/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
.net framework
Fra : Sygate
Vist : 467 gange
200 point
Dato : 06-02-08 22:15

Hejsa !

Jeg har lige smidt en xp pro 64bit på min maskine.

Da jeg skulle installere min driverdetective på maskinen skulle jeg først installere .net framework.

Hvad er det på godt gammel dansk?

Tak.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 210 point
Dato : 06-02-08 22:20

NET Frameworket er et lag der ligger mellem applikationerne og styresystemet. Novell har lavet en delvis implementering af .NET Frameworket med navnet Mono, der gør det muligt at afvikle .NET-programmer på andre styresystemer end Microsoft Windows.

Der findes en række .NET-programmeringssprog. En række af de 'gamle' programmeringsprog fra Microsoft er kommet i en .NET-version, men der er foretaget store ændringer i sprogene for at de kan bruges i .NET. Det er Microsofts mål, at man skal kunne udvikle i alle programmeringssprog til .NET. Dette foregår konkret ved, at der findes en compiler for hvert sprog. Alle compilere genererer den samme type bytecode som så kan eksekveres/oversættes af en interpreter (fortolker) (CLR: Common Language Runtime). Frameworket indeholder API til alt hvad en applikation kan have brug for da det er tanken at alle programmer på Windows i fremtiden (måske bortset fra drivere og andre meget low-level ting) skal været skrevet i .NET.

.NET har en række ligheder med Java deriblandt at koden kompiles til midlertidig bytecode, at det teoretisk er muligt at compile sit program og derefter køre det på forskellige platforme, mm. .NET blev da også på frigivelsestidspunktet set som Microsofts modsvar på Javas stigende dominans bl.a. indenfor serversideprogrammering, webservices, mm.

http://da.wikipedia.org/wiki/.NET_(Microsoft)

Kommentar
Fra : iah

Dato : 06-02-08 22:22

Angiveligt en slags programeringssprog...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-02-08 22:22
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-02-08 22:24

.net framework distribueres undertiden sammen med 64-bit programpakker. F.eks. installeres .net framework sammen med SolidWorks fra og med version 2007.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 06-02-08 22:27

Tak for hjælpen allesammen

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-02-08 22:31

selv tak, glad for at kunne hjælpe