/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Jehovas Vidne.
Fra : Bugvin
Vist : 1578 gange
150 point
Dato : 06-02-08 02:10

Et af Jehovas Vidner?.... Og Hvad Så?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-08 02:29

Er du et af Jehovas vidner Bugvin, og hvad er spørgsmålet ?

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 02:35

Synes bare at de bliver flere gange uretfærdigt behandlet... Ville gerne starte en seriøs drøftelse om hvad folk ved, sådan generelt... Jeg tror at der er mange fordomme, uden at folk sætter sig ind i det... Ville bare starte med den enkle måde.(Hvad Så).....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-08 03:20

Så er tråden slået i gang, jeg synes ikke at de bliver uretfærdig behandlet, de kommer uopfordret til min dør og må finde sig i at blive afvist, engang imellem er jeg ret grov, vidnerne tager ikke alle et nej for et nej, derfor er de usympatiske i mine øjne

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-02-08 03:27

Du skal nok ikke regne med at rekruttere medlemmer på kandu - de er for kloge

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-02-08 05:32

En del Vidner kan sagtens finde en god forening mellem religiøst standpunkt og det omgivende samfund. Nogle kan også finde ud af at bo og leve i gode ægteskaber, hvor kun den ene har erkæret sig som et af Jehovas Vidner.

Når det så er sagt - så synes jeg det er ret problematisk, at Vidnerne benytter dørsalgsmetoder i forsøget på at udbrede Jehovas vidnesbyrd.

Jeg synes det er endnu mere problematisk, når det er mine børn der skal lægge øre til Vidnerne når de dukker op ~ det er desværre ikke alle, der har forstået, at den slags gør man ikke! Det er MIT forældreansvar at opdrage mine børn, og udstyre dem med gode moralske og etiske leveregler, som for den overvejende parts vedkommende er 100% forenelig med den protestantiske kristne trosretning.

Jeg synes også det er problematisk, at børn ikke må deltage i fødselsdage, eller selv må prøve følelsen af at være et feteret midpunkt i en fødselsdagsfest. Den som alle hylder. Den som er genstand for alles tak (til de højere magter?) for, at fødselaren i det hele taget er til.

Sygdom/ulykker: Hvad med blodtransfusioner der kan redde livet for et svært tilskadekomment eller operationskrævende barn? Med hvilken ret bestemmer forældre over børnenes mulighed for at leve videre, selvom de har været udsat for f.eks. en vanvids-bilists hasarderede kørsel? Pludselig er det jo forældrene der gør sig til vorherre!

Der er lidt interessant læsning her:
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/30502:Kirke---tro--Boernene-laerer-at-sige-nej-til-blod

Og så er der de udstødte: De fleste lærer fra barnsben at finde og værne om sin egen tro, og at have respekt for andres. Det er det gennemgående tema i både skolernes religionsundervisning, den klassiske konfirmandforberedelse (hvor det naturligvis er den protestantiske og lutheranske udlægning der forkyndes), og i f.eks. mere eller mindre religiøse spejderbevægelser.

Med hvilke argumenter synes Vidnerne så, at det er i orden at "udstøde" familiemedlemmer/tidligere vidner blot fordi de har fundet et andet religiøst synspunkt og ståsted? Hvordan kan det være udstødelsesgrund, at en ung mand vælger at gennemføre sin værnepligt? Det kunne jo være at det "hellige" mål er at blive en del af FN's fredsbevarende operationer - være en af dem der prøver at genoprette og sikre fred i verden så uskyldige i tusindvis ikke er ofre for morderiske fanatikeres angrebslyst.

Jeg synes også - netop for oplysningens skyld - at alle kan lære af indholdet under dette link....:
http://www.laerernet.dk/rel/jehova.htm

...ikke mere for den 25-øre i denne omgang.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 06-02-08 09:12

Religiøse fanatikere af alle slags er en pest. Efter min mening er de årsagen til mindst 80% af al ufred på jorden.
Og så er det lige meget om de kalder sig Jehovas Vidner, Scientologer, Muslimer, Protestanter eller De sidste dages Hellige.
Jeg ved ikke om foragt, medlidenhed eller frygt er min stærkeste følelse over for dem...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-08 09:15

Jehovas Vidner

De er pisirriterende og en flok idioter. Mere er der såmænd ikke at sige om dem.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-08 09:18

Ups... du har ret Sønder, Jehovas vidner er "FORAGTELIGE"

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 06-02-08 09:19

De forsøger altid at hverve svage mennesker, når man siger, at man ikke er interesseret,
har jeg gentagne gange spurgt, om de ikke forstår dansk, eller jeg skal gentage det.
Nu er det heldigvis sjældent de ringer på min dør, jeg er nok kommet i deres sorte bog.

