikke mindre spændende.

Derfor bliver jeg også nysgerrig, når forældreretten overgår til Fattig......, da Rosa er 8 år.
Gad vide hvad der skete? Og hvad blev der af forældrene og de andre børn?

Livet er fyldt med mysterier, der bare venter på at blive opklaret

Accepteret svar
Fra : lasseemil

Modtaget 100 point
Dato : 10-02-08 12:08

du skal tage ind på stadsarkivet på københavns rådhus.
Der findes værgemålsprotokoler og fattigvæsenets arkiver.
Fattigvæsenets arkiver gør at du evt. kan rulle en hel
families liv op.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 10-02-08 12:14

Det lyder spændende, lasseemil, men er der slet ikke noget på nettet?
Jeg bor meget langt fra Kbh.

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 10-02-08 17:42

Det kan jo blive både besværligt og dyrt.
Jeg bor selv ved roskilde og har samlet sammen til en uges
eftersøgninger på landsarkivet i viborg i uge 8.
-kan heldigvis overnatte privat derovre.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 10-02-08 18:35

ja, det er også min taktik. Jeg finder så meget jeg kan på nettet og så bliver de løse ender lagt til side og samlet sammen. Jeg kan jo ikke rejse til Sjælland hver gang.

Held og lykke med din søgning i Viborg, lasseemil.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-08 19:27

Hvorfor laver I to ikke en bytte handel?

lasse kan jo søge for vith i hovedstaden,
og vith omvendt i Viborg, afhængig af hvor du bor??

Svend, langt væk fra begge

Godkendelse af svar
Fra : vith

Dato : 12-02-08 15:12

Tak for svaret lasseemil.

Det med værgemålsprotokoller og fattigvæsenets arkiver vidste jeg ikke, så det var en stor hjælp. Tusind tak.