/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Birkes - malet eller hel
Fra : lilleli
Vist : 3284 gange
100 point
Dato : 08-02-08 14:05

Skal bage nogle lækræ ruller med birkes fyld - og jeg skal bruge rigtigt meget af det - men hvorkan jeg købe sort birkes enten hel eller malet. Jeg ved jeg kan få blå birkes hos netspiren - men er det det samme???? som jeg har læst mig til er blå birkes fra opiumsvalmuen og birkes er fra birketræer???... Nogen der kan hjælpe?????

TAK
LIlleli

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 08-02-08 14:05
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-08 14:09

Sort mørk blå er efter hvad jeg ved det samme og modsætning til lys hvid og det kan du jo købe de fleste steder der forhandler birkes Og de mørke er fra opiumsvalmuen og dyrkes (underligt nok) i vores del af verdenen hvorimod er lyse sorter dyrkes den anden ende af verdenen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-02-08 14:11

Hej med dig. Nu ved jeg jo ikke hvor godt du kender din egen bager, men jeg har prøvet det samme og jeg spurgte simpelthen ham ( altså min bager ) om jeg kunne købe lidt af ham . Det var da helt ok. Og det lykkedes. Prøv og spørg du kan højst få nej. Held og lykke. V.H. Pia

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 110 point
Dato : 08-02-08 14:15

Sorte birkes er det samme som "sorte birkes" - de er nemlig mørke - undertiden med en blå nuance.
Du kan sagtens bruge de lyse i stedet. Men sort ser måske flottere ud i brødet.
Du skal ikke male dem.

Du skal slet ikke male de hvide birkes blå

Spøg til side: Mange invandrerbutikker og 10-kroners-markeder - "Tiger", "Søstrene Grene",... f.eks. - har store pakker med birkes i begge udgaver.

Velbekomme

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 08-02-08 17:28

Hej Jeg har prøvet at så både lyse og bla/sorte birkes i min køkkenhave. De lyse blev med hvide blomster og de blå blev med lilla blomster. og ja det er begge valmuer og ved man hvordan kan man få opium ud af dem...noget med at gå ud og snitte og så samle dråberne sammen også....

Her I hjørring har vi en butik der hedder Aurion, det er en helse/biodynamisk og der kan man købe frøen i kilovis.http://www.aurion.dk/ her kan du se nærmeste forhandler

Hilsen GuddaRap

Godkendelse af svar
Fra : lilleli

Dato : 08-02-08 19:10

Tak for svaret krestenklit. Jeg gik direkte ned i Tiger og købte nogle. Mange TAK nu glæder jeg mig til at få bagt mine kager.... god weekend Lilleli

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 08-02-08 22:37

Selv tak.
...og så blev jeg ovenikøbet offer for min egen morsomhed:
Det med de sort birkes som er det samme som de sorte som bare er blå-agtige
Men du forstod øjensynligt hvad jeg mente.
Uh, jeg får også helt lyst til birkes-bag.