/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vejlaug
Fra : krestenklit
Vist : 730 gange
100 point
Dato : 06-02-08 16:34

Jeg har en hjørnegrund.
Den ene vej til grunden er offentlig, den anden er privat.
Nu er der et vejlaug under stiftelse. Det skal sørge for vedligeholdelse af privatvejen ellers gør kommunen det og opkræver beboerne til vejen for dækning af udgifterne.
Min adresse knyttes til den offentlige vej.
Jeg vil gerne vide om jeg hører til det vejlaug, eller om jeg ville høre til et eventuelt vejlaug til den offentlige vej.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-02-08 16:43

Du tilhører den vej hvor du har postadresse.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-02-08 16:43

Dem begge to vel

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 06-02-08 16:46

Du hører til, den offentligevej.

Dit husnummer er vel til den offentlige vej?

Hvis du har husnummer på den private vej, og kun har udkørsel til den offentlige, hører du selvfølgelig til den private vej

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-02-08 17:12

Det kommer an på flere ting....men det er IKKE rigtigt, at du kun hører til den vej du har postadresse fra.

Ved privatveje er det sådan, at de der har grund op til vejen, er ansvarlig for vejens tilstand, altså renholdelde og vedligeholdelse

Det har betydning om vejen ligger på landet eller i byområde, hvordan vedligeholdelsespligten er skruet sammen.

Hvis vejen ligger i byområde, har du vedligeholdelsepligten for den del af vejen der støder op til din grund og ud til vejens midte.

Hvis det er en privatvej på landet, er det lidt mere svævende, for der skal de berørte grundejere i fællesskab blive enig om en rimelig fordeling af udgifterne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-02-08 17:31

Jeg synes du skal kontakte kommunen, teknisk forvaltning. Der tror jeg du vil kunne få et svar.

Citat
Nu er der et vejlaug under stiftelse. Det skal sørge for vedligeholdelse af privatvejen ellers gør kommunen det og opkræver beboerne til vejen for dækning af udgifterne.

Hvordan har det hidtil fungeret ??

Men er det på landet eller villaområde ?? Fortovet, hvis der et sådan, vil altid være dit ansvar for renholdelse, især om vinteren.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-08 18:24

Ja god ide at kontakte din kommune.Det er nemlig et juridisk spørgsmål, som du nok ikke kan forvente det korrekte svar på her, ( selvom der er mange eksperter her på Kandu)

Indtil da, kan du selv prøve at læse lidt her:
http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=98808

Godkendelse af svar
Fra : krestenklit

Dato : 07-02-08 00:45

Tak for svaret HelleBirgitte.
Jo der er da vist læsestof til et par timer. De gode jurister forstår virkelig at udtrykke sig i snirkler. Men det er da også et vanskeligt område.
Tak for alle tilbagemeldinger.

Venlig hilsen
krestenklit

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-02-08 07:38

selv tak