/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
25 øre
Fra : Jimmy17
Vist : 1802 gange
10 point
Dato : 07-02-08 21:05

Jeg har et enkelt lille spørgsmål for i dag.

Hvad synes i, skal vi beholde eller afskaffe 25 øren?

Jeg synes at vi skal beholde den.
Dels fordi det er en del af vores mønt.
Den er her i forvejen, så skal bare holdes ved lige.
Så skal vi også til at afrunde med mere end nu.

Hvordan skal piger så iøvrigt spare op til brudesko i fremtiden.
Da er 25 øren jo tradition og historie.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 21:09

Ud med dem og så runde ned når det er til egen fordel de er sku da nogle små og megairriterende

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 20 point
Dato : 07-02-08 21:15

Det er kun et spørgsmål om tid, de har fået kig på den.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-08 21:16

Citat
Hvordan skal piger så iøvrigt spare op til brudesko i fremtiden.
Da er 25 øren jo tradition og historie.

Forøvrigt er dette ikke helt rigtigt, for indtil 1 øren blev afskaffet, var det disse pigerne samlede til brudeskoene

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-08 21:18

Nordsted1.
Okay, vidste jeg så ikke.
Så gammel er jeg ikke

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-08 21:19

Men de går jo nok bare over til 50 øre, men alligevel

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-08 21:20

Citat
Hvordan skal piger så iøvrigt spare op til brudesko i fremtiden.
Da er 25 øren jo tradition og historie.

Ja, det er det blevet til, da 1 øren udgik i 1973

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-02-08 21:23

lidt mere om den gamle skik

Citat
Skikken med at købe brudesko for kobberénører var meget udbredt i Danmark i midten af det 20. århundrede, og den stammer sandsynligvis fra 1930'erne eller 40'erne. Den toppede i 1950'erne, hvor mange unge piger, fra de var omkring 14-15 år, samlede énører til deres brudesko. Denne skik ophørte naturligt nok samtidig med at énørerne forsvandt ud af møntsystemet i 1973, men på det tidspunkt var mønterne dog lavet af zink. I 1992 blev skikken genoplivet med de nye 25-ører, men den er endnu ikke særlig udbredt.

At brudeskoene skulle købes med netop kobbermønter skyldes sandsynligvis at kobbermønter altid har været betragtet som lykkebringende. Tidligere skulle man helst betale kærlighedsgaver med kobbermønter for at holde onde ånder - og uheldig indflydelse i det hele taget - borte fra forholdet mellem forlovede eller ægteviede.
http://www.netbryllup.dk/Traditioner/Brudesko.html

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 21:32

Til sidst akal man putte kontokortet i skoene

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-02-08 21:37

....der var da også de store kobber 5-ører fra 60'erne og lige i starten af 70'erne - mon ikke der er nogen der har samlet på dem? Ja - jeg spørger bare

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-02-08 21:38

...men lad os få 5-øren tilbage - så er de måske færdige med at snyde os for de 5 øre hver gang der handles noget til 9,95 .... jeg synes ALDRIG at sammentællingen er i min favør

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-02-08 21:40

Citat
Til sidst akal man putte kontokortet i skoene

ja eller eurocent

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-02-08 21:45

Berpox.

Min lokale kioskdealer af pakistansk herkomst er endnu snedigere. Hvis jeg i mangel af tid eller er for doven og køber 6 - 7 varer hos ham. Så kigger han på prisen, og konstaterer at den koster f.eks 16,95 kr. og slår 17,00 kr. ind på kassen.

Det gør han for hver enkelt vare LOOL. Jeg har fortalt ham, at det er rent tyveri og dermed ulovligt. Så ser han dybt alvorlig ud, og fortsætter som han plejer. Han er iskold

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-02-08 21:48

Citat
Hvordan skal piger så iøvrigt spare op til brudesko i fremtiden.
Da er 25 øren jo tradition og historie.

Forøvrigt er dette ikke helt rigtigt, for indtil 1 øren blev afskaffet, var det disse pigerne samlede til brudeskoene

Jaja, og efter 1øren var det 5 øren der blev brugt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-02-08 21:50

Jimmy

Du skrev:
Citat
Dels fordi det er en del af vores mønt.
Den er her i forvejen, så skal bare holdes ved lige.
Så skal vi også til at afrunde med mere end nu.