Der er beretninger om deres forsøg på at få penge fra svage mennesker,
jeg har et tilfælde, hvor familien måtte skride ind.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-02-08 09:40

De er uønsket ved min dør, og det bliver respekteret, - det kneb det med tidligere da jeg var ganske ung.
De fleste mennesker herhjemme betaler deres kirkeskat, for at Danmark er et kristent samfund, sådant er vi blevet opdraget, og lært i skolen. - alt andet derudover må klare sig, uden at trænge sig på, det gælder sig muslimer som Jehova.
Hvis nogen ønsker at konvertere til andet, så lad det være frivilligt, og hold det for jer selv, - alt andet fører kun til krig.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 06-02-08 10:07

De gør meget for at hverve folk rundt omkring.
Kan huske at de kom til vores gård, og jeg "smuttede" diskret ud af bagdøren og lod med et smil på læben, dem snakke med min Thailandske kone. Jeg nåede dog lige at hviske til min kone at hun skal sige hun ikke kan læse Dansk, men kun Thailandsk, for så slipper vi for deres blade, "sagt på en pæn måde"
Ha, ak og ve, der gik lige een uge - så kom de igen - med vagttårnet og endnu et blad - på Thailandsk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-02-08 11:02

Jehovas Vidner.......

Vi har religionsfrihed, men når religion bliver fanatisk og "fårene" kan stå og nægte lægerne at give en person nødvendig lægehjælp (blodtransfusion) så det medfører døden eks. for en person, som dermed efterlader små børn moderløse..."fordi det er Jahves vilje .......så burde det være sådan, at en religion kunne forbydes.....og sådan noget kan der findes flere eksempler på.

"Hvervekampagnerne" er også dybt kritisable.........på hospitalet i min by, var der problemer med Jehovas Vidner, der troppede op og indoktrinerede syge og svage patienter i forsøøget på at hverve kunder.....nogen gange flere personer kunne stå og holde foredrag omkring både tilskadekomne eller psykisk syge....og var så vedholdende, at politiet et par gange måtte tilkaldes som hjælp for at bede dem forføje sig et andet sted hen.

Og børnene slæbes med rundt fra dør til dør.....både for at blive oplært og for at få demonstreret "hvordan de vantro ser skævt til udbrederne af den sande tro"........

Familiemedlemmer tvinges til at udstøde deres egne, såfremt nogen ønsker at frasige sig fanatismen......

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-02-08 11:15

For nogle år siden, var jeg formand for kunstnergruppen "Den Blå Palet", der holdt til i Thy. Der var den regel, at vi godt måtte tale religion, og fortælle hvad man selv troede på,(Det har indflydelse på de værker man laver,) men man måtte ikke prædike eller prøve at overbevise andre om sandheden i det man troede på. Vi var omkring 6 forskellige trosretninger, uden religiøst kævl.

Man kan sagtens være gode venner med personer der er jehovas vidner, uden at dele deres tro, og måske være direkte modstander af organisationen. Det kræver at vi skiller organisation og personerne fra hinanden, og nøjes med at respektere personen, og samtidigt tager afstand fra de handlinger vi ikke kan lide, at vedkommende gør i religionens navn.

Lige så med dem af anden herkomst end dansk. Skæld idioten ud når han laver balade, men hjælp ham når han ønsker et arbejde, eller at lære noget af det du kan.

