/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Genstarter
Fra : mike38
Vist : 512 gange
84 point
Dato : 18-02-03 20:41

Havde problemer efter installering af Windows XP med fejlmeddelelse "UNMOUNTABLE BOOT VOLUME", der blev udbedret ved skift til et 80 wires IDE kabel, men efter et par timers brug begyndte PC'en atter at genstarte konstant, dog uden ovennævnte advarsel.

Har prøvet at udskifte harddesk samt RAM (512 MB, PC2100) uden resultat. PC'en kørte før udmærket med Win98.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 18-02-03 23:37

1.har du prøvet i fejlsikker tilstand
f8 (eller f5) under start-vælg....
2.har du lidt tid kunne du i xp gøre:
windows atst(mellem ctrl og alt)+pause/brake(over page up) avanceret-start og genoprettelse
fjern flueben [x] genstart automatisk ved system fejl
3.en skør ide - boot fra xp cdrom - se om velkomsskærmen bliver ved med at stå,uden den genstarter,
for at se om det evt er hardware ...måske først opstået uafhændigt af win98...???
4.sæt bios til default
håber så at du har lidt at arbejde med...

Kommentar
Fra : mike38

Dato : 19-02-03 12:31

1: Kan slet ikke komme til velkomstskærmen, før den genstarter.
2: Samme som ovenstående.
3: Kan kun begynde at boote ved hjælp af XP Pro cdrom'en. Den starter godt nok op og begynder at indlæse filer/drivere, men
begynder så at genstarte igen når den prøver at indlæse NTFS formatteringen.
4: Bios sat til både default og optimized, men ingen af delene hjælper.

Kan problemerne skyldes overclockning, skadet CPU eller måske defekt motherboard???

Var så dum at købe PC'en brugt og privat, men det kommer aldrig til at gentage sig. Har overvejet at købe et nyt mother-
board inkl. ny CPU, men afventer spændt eventuelle alternativer fra jer. Det skal lige gentages, at den kørte OK med
Win98, men der nåede ikke at gå mange minutter før jeg begyndte at installere XP Pro og har også downloadet de sidste nye
drivere til mainboardet Soltek SL-75DRV5 og lydkortet uden resultat.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-02-03 13:01

Prøv eventuelt at opdatere bios

Kommentar
Fra : xou

Dato : 19-02-03 19:02

hej igen !
1.da du fukusere på din harddisk har jeg prøvet at fjerne min harddisk(strømen til)inde i computeren,
og startet op på xp cdrom,altså helt uden harddisk,det ville den godt+indstallerer driver,så prøv det.
hvis din vil skal du nok slette din harddisk med f.eks fdisk hvis det ikke er den der er galt med,måske
forkert kabel på eller sat forkert ???
2.hvis det ikke lykkes kan det være din cpu,og måske fordi der ikke er nok kølerpasta imellem cpu og
køler...prøv at sætte ny køler-pasta der...

Kommentar
Fra : cad

Dato : 19-02-03 23:13

Hej, Du har da bare en ødelagt boot.ini og bør gøre følgende:
genskab først din fejlmeddelelse "UNMOUNTABLE BOOT VOLUME",
genstart og boot fra din xp-cd.
Når du kommer til setup, vælges "R" og en dospromt kommer frem.
Skriv "chkdsk /p" og tryk så enter.
Skriv så " fixboot " og tryk så enter.
Så vælges "Y" for "ja" og der trykkes på enter. Skriv så "exit" og tryk på enter
og windows xp genstartes.

Man kan evt.gå ind i recovery concole , skrive chkdsk /r og enter. når man er færdig skrives exit og trykkes på enter.

Det er mit bud på en løsning. Håber du får glæde af det.

hej

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-02-03 23:47

Det er åbenbart et almindelig problem. En søgning på google giver adskillige sider. Microsoft beskriver også problemet og deres løsning her http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q297185
Det er forøvrigt den samme som cad kommer med.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 20-02-03 00:56

er faglært it-supporter og møder tit disse problemer

Kommentar
Fra : mike38

Dato : 20-02-03 14:48

Tak for alle jeres svar, der desværre ikke hjalp.

Til Tedd: BIOS opdateret, hvilket gik lige efter bogen, men desværre uden resultat.

Til Cad: Fulgte dine anvisninger og resultatet af chkdisk /p var medelelsen " Enheden indeholder tilsyneladende to eller flere uoprettelige problemer". Da jeg ville prøve at boote fra XP CD igen, kom den kun til indlæsning af filer og genstartede ved indlæsning af NTFS, hvilket den gør hver gang.