1. Ja fordi sådan har vi (folketinget) bestemt at det skal være. Det er ikke en naturlov.
2. Ja det er den, men den er dyrere at producere end dens egen værdi.
3. Ja, pyt da med det. På en samlet kassebon er der jo kun tale om afrunding op eller ned til nærmeste hele krone. Med mindre man er kioskejer og platter med det

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 07-02-08 21:51

I gamle dage -1. juli 1989- blev 5-øren "Anker Jørgensen" afskaffet; den var lille, rød og ubrugelig ...hvad værre var fra samme dato aflivedes 10 øren og dermed udtrykket " ..så faldt den 10 øre"

Med 25 øre-mønten har jeg ingen præfrerænser udover at de fylder godt i pungen og klirrer fint i kirkebøssen eller ved en indsamling hvor man ikke rigtig gider men på den anden side godt vil give indtryk af ..."ok..lad gå for denne gang"

Til de prisbeviste fastelavnstiggere vil alt andet en 2 eller 5 kroner nok resultere i en væltet skrallespand

Ziggy99

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-02-08 21:55

Nååå præferencer LOOL Jeg måtte lige slå det op, for jeg taler bare almindelig dansk

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 07-02-08 21:56

Et forslag til EU tilhængerne

Det er er den eneste måde de kan få eruen ind i DK er at fjerne den Danske mønt

Først Fjernede de 1 øre 2 øre 5 øre 10 øre og nu skal 25 øren væk men men
så fjerner de alle de andre Danske mønter og sedler, og hvad gør vi så når vi ikke har flere Danske penge,
så er vi nød til at tage euroen ind. Når vi ikke vil sige ja, på den ene måde, må vi ja på den anden.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-08 21:57

Klumme
Jamen så lad os da bare fjerne alle penge og kun have dankort.
Så kunne vi spare en masse penge på ikke at have penge.
Samt vi fjerner en form for røveri

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-08 22:01

Tja, ender med vi skal runde op til nærmeste hundrede kroner når vi handler.

Det kan blive en dyr pakke gær

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 07-02-08 22:08

Citat
Nååå præferencer LOOL Jeg måtte lige slå det op, for jeg taler bare almindelig dansk

Jamen du er da fantastisk sen i betrækket...jeg kunne med det blotte øje både forstå ordet og samtidig se stavefejlen

Ziggy99

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 07-02-08 22:13

LOOL nååå lal på almindelig dansk

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-02-08 22:14

Stavefejlen..... hehe den så jeg slet ikke

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-02-08 22:16

Jimmy

Citat
Jamen så lad os da bare fjerne alle penge og kun have dankort

Hvorfor det. Sæt det hele molevitten ind på sygesikringskortet, så kan de selv hæve hvad de vil ha, og resten på kortet er så vores eget

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-02-08 22:18

Når vi så skal ud at rejse, ansøger vi bare om et Visa-lånekort, hvor der fra vores sygesikringskort overføres et passende beløb. Så kan de styre ,at vi ikke bruger for meget på ferien.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-02-08 22:19

Citat
ansøger vi bare om et Visa-lånekort
På kommunekontoret

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-02-08 22:23

Ak ja - så får vi ikke mere for dén 25 øre

Jeg kan da lige fortælle at jeg fik en god snak med indehaveren af en tøjforretning, for ikke så længe siden.

En ung pige er nyansat og skal lære.....
helt ok!

Jeg køber 10 par strømpebukser á 49,95kr.

Den 'erfarne' ekspeditrice som åbenbart har den unge pige til oplæring, skal vise pigen hvordan man slår dette ind på kasseapparatet - hendes ord lyder bl.a. :

Citat
'Men se - hér er det jo ret så nemt, for der er 10 par, så det giver jo lige 500kr., så det er bare dét du skal slå ind'!

- GOSH!! Nu er jeg ikke en type der normalt ville GIDE at gå op i sådanne bagateller MEN men men -denne 'erfarne' dame er i forvejen en utrolig 'hovskinovski' lady, hvis udseeende jeg egentlig ikke er bekendt med, det er væk i sminke i flere lag (det skal nok dække diverse, da hun tilsyneladende ikke er tilfreds med sin alder), desuden har jeg oplevet hende være ganske ubehagelig overfor en sød gammel dame som skulle have hjælp med noget tøj - sådan noget kan jeg slet ikke tage, jeg bliver HYSS når folk taler ned til andre! - og ja, nu kom jeg altså sådan til at føle at hun BEVIDST stod dér og forsøgte at tage røven på mig

Det ka' jeg IKKE li'!

Da jeg er fast kunde i denne tøjforretning og har været det i adskillige år, syntes jeg ikke at jeg ville finde mig i at hun bare sådan lige kunne hugge 50 øre fra mig - så jeg tillod mig at forklare denne 'erfarne' lady at det altså ikke helt passer at 10 x 49.95 = 500, idet der jo altså er en 5øre i forskel på 49,95 og 50,00 - og dette sker så lige ti gange hér og det betyder at jeg 'kun' skal betale 499,50kr. og IKKE 500,00kr.
Jeg tilføjede at den unge pige jo skulle lære at ekspedere og så kan det ikke nytte at man lærer hende forkerte metoder!