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 11:48

Hej allesammen og tusind tak for alle kommentarerne.
Hver kommentar tæller jo.
Den Thailænder historie er sjov
Jeg er ikke et Jehovas vidne, men jeg lever tæt op ad dem i dagligdagen. Jeg er ikke ude på at hverve nogen til noget, men at få en anden vinkel på.. Jeg ved at før i tiden var de meget mere pågående. F.eks at de råbte ind gennem brevsprækkene... Der går man altså for langt
Men de har deres demokratiske ret til at forkynde for alle, og de er heldigvis forskellige,som alle andre mennesker.
Men som voksne mennesker, at forkynde for børn uden forældrenes samtykke, er mindre heldigt og ikke godt for nogen eller noget.
Det nytter ikke bare, at sige, at man ikke er interesseret.Det kan jo være at man er interesseret en anden gang. (Jeg taler om det generelle, ikke enkelte personer) Hvis man ikke vil have, at de kommer igen, så skal man sige det til dem, så har de pligt til at notere adressen ned(ikke familiens navne).. Og så give det videre. så andre JV også får det at vide. Man kan også købe klistermærker af en (forening nok) af tidligere JV, kan ikke lige huske hvad de kalder sig... Jo, jeg mener at de hedder kristen frihed.
Det med fødslesdage, det er sådan, at de bruger (den gode bog) som deres højeste ståsted, Og mener derfor, at de fødslesdage der er omtalt i den gode bog, er mord gået ind i festen. 2 gange omtalt.. Og så har Jv det, at Jv skal hylde eller lade sig hylde af andre.
Jeg har fået oplyst af en (ældste) i en menighed, at han vidste ikke om nogen der var udstødt af at have holdt fødselsdagsfest.
Blodtransfusion: Jeg har fået oplyst(ingen kilde desværre) at ingen bliver reddet når en kommer til skade af blod alene, det som redder en er væske(mulig påstand) og ikke blod.. Jeg har set en meget god dokumentar om emnet. Flere sygehuse(ingen kilde) vil ikke bruge blod. Pga smittefare og urenheder fra blodet... mennesker der er behandlet uden blod er kommet sig hurtigere end dem med blodet... Dem som bliver opereret, hvor behovet af blod er stort, bruger lægerne en maskine til at får det samme blod ind i patienten igen.. Set fra dokumentarfilmen.. Og mange læger vil helst operere uden blod.... det viser et godt billede på at blodet er en (uren) metode. Måske forkert udtryk.
Argumenterne for udstødelse: Der er 2 måder at blive (fri) for at være et JV.. Den ene er at man selv siger at man ikke gider mere. den anden er, hvis et medlem ikke opfører sig efter de gældende regler, bliver udstødt, men først efter et godt stykke tid, ikke fra en dag til anden, eller fra en uge til anden.. Men efter meget grundig overvejelse.. og efter flere vidners udsagn. Det kan gå flere mdr til det sker.
Militæret: HM.. Nu må jeg lige spørge.. det "Hellige" mål?.. er det Hellige krigere vi udsender?.. Ved nok hvad du mener..

Det var det, denne gang.. Glæder mig til flere seriøse indlæg.

Kommentar
Fra : ramsusvonklam

Dato : 06-02-08 11:50

dr r da ikk noget mer ufedt enn ateister

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-08 11:51

Klar tale

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-08 11:52

Vi kan da ikke gøre for, at der IKKe eksisterer guder

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 11:52

Jeg kommer med en kommentar til dig A.C Rosmon og dig dova.... i fik lige puttet jeres ind.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-08 11:55

Til mig, AC.Rosmon og Dova... Det er da i orden.

Så husk lige at fortælle de andre, at de IKKE må læse din kommentar

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-02-08 12:31

Jeg har familie der er Jehovas vidner, ikke tæt famile men i periferien, og vi ser dem ikke. De har nærmest meldt sig ud af familien. De går ud med Vagttårnet, men de har aldrig forsøgt at påvirke os.
En af mine venner er JV og hende og jeg snakker ikke tro. Det eneste tidspunkt jeg oplever hun er "anderledes" er ved fødselsdage og jul. Ellers er hun helt som andre.

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 14:46

Jeg er enig med granner01.. Kender dem på samme måde.. Meget høflige og venlige..
Jeg gav dem besked på, at de ikke skulle komme og stemme min brors dørklokke mere.. Og det holdt de op med.. det gjorde jeg på vegne af min bror...Sikken hykler
Men jeg har undersøgt JV.. og der ligger mange fornuftige principper bag deres "kultur" om man kan sige sådan.. Noget som vi andre kan lære af.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-08 14:50

Bugsvin.

Det er da muligt at de kan lære dig noget, men fri mig for det, som de vil lære mig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-08 14:51

Hovsa...

En slåfejl. Der kom et s forkert ind

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-02-08 15:01

Jeg undrede mig en del over at læse, lidt længer oppe i tråden, at jehovas vidners tro førte til krig!!

