/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hjælp til Aprilia Sonic
Fra : And-8711
Vist : 2947 gange
40 point
Dato : 06-02-08 18:54

Hej, jeg er en knap så lykkelig ejer af en Aprilia Sonic fra 01.

Jeg har købt en brugt sonic i sommers og jeg har stort set ikke haft andet end problemer.
Alt på maskinen er standard. det eneste som er fjernet er blindrøret i udstødning og skiven. Ud over dette har jeg skiftet stort set alle lejerne i motoren, dvs også krumptap lejerne. Jeg har kørt på den både før og efter og der var ingen forskel. Men den har dog stadig problemer.
Den kan stå i tomgang et minut eller to uden at få choker eller noget, den holder også indenfor. Det lyder meget ujævnt. Men problemet er at når jeg hiver let i gashåndtaget dør den helt ud med et "puff" fra udstødningen.
da jeg kørte på den kørte jeg med 82 dyse og konstant choker. Scooteren blev meget varm, meget hurtigt og kunne ikke kører efter 3-4 km, men efter en pause kunne den lidt igen. Så skiftede jeg dysen til str. 94. men her ville den intet. Så satte jeg 86 i og sådan står den endnu. Jeg tror det er benzintilførsel det er galt med. jeg har kaburator sprit i og jeg har skiftet tændrør og den gnistrer perfekt hver gang. på min kaburator står min tomgangsskrue 1½ omgang ude og min luftskrue ca 2. Den eneste fejl, der er, er at jeg har vendt en simmering forkert i venstre side af krumtaphuset, men den ser ud til at holde tæt?
Er der nogen som kan jeg hjælpe eller har et forslag til hvad der kunne være galt ville det være en stor hjælp
på forhånd tak.
Ps. skriv hvis der er info som mangler!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-08 20:03

Det lyder som om der ikke er ordentlig smørring Bruger den olie?? det kan også være at den ikke får benz fordi retyrhullet i tankdækslet er stoppet så den danner vaccum i tanken

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-08 20:03

returhullet sku der stå

Kommentar
Fra : And-8711

Dato : 06-02-08 20:44

nej, det er ikke det. jeg har boret et hul på 2mm i tanklåget og den får olie, har lige hældt olie på den. og oliepumpen virker. gjorde den i hvert fald for to måneder siden, men den har ikk kørt mere end 10 km siden det så.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 07-02-08 14:54

har du tjekket om filteret i benzinhanen ikke er blevet stoppet til, den ser sådan ud:
http://thansen.dk/product.asp?c=1641749223&n=1709640378&pn=1709643190

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 07-02-08 14:55

evt. pil benzin slangen af karburatoren, og tjek om der render benzin ud når du træder på kickstarten, det skal helst strømme ud i en stråle, ikke bare et par dråber eller noget.

Kommentar
Fra : And-8711

Dato : 07-02-08 18:03

Der løber benzin igennem. men kun når du suger i vakum stykker for neden, og der løber en hel stråle ud, så det er ikke det. Jeg har prøvet at starte den idag, og jeg gav den chokker, så kørte den lidt , men gav jeg den bundgas døde den ud. Er det bare kaburator indstillinger, eller er dysen ikke stor nok?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 19:57

Ellers kan der evt sidde noget i spidsen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 20:00

blev lige forstyrret strålerøret og dyse kan også være den ikke kan komme ordentligt af med udstødning Har du evt Trykluft til rådighed der hvor du laver den ????

Kommentar
Fra : And-8711

Dato : 07-02-08 21:56

noget i spidsen af hvad?
ja. Jeg skiftede dyse op til 90. Det hjalp intet, så satte 86 i igen. Kan jeg have brændt stempelt eller stempelringene af da jeg kørte med dyse 82 og konstant chokker, den blev utrolig varm?
Min nyeste teori om hvad der er galt, er ikke i kaburatoren. den fungere som den skal, den får både benzin og luft, og i rigelige mængder og har prøvet stort set alle indstillinger med luft- og tomgangsskrue. Men at den kan være netop stemplet, stempelringene eller cylinderet? jeg vil gætte på det er fra 01 ligesom resten?

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 40 point
Dato : 07-02-08 22:26

Altså du kan jo freks vende stemplet forkert og du siger at du selv har sat nye lejer i Hmmm Du siger også at den bliver utrolig varm jae og det er ikke et olieproblem hvilket ihvertilfælde ville gører den ekstrem varm ja så er det nok din samling af motoren hvis kølerblæsehjuler også er ok Det er mit bud som jo ikke er så rart at hører

Godkendelse af svar
Fra : And-8711

Dato : 20-02-08 22:34

Tak for svaret Sunowich. Jeg havde godt nok ikke vendt stemplet forkert. men der var noget i variatorsiden som ikke fungere, det virker somom det store tandhjul til elstarter blokere krumtappen i at kører ordenligt rundt. Dette gjorde den også utrolig hård i kickstateren. Men jeg har taget det ud, så nu kan den starte og stå i tomgang. Den kan bare ikke kører rundt med baghjulet. men det første problem er da løst, håber jeg.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-02-08 23:21

det er da godt at hører Takker og Bukker