ARGH....dette var i december måned og denne BIT** sagde bare 'Hahaha nårhhh ja, det kan du da vist ha' ret i, kan du ikke bare tage et par pebernødder fra skålen så?'

....ja så var det altså at jeg 'kom i snak' med butiksindehaveren

Men ja - så meget regner 'vi' altså vore mønter for?

Euro? Tjae..jeg har været indædt modstander af et skift til Euro men jeg er, så småt, begyndt at tænke lidt mere over om det måske alligevel er dét der skal til....

Vh. Dorthe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-02-08 22:31

Dorthe... De slår det hen, men på landsplan bliver det til ikke så lidt endda.

Jeg er forresten i samme boldgade led og ked af alle de priser, som ender på 99 kr. Hvor snotdumme tror de lige vi er. Jeg føler det er en fornærmelse mod vores intelligens. Forretningen køber en vare til x kr. Beregner sig en avance, så er prisen X+ avance.

INGEN skal bilde mig ind, at den pris i 99 % af alle tilfælde lander på XXXX9, 95 kr. eller XXX99, 95 kr. eller XX999, 95 kr. eller XX9999, 95 kr.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 22:38

Der er bare det (og det er jo et faktum fra de andre lande der har indført den ) at det ikke blir til kundernes fordel når der skiftes møntfod

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-08 23:02

Ja klumme.

Ville faktisk være praktisk.

Har den ide med sygesikringskort egentlig ikke kørt før irl?
Synes jeg har hørt noget for nogen år siden om det

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-08 23:04

Ja på landsplan bliver ,95 meget, men det bliver jo lidt større, når der står , 90

Der bliver tjent så meget i alle forretninger, når der betales kontant.

Men det er da tilladt at "prutte" lidt om prisen.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-08 23:04

Personligt er jeg også modstander af euro.
Vil til hver tid stemme imod

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 23:26

Og så kan man oven i købet komme ud for dettehttp://peecee.dk/upload/view/94201

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-02-08 00:09

Jimmy

Citat
Har den ide med sygesikringskort egentlig ikke kørt før irl

Det er jeg næsten 100 % sikker på, at den ikke har. Hvis........ ville det være topmålet af overformynderi, og have givet gungrende genlyd i pressen, og jeg mindes ikke at have hørt noget. Det var fra min side, blot ment som en karikeret mulighed for hvad der kunne ske

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-02-08 09:06

Hvorfor skal det gå så L A N G S O M T?
Hvorfor ikke bare tage fat på chippen, alle får en (på størrelse med et riskorn) ind i hånden. Så er alle oplysninger om ens person inklusive medicinhistorie og kontoer, "lige ved hånden". Så kan vi samtidig blive givet signaler, der styrer vores tænkning og følelsesliv i en regeringsvenlig retning. Alle de, der ikke vil, hvad de vil, bliver bare slukket for, så er det problem løst.
http://video.google.com/videoplay?docid=4798830318805951973&q=mikrochippen+-+er+du+klar&total=1&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-02-08 09:43

Okay, så lige den video.
Og jeg får af vide jeg er paranoid. Føler mig pludselig normal
Han er da helt ude at ringe ham der.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-02-08 18:06

Ja,det ville jeg da også helst tro at han er, for det er jo en stor mundfuld hvis det er sandt. Men min fornemmelse siger at han på rette spor.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-02-08 23:09

Jamen i sidste ende, kan det jo sagtens ende sådan

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-02-08 06:54

Dem som har besøgt Italien før de skiftede til € kan nok huske det ragnerok med Lire. Som turist var man jo typisk forsynet med store sedler hjemmefra. Kursen lå omkring 1100 så sedlernes størrelse siger sig selv.
Det var mere reglen end undtagelsen at de ikke havde små byttepenge, så når man handlede ind og de ikke kunne give tilbage fik man naturalier i stedet, bolsjer eller andet, og på spisesteder gik de manglende byttepenge til drikkepenge.
At sammenligne med hvis man sjældent kan få 1½ krone tilbage på en tier herhjemme.
Italien var et af de lande der blev hårdest ramt af skjulte pristigninger da euroen blev indført.

Irland hvor jeg også rejste både året før og efter skiftet skete der ikke meget med priserne da Irske £ så at sige næsten havde samme værdi som €, da jeg vekslede til £ for sidste gang var kursen 8,33 og € koster jo 7,45 DKK, så det var let at sammenligne gamle og nye priser.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 11-02-08 16:20

Tak for svaret LuffeA.