/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
jordforbindelse til lejlighed
Fra : lesia
Vist : 3069 gange
50 point
Dato : 08-02-08 02:08

når jeg bor i en lejlighed, hvor sidder jordforbindelsen så henne? og må jeg godt selv plante en ledning i jorden og sætte den fast på min gamle kumme fryser?

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 08-02-08 02:12

Har du ikke jord i stikket? det skal der være i alle vådrum

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-08 02:13

Naaaaaah! Man planter ikke en ledning, der skal hamres et jordspyd i jorden - snak du hellere med udlejer
Du kan snyde lidt (og det har jeg aldrig sagt).... jordledning til radiator (ikke strømstik)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-08 02:14

Peter
Har du ikke jord i stikket? det skal der være i alle vådrum
Hvor mange har fryseren ude på badeværelset (i en lejlighed)?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-08 02:18

Lesia
Jord er det nr. 3 ben (nederst) i stikkontakten. Findes som Peter er inde på i vådrum (inkl køkkener), men jeg går ud fra at du taler om en gammel lejlighed - du bør dog stadig have stik med jord. Jordledningen er den der er gul og grøn.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 08-02-08 02:22

Clan
Et køkken og Bryggers er også vådrum, derfor er der altid jordstik og der plejer man da og ha fryseren.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-08 02:22

NB: Ved nærmere eftertanke, så be' en ven om hjælp. Jeg tror ikke du selv skal "pille"

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-08 02:24

Peter... I know... var bare vittig - sorry!
Jeg mener dog stadig ikke, at lesia selv aksl "pille" - det tyder på, at det er bedst, at hun får hjælp af en god ven og det er venligt ment

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 08-02-08 02:30

Hvis ikke fryseren er fra før krigen så er jordledningen GUL/GRØN som regl i ledningen, men ikke i det hanstik som er mont. på ledningen. Så hvis du har en kontakt i vægen med jord så prøv at skille stikket og se efter og så evt. skifte stikket til et med 3 ben.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 08-02-08 02:31

Clan
Iorden

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-08 02:34

Peeeeeeter.... nu appelere du til at "pille". Lesia må godt være her i morgen også
Spørgsmålets karakter tyder ikke på at man vandre hen til tavlen, og slår fra/piller sikring(er) ud.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 08-02-08 02:37

Clan
Det behøver man heller ikke, det er jo ledningen jeg skriver om. Og så længe den ikke er i kontakten. så er der jo ikke strøm, vel

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-08 02:43

Glem det

Kommentar
Fra : lesia

Dato : 08-02-08 02:48

jo der skulle være jord i mine kontakter i køkkenet. køleskabet har tre ben i stikkontakten, men når jeg rører uden på køleskabet eller frysern, så kilder det ret meget i fingrene og op ad armen. håret rejser sig og det stikker under fødderne når jeg står imellem fryser og køleskabet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-02-08 06:53

Man må ikke selv lave installationer, der har med jordforbindelsen at gøre. Et spyd i jorden er ikke lige at gøre. Det kan være, det skal 50 cm i jorden eller 10 m! At det kilder i dine fingre kan også være tegn på, at der kan være en overgang i køleskab/fryser. Nogle gange kan det føles som du beskriver uden der er noget galt. Du skal have et fejlstrømsrelæ install. i din lejebolig. Du vil givet vis have install. jordforbindelse ude ved dine sikringer. Der er ikke behov for, at køleskab/fryser er forbundet til en jordforbindelse, da der er dobbeltisoleret på alle forbindelser på køleskab/fryser.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-02-08 09:38

ring du til en installatør det er ikke nået du slev bør eller må gøre selv

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 08-02-08 10:10

Hvis du har jord i stikkene (i væggen - snak med din udlejer, du må sikkert ikke selv pille ved ejendommens faste installation), skal du lige kigge på stikket fra fryseren. Der skal være 3 ben på dette stik. Mange hvidevarer leverer med stik af en anden standard end den vi benytter i Danmark, hvilket gør, at selv om det hele er forbundet, er der ingen jordforbindelse, fordi der kun er 2 ben på el-stikket.
Jeg mener, at man kan købe et løst ben, der passer i stikket på sådanne hvidevarer, men det kan være svært at opdrive.

