/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
STEPMOTOR TYPER????
Fra : viskinge
Vist : 1041 gange
100 point
Dato : 08-02-08 20:15

Hvad er forskellen egentligt på en bipolar og en unipolar stepmotor????
Findes begge typer i både 2 & 4 polet ???

Gider ikke links til div. udenlandske sider !!!!!!!!!!

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 08-02-08 20:16

UPS !!!!!

Jeg skrev polet, men mente faset (altså 2 & 4 faset)

SORRY

MVH

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-08 20:49

Tror det første var rigtig, polet ikke faset, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-08 21:17

Her ser du princippet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stepper_motor

Så alligevel faset...

Kender mere til AC motorer, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-08 08:50

Førende herhjemme er JVL,
her ser du deres sortiment og forklringer, Svend
http://www.jvl.dk/files/pdf/lc0008dk.pdf

Kommentar
Fra : smik

Dato : 09-02-08 09:39

Prøv lige og kigge her ose...

http://da.wikipedia.org/wiki/Step-motor

Mvh Smik

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 03-03-08 16:18

"Hvad er forskellen egentligt på en bipolar og en unipolar stepmotor????
Findes begge typer i både 2 & 4 polet ??? "

Uni og bi henviser til hvor mange retninger strømmen kører igennem motorspolen. Ved en unipolar kører strømmen altid i den samme retning igennem motorspolen. En unipolar har typisk 2 spole med midterkontakt (og dermed 6 ledninger) og er lidt nemmere at "styre" (2 transistorer per spol - 4 i alt).

Ved en bipolar skal strømmen kunne køre i begge retninger igennem motorspolen. En bipolar har typisk 2 spole uden midterkontakt (og dermed 4 ledninger). En bipolar er lidt sværere at "styre" (4 transistorer per spol - 8 i alt).