Til Xou: Kunne godt starte op uden strøm til harddiskene, men stopper samme sted som lige nævnt.

Er efterhånden ved at være desperat og har mest lyst til at smide det hele i skraldespanden. HJÆLP!

Hilsen
Mike38

Accepteret svar
Fra : cad

Modtaget 84 point
Dato : 21-02-03 02:50

DU har muligvis en fejl på harddisken .
Har du mulighed for at sætte en anden harddisk i maskinen, så det kan testes, ville det være godt.
Jeg mener, at hvis en medelelse: " Enheden indeholder tilsyneladende to eller flere uoprettelige problemer" fremkommer, er der tegn på at BIOS Parameter Block (BPB) er ikke korrekt Xp kan ikke konvertere uden denne information om harddiskens geometri på det fysiske drev.
Det løses på følgende måde:
Genstart computeren med en Windows 98-startdiskette, der indeholder filen Sys.com (denne fil medfølger som standard).
Skriv sys c: ud for kommandoprompten. Denne kommando genskriver Windows 98-startkoden med de korrekte BPB-oplysninger.
Genstart computeren og forsøg derefter igen med Windows XP-installationen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-02-03 07:10

virker det også i ntfs cad?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 21-02-03 15:36

hej !
harddisken har jeg osse tænkt på,men da du uden den ikke kommer så langt vil jeg godt prøve:
1.start op på xp cdrom uden kabel til harddisk i bundkort,og osse uden andre ekstra kort i.jeg kunne få min hen til hvor vælget om ny indstallation var ?!?
2.se i bios hvor varm cpu er
3 cpu,hvis den er firkantet(lidt usikker på cpu)præg af at have blyant streger ovenpå,eller er der sat lodninger,det
betyder nemlig at den har været unlokket eller forsøgt over-clokket.
4.til cad`s hjælp,kan du selvfølgelig osse prøve din harddisk i en anden pc...eller formatere den der,eller kan du starte op på en start disk til win98 og slette partitionen,ved ikke om det er nok..måske ikke efter cad`s forklaring..

Kommentar
Fra : mike38

Dato : 21-02-03 18:15

Hej igen

Til jeres oplysning er harddisken udskiftet og master fabriksny, men da jeg havde XP oppe at køre i en time for en uges tid siden, troede jeg at det hele var OK og indsatte den oprindelige harddisk som slave, hvilket også fungerede fint, indtil den efter yderligere et par timers drift begyndte med den gamle uvane og genstartede.
Prøvede i dag at DOS partitionere og formattere vha Win98 startdiskette, hvilket også lykkedes, men lige før jeg skulle til at installere Win98 begyndte den atter at genstarte, hvilket, mener jeg, kunne tyde på en overophedet CPU ??
Hvad cad's forslag angår, så har XP jo allerede været installeret og partitionen oprindeligt ændret til NTFS, men som sagt så kørte det kun et par timer. Ifølge sælger så kørte PC'en perfekt med Win98...., men jeg nåede aldrig at køre med den flere timer i træk med Win98, da jeg næsten straks gik igang med den fatale installering af det XP Pro, som nærværende PC kører på, så det står hen i det uvisse, om han talte sandt. Nu vil den i hvert fald heller ikke køre med FAT partition længere.

Jeg er ved at miste tålmodigheden, men ville meget gerne høre jeres mening om, hvorvidt det kan betale sig at udskifte CPU og bundkort? eller kannibalisere skidtet og nøjes med at genbruge grafikkort, RAM og selvfølgelig begge harddiske? Det ville jo være bittert at købe nyt bundkort m. CPU og så konstatere, at det alligevel ikke hjælper

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-02-03 06:06

Alt tyder jo på et hardware problem! I min bios kan man aflæse temp på både power/aux, cpu og motherboard. Hvis du osse kan det så prøv at aflæse disse værdier før du starter winxp og derefter når skidtet genstarter. Det kan give en indikation om hvor problemet ligger. Det kan osse være at du har sat cpu warning temperature for lavt? Har du checket at alle kort, ram og cpu sidder ordentligt fast i deres slot? Ditto alle kabler? Håber det hjælper dig et lille skridt af vejen med din fejlfinding

Godkendelse af svar
Fra : mike38

Dato : 24-02-03 22:01

Tak for svaret cad. Jeg tror ikke jeg kommer nærmere på en løsning før udskiftning af CPU og motherboard, men tak for forslagene fra jer alle sammen.

Mvh
Mike38

Kommentar
Fra : cad

Dato : 25-02-03 17:36

Her er et forbedret og mere forståeligt svar til alle .... http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q315403