Hvis der derimod IKKE er trukket jordkabel til dine stikkontakter, kan du få en AUTORISERET elektrikker til at oprette et stik, hvor jordkablet er forbundet. Dette skal du sikkert selv betale.
Din udlejer har kun pligt til at sikre, at ejendommens faste installationer er lovlige, og hvis installationen er fra før der krævedes jordforbindelse til alle stik i vådrum, kan den sagtens være lovlig, selv om stikkene ikke er jordet.

Har du forøvrigt testet dit HFI-relæ for nyligt? Hvis du taber strøm i et omfang, der kan give gener i det omfang du beskriver, må du være tæt på den grænse, hvor det burde afbryde alt strøm.
Hvis din lejlighed ikke er sikret med et sådant relæ, SKAL din udlejer sørge for, at den bliver det (dette kommer du så sikkert også til at betale - det sker bare over huslejen). Hvis du har et HFIrelæ, og det er defekt, er det udlejerens ansvar, at det bliver udskiftet.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 08-02-08 17:00

Hej lesia og alle andre i denne livsfarlige tråd,

Jeg bliver nødt til som aut. el installatør at, give mit besyv med inden nogen bliver slået ihjel.
En jordledning er til for at, fejlstrømsafbryderen også kaldet for en HFI eller en HPFI afbryder kan udløse i tilfælde af en fejl i installationerne. Det vil sige at når afbryderen detekterer en fejlstrøm udløser den og afbryder for spændingen, hvis der ikke er en sådan anordning kan det istedet være et dyr eller et menneske der agerer fejlstrømsafbryder og dette kan være ubehageligt, faktisk så ubehageligt at, man kan dø af det.
Der er flere forskellige typer "beskyttelsessystemer, så du er nødt til at kontakte en el installatør og få ham til at, kigge på dine installationer, da ingen ud fra de givne oplysninger kan fortælle dig, hvordan det skal udføres sikkert og lovligt (læg mærke til rækkefølgen).

Peter1056 - Det kommer an på, hvor gammel lejligheden er!

CLAN - Jeg ved godt det var en joke, men det er stadigvæk lidt ærgeligt, hvis der er en der mister ivet fordi han kun læste de første par indlæg i tråden

alka - Det er meget få køleskabe og frysere der er dobbelt isolerede, faktisk er jeg ikke sikker på at de findes, så det er absolut ikke korrekt.

rotw - Du fortjener pointsene, da du er den første i denne tråd, der ikke udtaler dig om noget du ikke ved noget om

F.elsborg - Du har ligeledes ret i alt hvad du skriver, dog vil jeg lige pointere at, lesia ikke må rode i de faste installationer uanset om hun må for udlejeres eller ej og samtidig lige orientere dig om at, der ikke i DK findes aut. elektrikere, men kun aut. installatører

[B]Hvis du har en stikkntakt med jordforbindelse, hvad det jo tyder på, så få monteret et trebenet stik eller en omkobler fra schuko til DK stikprop. Det tyder ligeledes på at, enten din beskyttelsesleder eller din fejlstrømsafbryder er defekt.

MVH
Aut. el-installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 08-02-08 22:08

Michael Holm: Du har helt ret med titlerne, det er sq. bare efterhånden så besværligt - jeg er vicevært, nå nej, det hedder ejendomsfunktionær, nå nej, jeg er jo faglært, så jeg er ejendomsserviceteknikker, med ansættelse som varmemester (det kaldes forøvrigt forskellige ting i forskellige boligselskaber).
Jeg ved ikke hvordan du har det med sådan noget, men jeg synes altså ikke, at alle mine titler fremmer forståelsen - viceværten ved alle hvem er!