For mange år siden, var jeg soldat i en lille vestjysk by, der havde både millitærnægterlejr og millitærforlægning. Dengang skulle soldater bære uniform. også i fritiden.
Der mødte jeg en ung mand fra min egen hjemby. Han var jehovas vidner og derfor millitærnægter -pasifist; men det var længe imellem at vi mødte folk hjemmefra. Så vi gik sammen ind på en cafe og fik en kop kaffe og en sludder om hvad der skete på egnen derhjemme. De andre passifister havde åbenbart set at han var sammen med en soldat. De hentede ham ud - på vejen ud hørte jeg ham undskylde sig: "Jamen vi er fra samme by.Jamen vi er fra samme by." På grund af denne episode ved jeg at J.V. er passifister. Om dem der hentede ham ud var J.V ved jeg jo ikke; Men de må have været fanatiske passifister, siden de ikke kunne tåle at se deres kammerat drikke kaffe sammen med en i uniform.

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 15:07

Ja Valde.. Der kom noget interresant... Hvornår var dette sådan ca?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-02-08 15:11

Hæ -1950

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 15:14

Kode
Hæ -1950

Ok.. Tak Valde

Kode
Jeg ved, at før i tiden var de meget mere pågående. F.eks at de råbte ind gennem brevsprækkene... Der går man altså for langt

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 15:23

Kode
Jeg undrede mig en del over at læse, lidt længere oppe i tråden, at jehovas vidners tro førte til krig!!

Ja..Det undrede også mig, men jeg lader det ligge.. Ligesom en anden drøftelse.. Som måske kommer en anden gang.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-02-08 17:06

Bugvin
Det virker som om du går og snuser på JV for at blive det selv. Jeg vilbare sige hold dig væk fra dem. De er mennesker uden fri vilje.For eksempel så har de bossene i usa sagt mange gange at de og det årstal kommer værdens undergang "armagedon".Jeg hørte om broren til en jeg kender som solgte alt han ejede før sidste gang værden skulle gå under. Jeg tro det var i 1975.
Jeg så en film om JV Der viste de hvad JV ejede af ejedommer i usa.De ejer skyskrabere og mange kæmpe ejendommer. De viste hvordan bossene i usa boede.Det var de fedeste paladser du kan tænke dig.Og JV i danmark samler penge ind og alle giver en tiende af det de tjener til head quarter i usa.
Du må tænke dig godt om før du går ind i den organisation.De er kun ude efter pengene dine.Så må du ikke læse aviser eller se tv og radio,fordi du ikke skal høre negative ting om JV.Det du skal læse er vagttårnet det er sanheden siger de. Hold dig væk fra dem.De hjerne vasker naive mennesker.
alimak

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 17:14

Hej Alimak. Tak for dit synspunkt..... Interessant

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-02-08 17:19

Jeg fandt ikke ud af hvad klumme ville sige til mig.

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 17:28

Jo.. Ser du..eg skulle lige hilse fra ham og sige at han var gået i "selvsving"

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-02-08 17:50

De skyr ingen midler for at få folk omvendt. Alle deltagere er totalt hjernevasket - ellers gjorde man det ikke.
De modtagelige er socialt underbegavede eller udstødt af en eller anden grund. Man får ikke fred, men derimod en verden fuld af regler og forpligtelser.
Jeg kender en der mistede hele sin familie fordi han ville ud af det.
Det har intet med gud at gøre at optræne militserne til at indrulle så mange som muligt, eller nægte folk at være sammen med familie.

De spiller på folks venlighed, trænger dybere og dybere ind over folks grænser for at se om de er påvirkelige. Der bruges alverdens kneb og det bedste man kan gøre er at være helt ufatteligt klar i mælet når man siger fra.

Det minder egentlig meget om lommetyveri. Man bliver udnyttet for sin venlighed, når man træder tilbage for en person der trænger sig ind foran, mens en anden snupper pungen bagfra.

Med al mulig vægt bag mine ord, vil jeg sige, hold dig væk eller søg hjælp hvis du allerede er på vej ind.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 06-02-08 17:58

A.C.Rosmon. Tak for et fornuftigt indlæg. ( Det forrige)
-et fornuftigt indlæg er naturligvis ét, jeg er enig i

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 18:01

Hej Jomfruane.. den var sjov med lommetyvene.... men vil du påstå at flertallet er/har været socialt underbegavede.. uddyb lige "socialt underbegavede"..

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-02-08 18:16

Svært ved at opretholde en normal/givende social kontakt.

Derudover lader jeg være med at deltage mere i tråden, da der meget oplagt er fare for, at den er oprettet for at åbne døren for nye medlemmer.

Så jeg vil anbefale at få tråden lukket, eller undlade flere indlæg.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-02-08 19:27

Hej i tråden.

