/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Velfærdsstat under Pres?<--
Fra : Alfido
Vist : 648 gange
20 point
Dato : 09-02-08 13:05

Er der nogen der kan fortælle mig om velfærdsstaten er under pres nu og i fremtiden?

- Her er mit svar:
Ja, modellen med at velfærdsstaten skal financieres af høje skatter på lønninger er i høj grad under pres. Når nu det er ret nemt at flytte fra land til land, vil der (hvis den nuværende linie fortsættes) være en udvandring af folk med høje indkomster til lande hvor skatten er lavere (Tyskland og Sverige eventuelt).

Men hvad siger andre...?

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 09-02-08 14:45

Velfærdsstaten erunder afvikling og har været det længe.

Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at opretholde en velfærdsstat i et EU, hvor vi underskriver det ene papir efter det andet om at der skal være fri bevægelighed og at der ikke må forskelbehandles.

I min verden er det logik for høns.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-08 16:41

Ja jeg tror den er under pres, og det er meget svært at planlægge når der udefra kan ændres på de forudsætninger som vesfærdsstaten hviler på.

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 20 point
Dato : 09-02-08 16:56

Det er da rigtigt at der er ydre omstændigheder, men man må ikke glemme at det pres der måtte findes, kun er til stede fordi der er nogen der har politisk interesse i at begrænse velfærdsstaten. Det har til alle tider være liberalistisk ideologi at mindske staten - og dermed også statens rolle som omfordeler og velfærds-yder, og det er det stadig.

Ofte vil ydre omstændigheder - som fx EU, globalisering og konjunkturer få skylden for velfærdsforringelser. Men man skal være opmærksom på at der findes dem for hvem det er ganske opportunt at dække sig ind under "nødvendighed" for at gennemføre deres ideologi.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-02-08 16:57

Sådan kan vi se så forskelligt på det - I min verden er det logik for dværghøns, at jo rigere vort land bliver og des mere vi får i tilskud fra vores naboer, des bedre bliver der råd til at opretholde velfærdsstaten,

Jeg hører ikke til den alleryngste generation, så¨jeg har virkelig set at vort land bliver rigere år for år. Så det er kun et spørgsmål om viljen til at opretholde velfærden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-08 17:30

Narh, valde... Det kan godt være, at landet bliver rigere og rigere år for år. Men jeg ser de fattige bliver fattigere og fattigere.
Hvad vi ser er afhængig af hvor vi befinder os.

Overførselsindkomsterne stiger jo overhovedet slet ikke i takt med lønninger og forbrugerprisindex.

http://www.funpic.hu/swf/monitor_cleaner.swf

(Uuh... jeg kunne ikke dy mig... )

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 09-02-08 18:31

Velfærdsstaten kan ikke bestå i et samlet EU.

Det er muligt at vi i en overgangsface kan holde standarten.

I det lange løb er EU og dermed Danmark nødt til at udjævne forskellene på landene, ellers vil vi se en flytning og koncentrationer af fattige et sted (hvor de kan få velfærd) og rige andre steder (hvor de ikke skal betale).

Folk vil flytte hen hvor de har de bedste muligheder, man ser det allerede med vognmænd der flytter til Tyskland grundet regler, ældre som flytter sydpå (og det er ikke kun for solens skyld allesammen) og landmænd der også ser deres lille paradis af et miljø tolerant land.
Lidt specielt kender jeg 2 gutter der flyttede deres firma til Holland sidste år, mest fordi hashen er fri.
Grundene kan være mange til at folk flytter, men de vil altid flytte til det for dem bedre og jo flere grænser der bliver fjernet, jo flere folk vil rykke pælene op.

Så EU er hen ad vejen nødt til at udjævne forskellene og at tro på at vi kan trække de andre lande op på Nordisk niveau er vist utopi.

Til Valde, så skriver du at vi bliver rigere jo mere vi får i tilskud fra vores naboer.
Du tror da vel ikke at med vores økonomi og alle de nye Østlande i EU, at det bliver os der skal modtage støtte uden at give med den anden hånd ?
Der bliver vist et større arbejde med at hive en del andre lande op, som vi skal være med til at spæde til.

Hvis vi bliver i EU regi, så har der været tale om frit sygehusvalg over landegrænserne.
Hvis det bliver vedtaget, kan vi vist godt glemme alt om ventelistegaranti. Med de tal jeg husker fra artiklen, så kender vi jo slet ikke til ventetider her i Danmark, når man så på andre landes ditto.
Og det er bare 1 eksempel på hvordan vores nationale velfærd bliver undergravet.

Så stille og roligt vil vores helt unikke nordiske velfærd forsvinde, desværre.

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 09-02-08 19:13

Tusind tak for jeres svar:D

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-02-08 21:32

Nej Birgitta - Jeg tror ikke jeg mangler udsyn Men jeg har alligevel sendr dit link videre til mine børnebørn.

Godkendelse af svar
Fra : Alfido