/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Tid i excel
Fra : Kokane
Vist : 1288 gange
20 point
Dato : 07-02-08 15:08

Hej

jeg skal lave et skema som viser hvor mange timer jeg har været på arbejde og hvor mange af timerne der var overarbejde etc.

Jeg har lavet et excelark hvor jeg taster ind hvornår jeg mødte, og hvornår jeg gik, i kolonnen ved siden af har jeg trukket de to tidspunkter fra hinanden. Indtaster jeg for eksemple at jeg mødte kl 08:00 og gik 20:00 returnere kollonen med timeantal rigtig nok 12:00. Mit problem opstår når jeg vil begynde og benytte de 12:00 timer til at lave uderligere udregninger. Problemet er at cellen med 12:00 er formateret som tid og når jeg benytter den til at gange noget på andet eller trække fra noget andet bliver resultatet mærkeligt. Jeg har prøvet at formatere cellen om til et nummer, men så giver den 0,50!

Er der nogen der kan give en kort introduktion til hvordan man regner med tider i excel eller kan henvise til et sted hvor jeg kan læse om det.

VH

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-02-08 15:18

Grunden til at du får 0,50 er at når du formaterer tidspunkter i Excel til tal så giver den dig antallet af dage (12 timer = en halv dag). Du skal blot gange tallet med 24 for at få antallet af timer.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 30 point
Dato : 07-02-08 15:55

Ja - prøv at udfylde tre celler med 0,5 alle sammen
Den ene formatterer du som decimaltal med to decimaler - der vises 0,50
Den anden formaterer du som procent - der vises 50%
Den tredie formaterer du som timer:minutter - der vises 12:00

.. men det er det samme tal.
En celle formateret som timer:minutter indeholder altså et antal dage (hele dage eller brøkdele heraf. Vær opmærksom på at tallet 2½ dag også vises som 12:00. Du kan altså kun se brøkdelen af dage - den halve, ikke de 2 hele dage, selvom de godt nok står i feltet.

Du kan regne videre på 'antal dage'. Du kan også gange med 24 og få timer eller med 1440 og få minutter.

Du løber måske ind i problemet med at regne´'på tværs af midnat' - altså fra kl 23:30 til kl 00:30 - så må du igang med "Hvis 'fra' er større end 'til', så ...) - hvordan det bedst løses kommer an på dit behov.

Godkendelse af svar
Fra : Kokane

Dato : 07-02-08 16:36

Tak for svaret henrikkrebs.

Kommentar
Fra : jcd

Dato : 07-02-08 17:37

Citat
Du løber måske ind i problemet med at regne´'på tværs af midnat' - altså fra kl 23:30 til kl 00:30 - så må du igang med "Hvis 'fra' er større end 'til', så ...) - hvordan det bedst løses kommer an på dit behov.

Det er korrekt at man kan lave en "Hvis", en anden mulighed er at indtaste dato og klokkeslet i de 2 celler og derefter trække dem fra hinanden, derved undgår man skiftet ved midnat.

Skriv 06-08-2008 8:00 i den ene celle.
Skriv 07-08-2008 16:00 i den ene celle.
Træk herefter de 2 celler fra hinanden som i de forrige svar
Resultat = En lang arbejdsdag

Dette er bare som alternativ for en "Hvis" funktion.

JCD

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-02-08 18:02

Ja - der er mange løsninger til det.

Andre:
Hvis 'fra-tidspunktet' står i A1 og 'til-tidspunktet' står i B1, så

1) =(B1-A1)+100 Herved bliver tallet altid positivt, og som jeg skrev så vises det (formatteret som timer:minutter) uden de ca 100 dage. Men dette dur ikke til at regne videre på.

2) =REST((B1-A1)+100, 1) Herved ender resultatet altid mellem 0 og 1 (0:00 - 23:59:59) - og der er næppe arbejdsdage der er længere.