Jehoves Vidner er et stort, bredt og, synes jeg, ubehageligt emne

Jeg gik i klasse med en pige, hvis forældre (og dermed hende selv!) var Jehovas Vidne. Det var dengang de råbte ind gennem brevsprækken OG satte foden i klemme i døren, når mine forældre prøvede at lukke den.

Nu - hvor jeg er voksen og vi lever i en anden tid (og *suk* for det) - har jeg præsteret at få disse påtrængende individer til at holde sig fra min hoveddør!
Vi flyttede i 2004 og da vidnerne, en dag, ringede på døren, fik jeg nærmest et anfald! På vores forrige adresse var det lykkedes os at blive skrevet ind i deres 'Lille sorte bog', jeg aner sq ikke hvad det er for en bog eller om den overhovedet eksisterer - men i hvert fald havde jeg forlangt at blive 'sortlistet' - således at vi IKKE fik besøg af dem, dér!
Dette skete, efter store diskussioner med de udsendte og efter trusler om politianmeldelse, gående på 'krænkelse af privatlivets fred' og med krav om polititilhold, så de ikke måtte nærme sig vores grund. Jeg antog deres uvelkomne besøg for at være 'krænkelse af privatlivets fred' og dette fortalte jeg dem tydeligt - flere gange. Dog lykkedes det til sidst at få dem til at stoppe deres besøg, der var et par enkelt svipsere men de blev hurtigt gjort bekendt med vores indstilling.
Jeg havde gjort dem klart at de, for min skyld, kunne tro på hvad pokker de ville MEN at de aldrig ville kunne tvinge mig, eller andre for den sags skyld, til at tro på det samme. Desuden anfægtede jeg deres tro på jordens undergang og henviste til grupper af stakler der, i forventning om snarlig død, havde begået kollektivt selvmord - endda helt uden grund, da jorden stadig er præcis dér hvor jorden nu engang hører til. Jeg forarges over sådan noget og tillod mig at kalde det 'meddelagtighed i mord'.
Nå men - på vores nye adresse kom de jo så glade og veloplagte og fristede med al deres (kostbare! - og underligt nok GRATIS) lekture.
Jeg opgav med det samme at være venlig, det nytter nemlig ikke, jeg fortalte dem at man ikke må brænde den slags i den brændeovn vi har, så derfor ville jeg ikke modtage bøgerne OG desuden bad jeg dem respektere at vi står i deres 'lille sorte'. Jeg fortalte dem osse at jeg har min egen tro og ligesom jeg aldrig ville finde på at belemre dem med min tro, så ville jeg frabede mig at blive belemret med deres. De skulle til at protestere, men et eller andet må have stoppet dem, for de valgte at smile pænt, vende sig om og forlade vores hus.
De er ikke set siden - jo det er de men de passerer pænt og besøger i stedet naboen.
Jeg synes ikke jeg har ændret udseende eller adfærd , siden vi flyttede - men måske alligevel? Jeg gad godt vide hvad der fik dem til at gå (vidste jeg det, ville jeg omgående lægge det ind under 'tips' )

Jamen jeg kan virkelig ikke lide dem! Den stakkels pige jeg, i middelalderen, gik i skole med, hun sendte jo laaaange øjne når vi andre julehyggede og endnu længere når vi bød til børnefødselsdage - SHIT hvor var det synd

Til sidst kan jeg anbefale Jer allesammen at læse en bog som jeg netop er blevet færdig med, den giver et utroligt indblik i denne mystiske verden - man får forklaret en masse om hvorfor de opfører sig som de gør når de f.eks. går i felten. Det er en bog som beskriver barndommen og ungdommen for en pige som er datter af et ægtepar hvor moderen er fanatisk Jehovas Vidne og faderen er det ikke. Pigen er rædselsslagen for sin mor, samtidig med at hun, i barnlig loyalitet, elsker moderen. Den handler om hende opvækst i denne splittede familie, hendes eget lille oprør mod moderen og religionen, hendes liv som ung pubertetspige, om hvordan hun begår den ene synd efter den anden og derfor døber sig selv i familiens badekar for, på den måde, at opnå Jehovas tilgivelse.
Det er en utrolig stærk bog som efterlader en i en tilstand af forvirring, vrede og i en manglende forståelse af at NOGEN kan se NOGET som helst godt i at være en del af denne sekt.

