/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
opførsel
Fra : bamseh
Vist : 983 gange
280 point
Dato : 05-02-08 19:11

vi er togamle, der har fundet sammen til begges hjælp og fornøjelse. Min vens datter har nu i ca. 2 år udsast for terror via e-mail, sms , telefon og breve. Hvad skal vi gøre. Hun tror at der er nogen der bruger hendes fars penge. DVS hun mener tilsyneladende at de penge hendes far fik fra hendes mors forsikring er hendes. Og hun har efter nogle år endnu ikke betalt tilbage, ikke en gang talt om det. Hvad gør man ved den terror. Gudskelov eer det ikke lykkedes hende at afskære forbindelsen til børnebørnene. Hvad gør man når terroren er så intensiv, at man dårligt tør åbne kommunikationsmidlerne.

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 05-02-08 19:17

Ja..Det er en af de svære... Hun vil under alle omstændigheder bruge børnebørnene imod jer.. Håber at I får god hjælp herindefra... Fra mig "trøst og tanker"

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 05-02-08 19:20

Hej igen... Det kan ikke være rigtigt at ældre mennesker skal behandles sådan.. der må være en eller anden "jura" der taler imod din vens datter.... hvad med Kommunen?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-02-08 19:34

Jeg tror ikke helt jeg forstår! Er det penge hun føler sig snydt for, jamen så lad hende da få de penge, hvis hun er eneste arving - og det uanset om hun har ret til dem eller ikke. Man burde ikke lade penge ødelægge familielivet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-02-08 19:40

Citat
Og hun har efter nogle år endnu ikke betalt tilbage, ikke en gang talt om det.

Hvad er det hun skal betale tilbage ??

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-02-08 19:42

Det lyder som en meget ulykkelig situation, der er gået i hårknude. Har I prøvet at skrive et brev til datteren, hvor I stille og roligt beskriver jeres opfattelse af det, der er sket?

Det hjælper nok ikke, når hun er så vred....men så er det da prøvet.

Hvis I virkelig føler jer truede, ja så er der vel kun en politianmeldelse tilbage.

Jeg ønsker jer held og lykke, og håber virkelig problemet kan løses.

Godt I stadig har jeres børnebørn

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 05-02-08 19:48

I skal gemme alle mails og sms og hvad der ellers kommer og så gå til politiet....

Det er en dødulykkelig situation at stå i, men håber i finder en løsning...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-02-08 20:04

Jeg har ikke nogen nemme løsninger; Men jeg håber virkelig i finder andre løsninger end jura og politi

Kommentar
Fra : Jenspeter0504

Dato : 05-02-08 20:15

Det lyder som om din ven ikke har talt helt klart til sin datter, hvis jeg forstår din redegørelse helt korrekt.
Er det dig der bliver bombarderet af din vens terror, mener jeg helt klart at du skal melde fra, og bede din ven klart og tydeligt markere over for sin datter, at han som hendes far ikke kan akseptere hendes opførsel. På mig lyder det som om, at du er kommet i klemme i noget som slet ikke er din sag.
Desværre er der så mange mænd, som er så konfliktsky, at de ikke får meldt klart ud, hvor deres grænser går, og så bliver det andre mennesker i deres omgivelser, som må tage konflikterne. Og det er rigtig svært når der ikke er tale om en direkte familiær relation.
Hold helt bestemt politiet ude af den sag. Det vil kun yderligere køre sagen over på dig. Det er din vens problem og han må se at få den løst. Basta.
Du må undskylde, hvis jeg har misforstået situationen, men det er ikke helt ydeligt hvordan situationen faktisk er.

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 05-02-08 20:40

Til Jenspeter0504:.. Du har ret i at mænd er konfliktsky.. Men når disse to elsker hinanden, så løser de problemerne sammen og ikke hver for sig, man er der for hinanden... Men respekt for din mening.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-02-08 21:06

Der må jo kaldes til familieråd, og får talt sammen om hvad problemet vitterligt er.
Nu kender jeg ikke alderen på de forskellige elementer i forholdet, men uanset, trænges der da til under rolige og beherskede forhold en debat, som godt kunne foregå over en god middag i hjemmet, eller andet sted, hvor man er uforstyrret.
Hvis ikke det løser problemet kunne det samme gentages hvor nære venner deltager, fra hver part, som uvildige rådfører. Men stadig er det vigtigt at stemningen holdes på et roligt nivo.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-02-08 21:23

Meget trist !! Jeg forstår det sådan at datterens mor er død ? Var det en ide at give hende den arv hun event. skulle ha udbetalt. Som det fremgår er der åbentbart nogle penge , så det kunne måske afhjælpe problemet ?? Det med politi kan da blive aktuelt, men så er det jo netop et spørgsmål om hun ikke tager til genmæle og bruger børnene som våben . Det ville være synd for alle parter . Håber virkelig det bedste for jer. V.H. Piaskov

