/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Forskellig skarphed.
Fra : Dieter
Vist : 538 gange
200 point
Dato : 08-02-08 12:40

Jeg har en Canon G5 (med ekstra teleopjektiv).

Jeg vil gerne kunne lave et billede hvor centrummet er skarpt og omgivelserne sløret.

Hvordan skal jeg indstill mit kamera ?

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 08-02-08 12:57

Med dårligst mulige dybdeskarphed. Har selv forsøgt, men problemet er, at nye kameraer efterhånden er blevet så gode, at der næsten altid er dybdeskarphed uanset hvad.

Alternativt kan du vel ændre på det med et billedbehandlingsprogram.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-08 12:57

Jo mindre blendetal jo større dybdeuskarphed får du.
Altså lille blendetal så bliver stortset kun det målte skarpt.
Men det kan jo også laves på computeren med diverse programmer, hvis det er det gamle bestemor look du vil have..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-08 13:00

Jeg glemte lige at dybdeskarpheden også er afhængig af afstandn til motivet.
Stor afstand = bedre dybdeskarphed .........................altså du skal tæt på motivet.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 08-02-08 13:00

Spotmåling + laveste blændertal.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 08-02-08 13:24

Hvis du vil ændre på skarpheden i billedbehandling, afhænger det af programmet.
Marker hele området, som skal være skarpt.
Inverter det udvalgte område.
Du har nu markeret det, som du vil sløre.
Gør det uskarpt med funktionen "Blur" eller endnu bedre: "Gaussian blur"

...slut

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 08-02-08 13:31

krestenklit ,
jeg synes det lyder til som det mest anvendelige forslag.
MEN, hvordan markerer man da et bestemt område ?
Jeg har følgende programmer:
Foto Filtre
Adobe Photoshop
Adobe PageMaker7 ( præveudgave)

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 08-02-08 14:25

Du kan se mit tip her om, hvordan du gør i Photoshop:

http://www.kandu.dk/tip17490.aspx

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 08-02-08 14:52

Hej,
super !!
Du ved åbenbart en del om billedebehandling.
Jeg er ved at lave en hjemmeside med diverse billeder i.
Det er en hjemmeside der skal fremme salget af glassmykker, jeg selv laver.

Måske må jeg sende dig en meddelse når siden er på nettet. Så kan du eventule give mig nogle tips !?

Med venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 200 point
Dato : 08-02-08 15:11

Ja, det er da i orden.

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 08-02-08 15:13

Tak for svaret krestenklit.