Bogen hedder 'Dobbeltliv', den er oversat fra norsk, efter titlen 'Da gråter englene'. Bogen er udkommet i 1996 på forlaget 'Vinten' og det er 'Marianne' som fortæller sin historie til Unni Wenche Tandberg. Det er en bog i serien 'Virkelighedens Verden'. Den er lynhurtigt læst fordi den fænger fra side ét.
Jeg troede faktisk at jeg vidste meget om Jehoves Vidner - det erkender jeg nu at jeg ikke gjorde.

God fornøjelse hvis I vælger at læse den!

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-02-08 19:31

Citat
Men jeg har undersøgt JV.. og der ligger mange fornuftige principper bag deres "kultur" om man kan sige sådan.. Noget som vi andre kan lære af.

De fornuftige principper finder du såmænd i den "helt almindelige kristne tro", og givetvis også i buddhisme, hinduisme, og islam hvis ellers de skrevne ord og de etiske principper efterleves i en moderne og nutidig ånd.

Det behøver du ikke at flirte med Jehovas Vidner for at finde..... tværtimod vil jeg mene.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-02-08 20:56

Hej her . Jeg har selv været i familie med en fhv. jehova. Jeg skulle hilse og sige at hun var og stadig er hjernvasket. Hun var trods , afhopper. stadig i tvivl om hvorvidt hendes kommende børn skulle modtage en blodtranfusion ved en event. ulykke.
Til jer der ikke ved det kan jeg oplyse at loven er lavet om, så den situation ikke opstår med hensyn til ovennævnte. Forældremyndigheden bliver simpelthen taget fra forældrene i det øjeblik det er aktuelt med blod. Det er således ikke noget problem sålænge børnene ikke er myndige. Forældrene får den så tilbage når barnet er uden for livsfare igen. På den måde undgår man at børn dør, og forældrene er glade, for de får ikke et urent barn med hjem, idet de ikke var herre over situationen så længe. Så til de voksne . Hvis de kommer i samme situation er sagen lidt anderledes. Der er altid en med fra jehova på hosp. og overvåger at alt går rigtigt til. Jeg kan som eks. fortælle at en ny hofte ikke kan opreres ind uden der gives blod. Ingen læge med respekt for sig selv vil gøre det , husk på deres lægeløfte, men de sidder på morgenkonf. og rafler om hvem der står for skud. Hvis taberen alligevel nægter, hvad han iøvrigt gerne må, skal overlægen påtage sig opgaven.
Gudskelov for det!!
Noget helt andet er at jeg mener alle skal ha lov til at tro på hvad de vil . De skal bare ikke belærer alle andre om det. Vi havde selv problemet tæt inde på livet da vi boede nordpå, der var et rend af jehovaer flere gange om ugen. Til sidst blev det nok. Jeg arbejdede dengang på Kommunehosp. i kbh. Jeg gik over i vores blodbank og fik udleveret et lille mærke hvor der står doner, klisterede det på døren og så aldrig en jehova hos os efter den dag
Da vi flyttede sydpå startede det cirkus igen. Så godt så hver week end, men jeg undskyldte mig med at jeg ikke havde tid til at diskuterer med dem idet jeg havde tilkaldevagt til operationsgangen på det nærliggende sygehus. Jeg tror de "slettede" mig fra deres liste, for jeg har ikke set dem siden. ERGO problemet løst

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 22:56

Piaskov.
Jeg har oplevet det samme, at børn får blod, selv om forældrene nægter..Men jeg har forstået at lægerne ikke i nogen operation, har behov for blod... Det mener du ikke er rigtigt?

Vil.du:
Jeg har også læst den bog, den er spændende. Jeg har også læst en der omtaler JV i 50erne. Også en god bog.

Fra Berbox:
Kode
De fornuftige principper finder du såmænd i den "helt almindelige kristne tro", og givetvis også i buddhisme, hinduisme, og islam hvis ellers de skrevne ord og de etiske principper efterleves i en moderne og nutidig ånd.

Det behøver du ikke at flirte med Jehovas Vidner for at finde..... tværtimod vil jeg mene.

Endnu engang, Jeg flirter ikke med nogen, læser du ikke det der bliver skrevet? Jeg har ikke skrevet dét.
Jeg vil nu sige, at jeg ikke har fundet disse principper i Folkekirken ej heller andre steder. jeg vil nævne en lille ting, som et vigtigt princip. "Vær enige indbyrdes"... Det lever JV op til. det lever den danske folkekirke ikke op til, som er 80% af den danske befolkning. Og det et meget vigtigt princip efter den kristne tro.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 150 point
Dato : 06-02-08 23:09

Naturligvis læser jeg hvad du skriver. Du skrev selv: Men jeg har undersøgt JV.. og der ligger mange fornuftige principper bag deres "kultur" om man kan sige sådan.. Noget som vi andre kan lære af.

