/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
rengøring af skærm
Fra : piaskov
Vist : 1076 gange
50 point
Dato : 07-02-08 12:10

Hej alle derude !

Håber i kan hjælpe mig. Min mand har foræret mig en fladskærm til min pc. Han har købt den i aldi og den er tip top. Meeen. Der står ikke noget i manuellen om rengøring af den.
Kan det passe at jeg ikke må bruge en hårdt opvreden klud til den??
Jeg vil jo godt holde den pæn og ren. Der har været en gæst på besøg som var ivrig efter at vise mig noget på skærmen , og han fik desværre sat en fidtfinger på den.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-08 12:12

Jeg bruger en hård opvredet klud til min fladskærm.

Du kan også købe noget vædske til skærmen, men der synets jeg at alm. postevand, er lige så godt

Kommentar
Fra : me67

Dato : 07-02-08 12:12

Brug du roligt en hårdt opvreden klud med lunkent vand til rengøringen.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-02-08 12:13
Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-02-08 12:16

Hej til dig.

I samme gode velassorterede Aldi (jeg er Aldiman!) kan du ind imellem købe diverse sprays, klude osv. beregnet til fladskærmene. Det bruger jeg - en spray de engang havde, det fungerer fint og der er ikke noget at komme efter.
Disse sprays kan du osse købe i de forretninger der handler med computere osv. De koster såmænd bare det dobbelte - køb roligt i Aldi

Til vores store Panasonic Plasma FladskærmsTV, bruger jeg, som der står i brugsanvisningen, en meget hårdt opvredet bomuldsklud (et godt brugt, mange gange vasket, bomuldsviskestykke) - hårdt opvredet i ganske almindeligt rent vand. Dette fungerer osse fint.

God fornøjelse med din nye dejlige skærm - vores skærme er osse fra Aldi

Vh. Dorthe

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 07-02-08 12:16

Som foreslået så er en hårdt opvredet klud i lunken vand med lidt opvaskemiddel i helt ok – og opvaskemiddelet sørger for at affedte skærmen.

Tør så efter med et tørt viskestykke – så har du en flot og nyrengjort skærm igen…

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-02-08 12:18

Skærmen skal være kold, når den renses.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-02-08 12:20
Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 60 point
Dato : 07-02-08 12:32

Jeg har såda en her den er smart og nem at komme i hjørnerne med

http://www.am-denmark.dk/sort/engelsk/cleaning/85146/85146.html

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 12:34

Ellers og hvis man har en bærbar tillige med er denne også smart syns jeg

http://www.emori.hk/emori/english/Mouse%20Mat%20Cleaning%20Cloth.htm

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-02-08 12:35

Jeg har også en fladskærm , tv , og der står jeg gerne må bruge en opvredet kuld. Det gør jeg også på den og det er ok. Men der står ikke noget om det til pc skærmen.Hvordan er det aldiman? hvis jeg så gør det og der sker noget med skærmen ????????

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-02-08 12:39

Hej suno.
Jeg bruger mikro kludene. Jeg har bare ikke turde gøre dem " våde ".

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-02-08 12:43

Hej Pia.

Hold øje med Aldis reklamer - få dem evt. tilsendt på mail (det gør jeg) - de har faktisk ofte disse skærm rensemidler.

Til da, ville jeg godt turde bruge en hårdt opvredet klud - men resultatet med væsken er rigtig godt.

Aldi havde osse nogle renseservietter til skærmene, dem købte jeg som 'julegave fra misserne' til både min mand og mine voksne børn, disse servietter er osse rigtig gode og det er jo nemt.
Sprayen er tyktflydende - det må jo netop ikke kunne løbe ned ad skærmen, man sprayer og tørrer efter med en klud som medfølger.

Renseservietterna havde de vistnok i december, de hedder 'stanger' - og selvfølgelig 'made in germany' .

Men hold øje og brug, til da, den hårdt opvredne klud (rent vand).

Vh Dorthe.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 12:45

Der står jo også dette her på siden med det jeg bruger
Citat
There are many different screen cleaning products on the market, and customers receive varying advice on the matter from both flatscreen manufacturers and distributors. Flatscreen surfaces differ in quality although most of them are made of plastic. Plastic surfaces are very sensitive and are easily damaged or scratched by daily use and cleaning.

Tests show that the use of the wrong cloth, such as normal housekeeping cloths, can leave serious scratches on the surface even after cleaning only a few times. AM uses only microfibre produced with round fibres and soft ends that ensure that the material itself does not cause microscopic scratches.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-08 13:05

Citat
Du kan også købe noget vædske til skærmen, men der synets jeg at alm. postevand, er lige så godt

Tja jeg vil nu hellere bruge pengene på noget sjovere, end rensevædske

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-02-08 13:25

Jeg bruger microklude helst tørre, men om sommeren når der er fluer bliver jeg nødt til at bruge kluden let fugtig, ingen rengøringsmidler på min skærm, hverken tv eller computerskærm

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-02-08 13:49

Hej . Jeg tager lige en 1/2 morfar og så prøver jeg mig frem inden jeg uddeler poient.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 07-02-08 19:40

Dette link skulle klare en grundig rengøring af din skærm.

http://www.funpic.hu/swf/monitor_cleaner.swf

mvh
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 07-02-08 19:43

forøvrigt har jeg foræret min søster sån en rengøringshjælp, men det er ikke helt op skærmen dugger.

mvh
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 07-02-08 19:43

ikke op men OK

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 19:48

I længden er det jo nok godt der ikke er så meget kalk i det man smører på sin skærm Meen ?????

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 19:50

Har for øvrigt set et andet link hvor en kvinde tilsvarende som hunden bruger øhh et øhh par legemsdele og noget vaskevand meeen den tåler næppe at komme herind

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 07-02-08 19:51

skærmen kan blive mælkehvid efter den behandling sunuswitch

per

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-02-08 21:57

Jeg går HELT ind for 'bibsamie's metode!!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-02-08 21:36

Tak for tipset suno. Jeg forsøger. V.H. Pia

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 08-02-08 21:37

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-08 23:27

Takker og bukker