Kommentar
Fra : Jenspeter0504

Dato : 05-02-08 21:58

.[CITAT - Bugvin Du har ret i at mænd er konfliktsky.. Men når disse to elsker hinanden, så løser de problemerne sammen og ikke hver for sig, man er der for hinanden... Men respekt for din mening]

Det synes jeg slet ikke. For hvis man virkeligt holder af hinanden, så har man også klare linier i forhold til sine omgivelser, i dette forhold i relationen til sin egen datter. Det kan aldrig være den nye parts sag at finde en løsning på et sådant problem.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-02-08 22:17

Jeg synes

da nok Bugvin har ret i at alle der er berørt af konflikten også må være interesseret i at deltage i løsningen uanset hvem der er mest konfliktsky.

Men det er ikke helt klart hvad problemet er - Er det penge, hvem skylder hvem?
Eller er det en slags jalusi, hvor datteren måske ikke tåler at en anden ovettager moderens plads?

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 05-02-08 22:18

[CITAT] - Det synes jeg slet ikke. For hvis man virkeligt holder af hinanden, så har man også klare linier i forhold til sine omgivelser, i dette forhold i relationen til sin egen datter. Det kan aldrig være den nye parts sag at finde en løsning på et sådant problem.

Vi kender ikke hele baggrunden endnu. De bør finde løsningen sammen. hun skriver osse hele tiden vi,men det er hende der skriver.
Jeg synes at de skal finde løsningen sammen og hjælpe hinanden,uanset hvad. Jeg synes ikke at hendes ven skal stå alene med problemerne.. uanset om de er nye eller gamle.
Der skal en fornuftig dialog igang. Jeg synes at (stilkene)forslag er godt.

Dialogen skal og bør være sammen med farens kæreste.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-02-08 22:32

Citat
Indsæt din tekst her
Dialogen skal og bør være sammen med farens kæreste.

Ja det var det jeg mente.

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 05-02-08 23:32

Jeg er enig med Valde om at hun er jaloux på farens kæreste.(turde ikke skrive det)... Men problemet er uklart PT...

Til Valde: Jeg så ikke dit indlæg..sorry.. Vi har forbigået hinanden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-02-08 01:54

Hun skal vel bare præsenteres for skifteretsattesten endnu en gang.

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 02:23

[CITAT][Hun skal vel bare præsenteres for skifteretsattesten endnu en gang./CITAT]

Ikke hvis han sidder i uskiftet bo..Vel?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-08 09:15

Datteren skal bare holde sin kæft

Hun skal sgu da ikke blande sig i sin fars måde at køre/bruge sit liv på....

Han er vel ikke senil....

Kommentar
Fra : bamseh

Dato : 06-02-08 13:46

Efter at have modtaget modbydelige breve og e-mail i ca. et halvt år, samlede vi skriverierne sammen. Her er lidt af hvad hun har udsat os for. Nu oplever jeg at du har nok i dig selv og jeg oplever dit ego eer meget stort i øjeblikket. Faktisk synes jeg ikke du fortjener at være sammen med mine dejlige børn.(hun gjorde alt hvad hun kunne for at få sin vilje. Vi har en meget gosd kontakt til børnenes far. gudskelov) Slutord i en telefonsamtale: Så kan du rådne op i dit eget lort,
Glad for at mor ikke kan se hvor langt og primitivt du er sunket. Og en hel del mere. Hvad synes I om et datter på 40, der tillader sig at skrive sådan til sin far. !.1. kom en sms. Håber du kommer ind i det nye år som du ønsker det. Jo, nervesammenbrud efter 2 måneders intens terror. Lægen sagde ingen kommunikation med hende før efter 1.juli. Det fik hun besked på i en e-mail. Hvor der stod Din er fameget syg, så ingen breve eller andet. Alligevel fandt hun et "hul" Hun dikterede breve som børnene skrev (5-8 år) om at de savnede ham og hvornår han kom til moderens adresse. Det eneste vi kan nu er ingen kontakt fra vores side. ang. pengene så drejer det sig om ca. 50 000 som folkepensionist er det faktisk mange penge. Men hun havde råd til at bruge 20 000 på 14 dages ferie i sommer.

Kommentar
Fra : bamseh

Dato : 06-02-08 13:47

Jeg siger så mange,mange tak for besvarelserne. Hov, et familiemedlem har prøvet, og min ven og hans datter er mødtes på et neutralt sted før jul. Så det er altså prøvet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-02-08 14:05

bamseh

Arvede din vens datter noget efter sin mor !!!!

Eller sidder din ven i uskiftet bo !!!!

Jeg synes der er mange løse emner i denne tråd.

Du må uddybe det lidt mere.

En sag skal jo ses fra 2 sider, på nuværende tidspunkt er sagen kun belyst fra din side. Og du er ikke i familie med de involverede.