... jeg kan ikke læse det anderledes end, at du "flirter" med JV.

Jeg er blot af den opfattelse, at det er mere vigtigt at værne om sin egen tro og samtidigt respektere andres tro, end at vi alle skal være indbyrdes enige.

Det er da noget frygteligt rygklapperi at komme ind på - al debat er altså udelukket.

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 23:20

Til Berpox:
Jeg ved godt hvad du mener med rygklapperi.. Men du skal lige tænke videre. Rygklapperi kan jo ikke fortsætte, af de samme personer hele tiden.(Det er jo hykleri).. Men at arbejde frem "imod" enighed... Håber at du forstår hvor jeg er henne..... Respekt for din mening.

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 23:25

Hej. Må blande mig lidt ? Jeg støtter berpox i hans mening det er kun rygklapperi. men jeg er imod det at han iblander islam i det her

Godkendelse af svar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 23:28

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-08 23:31

Hold da helt kæft LOOOL Det er sjovere end Hjallerup marked

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-02-08 23:49

Tak for et fantastisk og berigende indlæg Klumme Dejligt at du er sådan en glad fyr

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-02-08 23:54

Jeg tror du misforstod mig. Det jeg siger er at man kan IKKE indoperere en ny hofte UDEN at gi blod.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-02-08 00:18

...jeg mener nu godt at også Islam kan favne fornuftige principper - selvfølgelig i det omfang at traditionel sharia/hadith ikke følges (æresdrab og den slag afskyelige tilbøjeligheder).

På mange områder ligner kristendom og islam som trosretninger nu alligevel hinanden.
En nordmand (Irene Brodin Nyheim) har begået denne kortfattede opgave om ligheder mellem levereglerne i islam og kristendom....
http://irenebn.stud.hive.no/krl/fordypning/leveregler_islam.htm

Kommentar
Fra : torben2000

Dato : 26-06-08 15:10

Kære Bugvin.

Det er nyttesløst at fortælle om JV's liv, de forstår det ikke - mange gange skal man jo se tingene fra flere sider. De beskyldes for at deres børn dør hvis de ikke modtage blod, og at de smider deres børn fra dem hvis de ikke vil have samme tro, samt mange andre ting.
Det passe bare ikke - når man får en historie - skal man osse høre den anden part.

Råb at man er bloddoner - det er jo kun personens gode gerning - og det er godt man er god og vil sin næste det bedste - at vi ikke modtager blod - det er fordi det er utrolig farligt at modtage.
Vi har ikke noget imod transfution - bare ikke blod - det er et fremmed legem og indeholder mange sygdomme som man måske selv ikke har antistoffer imod - derved kan man få sygdommen i udbrug op til flere år efter en blodtransfution - mange læger vil ikke have blod, og skulle det optaget som lægemiddel i dag, vil det blive afvist.
Skal du opereres så skal du i dag skrive under på at du VIL HAVE blod, fordi lægerne ved det er farligt. det dør 11% af blodtransfution, men under 3% som ikke får.

I danmark går der historier om at nogle er døde, børn og voksne, men det der ikke fortælles er at de kunne have blevet reddet, hvis blot de fik noget væske, men lægerne lod simpel hen de mennesker forbløde, uden at stoppe hullet - når noget bløder stopper man det, og mangler der væske flyder man op, man kan sagtens overleve et blodtab på over 75 % - og det er meget blod.

Torben2000

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-06-08 16:58

Citat
dør 11% af blodtransfution
dokumentation for det tak.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-06-08 17:38

Du lyver Torben

[CITAT]Skal du opereres så skal du i dag skrive under på at du VIL HAVE blod, fordi lægerne ved det er farligt. det dør 11% af blodtransfution, men under 3% som ikke får.

Jeg har 4 gange fået blod siden 2205. Jeg sjulle ikke skrive under på noget som helst!
Jeg er endnu flere gange blevet fuldt bedøvet; Da skulle jeg hver gan forinde skrive under på at man MÅTTE give mig blod hvis det blev behov.