Eller hvad synes du om hygiejnekonsulent (rengøringsdame), renovationsmedarbejder (skraldemand) osv. osv.

Det samme med Aut.el-installatør - Er det dig personligt, der har forsikringen der følger med aut.? Hvis det er, har du vel nogle ansatte, der gør noget af arbejdet for dig, og de er vel ikke nødvendigtvis aut. selv om de har de fornødne kurser etc. - næ du, elektrikkeren, ham ved vi, hvem er, og så skal der helst være en autorisation bag hans arbejde.
Så skulle tingene jo gerne være i orden ikk'?

Vh.

Finn

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 08-02-08 22:15

Nå ja, michaelholm - lige for en ordens skyld: Det jeg mente med "snak med din udlejer, du må sikkert ikke selv pille ved ejendommens faste installation" var, at det ikke er sikkert, at udlejeren vil acceptere, at der gøres indgreb i ejendommens faste installationer, uanset, om det er autoriseret elinstallatør, der foretager indgrebet - det afhænger af vedligeholdelses reglementet og råderetskataloget i den afdeling/bebyggelse "leisa" bor i, hvor meget hun må ændre.
Jeg mente bestemt ikke, at hun skulle begynde at ændre installationen selv.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 09-02-08 19:52

Hej ejendomsservicetekniker,

Jeg er fuldstændig enig med dig, titler kan ikke bruges til noget som helst og jeg er også elektriker.
Hvis du kigger efter kan du se et smil efter lige nøjagtig det indlæg.

Med hensyn til ansvar og forsikring er det firmaet, hvor elektrikeren er ansat, der skal sørge for de nødvendige forsikringer og installatøren der personligt han ansvaret for at, det arbejde der udføres er iorden og sikkerhedsmæssigt korrekt udført. Dvs. installatøren har pligt til at sørge for at, de ansatte er instrueret og uddanet og samtidig følge op på deres arbejde for at, sikre sig at, de overholder gældende love og regler. Hvis installatøren forsømmer dette kan han i værste fald miste autorisationen.
Når du skriver der helst skal være en autorisation bag ved elektrikerens arbejde, vil jeg lige pointere at, hvis der ikke er dette, er der heller ingen forsikring eller garanti for arbejdet, hverken mht. lovligheden eller det sikkerhedsmæssige. Samtidig er det også vigtigt at, understrege at, det til en hver tid er ejeren/brugerens ansvar at, elinstallationerne er lovlige og iorden.

MVH
Michael

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 10-02-08 11:29

helt enig - det er jo derfor det ikke er sikkert, at man selv må foranledige et arbejde udført i en lejet bolig, uanset om det gøres af autoriserede eller ej. Det er udlejerens ejendom, og dermed også hans ansvar, at tingene er i orden. Lejeren må så benytte det lejede indenfor de rammer, der er til rådighed, hvis noget skal ændres, skal det som regel foregå gennem udlejeren, hvis han vil være med.

Kommentar
Fra : johsstroger

Dato : 10-04-08 22:09

Det skal lige siges at hvis du selv laver ændringer i din installation (hvilket IKKE er lovligt) Så hæfter installatøren ikke for din fjl. Installatøren har (hvis han har været der for nylig) lave en vurdering/rapport over din installation SKS dermed har han sikret sig at installationen var i orden da han forlod den. Selvfølgelig kan han ikke gøres ansvarlig for hvad folk selv går og laver af tossestreger, så ville der vist ikke være mange installatører tilbage i DK

Det er godt nok utrolig så mange spørgsmål der kan besvares i denne kategori med:
Det må du ikke lave selv, kontakt Aut. El-installatør.

Og til det vil jeg lige sige, der er en meget væsenlig grund til dette. Det er LIVSFARLIGT ud over alle grænser at rode i det selv.