/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vand i bund af køleskab
Fra : Steinarr
Vist : 5760 gange
200 point
Dato : 08-02-08 11:28

Hej. jeg har et køle/svaleskab(køleskab for oven/svaleskab forneden - samlet i en enhed). Næsten hver dag samles der vand i bunden (af svaleskabet). Døren er tæt (har skiftet tætningsliste osv.) og det lille "hul" på bagsiden(indvendig) til opsamling er kondensvand, er ikke tilstoppet. Er der nogen der har en forklaring/gode råd? (skabet er 5 år gammelt Siemens Topline).
På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 08-02-08 11:38

Se efter om der står varer eller hylde og læner sig op ad kølefladen.
Det er muligt at afløbet under kølefladen er tistoppet, og det renses med en "gardinspiral"

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-08 12:02

Det er afløbet der sidder under kølefladen der er kommet noget i der er en slange ned til en bakke på bagsiden af køleskabet og normalt vil vandet fordampe derfra men ikke hvis det ikke kan komme derned Jae jeg plejer at bruge en piberenser for det er altid i toppen det sidder.

Mvh SunoFisk Hav en god dag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-08 12:03

Lukker du den op tit nok vil der jo komme kondens.....

Hvad er temperaturen i skabet ?

Kan være den køler for voldsomt.....

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-02-08 12:10

Og vigtigst af alt - står skabet i vater - hvis ja, så juster de forreste ben på skabet, så skabet "læner sig" en lille smule bagover (OBS kun meget lidt).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-02-08 12:23

som Sunofisken skriver: Brug piberenser eller en ende plastledning, som på samme tid er både fast og bøjelig! Lidt svær at hitte. En meget blød gardinspiral kan også gøre det.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-02-08 12:23

hvad med den bakke som vandet samles i . er den sat rigtig på plads. og røret derfra kan godt være stoppet selv om man ikke umiddelbart kan se det.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-08 15:46

Hvis du har et stykke tynd slange eller et sugerør kan du også prøve at puste i hullet til kondensvandsbakken endnu bedre vil selvfølgelig være en lille kompressor at puste med men det ved jeg jo ikke om du har

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-02-08 17:02

Hvad har du i skabet?
Har selv et svaleskab med grøntsager.
Og friske grøntsager og ikke mindst frugt, før at der samles vand på undersider af hylder, som i sidste ende ender i bunden af skabet.

Godkendelse af svar
Fra : Steinarr

Dato : 12-02-08 15:44

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Steinarr

Dato : 12-02-08 15:50

Gardinspiralen virkede (indtil videre...) Men køleskabet skulle jo selv afrime, så der skulle jo ikke være en bakke til opsamling af kondensvand, eller hvad? Kan den være skjult?
Men ellers tak for alle indlæg, som sagt, "afløbsrøret" var tilstoppet, bare så langt "ned" at man ikke kunne se det.
Mange tak

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 12-02-08 16:11

Der er ingen bakke til kondensvand i et moderne køleskab. Vandet løber via - den nu rensede - kanal på bagsiden ned i en plastickrans omkring kompressoren. Varmen fra denne fordamper vandet.
HUSKAT: rengøre plastickransen en gang imellem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-08 16:27

Selv tak, og som brokke siger så fordamper afrimningsvandet på kompressoren.