Kommentar
Fra : torben2000

Dato : 26-06-08 17:41

Det er det jeg siger - du skal skrive under på at du gerne vil modtage blod .

11% er på verdens plan

Torben

Kommentar
Fra : torben2000

Dato : 26-06-08 17:44

Problemet er at hvis du er i fuld narkose - kan de ikke spørge dig.
derfor skal du skrive under - så er ansvaret dit - og for du problemer
(hvad mange gør) så kan du ikke drage lægen til ansvar -
du har taget ansvaret for at få en dårligere behandling.

/Torben

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-06-08 18:02

Citat
dør 11% af blodtransfution

Dokumentation for din påstand torben2000

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-06-08 18:03

Torben!
Citat
Det er det jeg siger - du skal skrive under på at du gerne vil modtage blod .

Det var ikke der du skrev - og det var heller ikke det jeg skrev under på.

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Problemet er at hvis du er i fuld narkose - kan de ikke spørge dig.

det er da højeste grad at fordreje sandheden. Grunden tik at man skal skrive under på at de må give blod er jo at nv har anladt sag fordi der er blevet givet blod under bedøvelse!

Citat
du har taget ansvaret for at få en dårligere behandling.

Så er du klogere end lægerne! De gav mig indtryk af at jeg tog ansvaret for at jeg kunne overleve,

Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 26-06-08 19:05

Mange sjove ting siges om Jehovas Vidner.
De allerfleste er 100% forkerte og opdigtede- tro mig.

JV. spiser også børn- var den sjoveste jeg hørte.

Lad det nu være fra min side.

1.) En rigtig orienterende og seriøs gennemgang var i radioen for kort tid siden.
Jeg har lagt et link hér: (det varer ca 40min.)

Uanset om man kan lide JV. eller ej, så er korrekt viden vejen til at man kan træffe en
klog afgørelse.
Sådan er det også inde på kbhvn´s universitet ved studiet om eks. matematik !
Hér er linket:

www.dr.dk/P1/Samfundstanker/Udsendelser/2008/04/28093026.htm

Jeg er selv et JV- og er ikke spor tynget af det.
Vi ønsker det aller bedste for alle andre.
Vi ønsker ikke ufred !

Om folk ikke kan lide Bibelens budskab er deres egen sag.

Enhver kan bare sige : ”Venligst respektér mit synspunkt”

MEN hvorfor ikke lige undersøge det først?
Måske vil radioudsendelsen klargøre nogen ting?

Hei.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-06-08 14:37

Citat
Jeg er selv et JV- og er ikke spor tynget af det.
Vi ønsker det aller bedste for alle andre

Der er da den største løgn jeg nogensinde har hørt/læst
Men din påstand her beviser jo kun hvad alle vi andre normalt tænkede ved i forvejen !!!!!!!!!

Kommentar
Fra : torben2000

Dato : 27-06-08 14:54

Citat
hvad alle vi andre normalt tænkede ved i forvejen

Hvis du er normalt tænkende - så ville du ikke have skrevet dit indlæg !

Noget undre mig, når nu nogle mennesker har så meget imod JV.
Hvorfor ønsker, og går op i, at JV skal have blod for at overleve ?
Var det ikke bedre at lade dem være - hvis de døde så er der jo den/de færre !

Det er da en nderlig ting !

Kommentar
Fra : føroyar

Dato : 27-06-08 15:28

Du forbavser mig meget med din udtalelse, piaskov-:
citat:"....Der er da den største løgn jeg nogensinde har hørt/læst ...."

Hånden på hjertet og vær ærlig- Hvordan i al verden kan du vide at min mening er løgn?
Ville det ikke være usædvanligt dumt af mig at skrive mit lille indlæg hvis jeg ikke mente det?
Vær dog lidt seriøs elller lad være at skrive.

Mine ord var: citat:"....Jeg er selv et JV- og er ikke spor tynget af det.
Vi ønsker det aller bedste for alle andre.
Vi ønsker ikke ufred !
Om folk ikke kan lide Bibelens budskab er deres egen sag.
Enhver kan bare sige : ”Venligst respektér mit synspunkt”
MEN hvorfor ikke lige undersøge det først? ...." citat slut.

venligst/
hei.- du

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-06-08 15:51

Hwa så Hr. Johava vidne Torben.

Du skylder et svar her http://www.kandu.dk/Spg116454.aspx#1397690

Eller er det bare som det plejer når det blir for svært, så stikker man bare af. Goshhh.....JH nødder er en flok mentale svæklinge