Kommentar
Fra : bamseh

Dato : 06-02-08 14:29

ja hun fik sin mors smykker. men da boet var gjort op var der intet. Så hun har altså intet krav på noget som helst. Min vens penge kommer fra en forsikring for livstruende sygdomme. Og i Skifteretten har de i mange år understreget at det den længstlevende har er vedkommendes eget, når det drejer sig om ganske almindelige familier. Hun har altså intet krav på noget som helst. Jeg har klaret mig selv i 20 år og kan sagtens blive ved med det. Så det er ikke et ønske fra min side at blive forsørget. Egentlig forstår jeg slet ikke hendes måde at være på. Jeg ved jeg kan være ligeglad med hende. Men jeg synes det er synd for min ven. Efterhånden er jeg begyndt at tro at hun enten er syg eller overmåde ond.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-08 14:37

Penge er og bliver roden til alt ondt.....

BRUG dem - så er der fred.....

Kommentar
Fra : bamseh

Dato : 06-02-08 14:39

jeg glemte at fortælle at børnene er meget glade for mig og at det er gensidigt. Det ved deres mor godt, for hun sagde i august til mig, at jeg skulle holde mig langt væk fra hendes børn. Desuden har jeg fået at vide af deres farmor, at de talte meget om mig, når de var på besøg og at de var glade for mig. Jeg ved godt at jeg aldrig kan træde i mormors sted. Det er der ingen der kan. Men måske afbøde lidt

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 15:03

Kode
Penge er og bliver roden til alt ondt.....

BRUG dem - så er der fred.....

Er næsten enig med Refi..... Godt nok ikke nemt for jer.... I kan mdr/år af jeres alderdom på at tænke på det der... Hun bliver aldrig anderledes over for jer... Så nyd pengene imens I kan, og magter det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-08 17:20

Uha... hvor er det synd.....

Sådan er det i nogle familier, især efter dødsfald.
Datteren har måske forventet at få en arv efter sin mor. Og sådan er virkeligheden jo ikke. Begrebet "arv" eksisterer kun hvis der er tale om en formue. Og det er der vist ikke.
Og almindeligvis sidder den efterladte ægtefælle i uskiftet bo. Det vil sige, at han overtager alt.
Hvis din ven har modtaget 50.000 i forsikring efter hendes mor, -så er det da HANS penge. Ikke nogen, som en voksen datter kan gøre krav på.. Det må der da stå i forsikringsbetingelserne?

Find forsikringen frem og tag en kopi af hvor der står hvem der er begunstiget ved sygdom og død..

I første indlæg skriver du:

Citat
Og hun har efter nogle år endnu ikke betalt tilbage, ikke en gang talt om det.

Er det DATTEREN, der skylder sin far penge, eller er det omvendt???

Hvis det er datteren der skylder penge, så glem dem. I får dem aldrig. Og I klarer jer nok uden, fordi I har hinanden.
Hvis det er din ven, som datteren mener skylder hende nogle penge, så gælder det nok om at tage nogle kopier af de papirer, der beviser, at hun ikke har krav på noget.
Der må være papirer fra Skifteretten, -og fra forsikringen.

Datteren lyder ikke helt psykisk stabil. Nogle gange kan sådan en ustabil person "køre op" og forestille sig alt muligt.. Det KAN være nok til at berolige hende, hvis I kan sende hende kopier af de papirer.
Det er bedst for jer hvis I kan forsøge at stabilisere forholdet til hende. Også af hensyn til børnene. For HVIS din vens datter er lidt psykisk ustabil, så kan børnene jo nok have brug for trygge og rolige bedsteforældre som holder af dem og af hinanden.
--Håber det bedste for jer..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-02-08 17:43

Citat
Min vens penge kommer fra en forsikring for livstruende sygdomme. Og i Skifteretten har de i mange år understreget at det den længstlevende har er vedkommendes eget, når det drejer sig om ganske almindelige familier.

Der er så mange ting du ikke gør rede for.

Hvem havde tegnet den forsikring ??? Hvorfor skylder datteren til din ven sin far penge ???

Birgitta

Du kan ikke p.g.a. ovenstående i denne tråd udtale dig om at

Citat
Datteren lyder ikke helt psykisk stabil.

Du har kun hørt historien fra en veninde til en enkemand.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-08 18:02

Joo, ans, -jeg kan godt udtale mig om hvordan datteren LYDER ud fra det foreliggende.

Jeg skriver jo netop ikke, at datteren ER psykisk ustabil.
Men udfra hvad bamseh skriver, så virker hun sådan...

Vi KAN nu engang kun forholde os til de oplysninger, vi får her. Ikke hvad der evt. ellers kunne ligge til grund for tvisten...

Kommentar
Fra : bamseh

Dato : 06-02-08 18:18

dert er datteren der skylder sin far de 50 000 som hun har lånt for ca. 2 år siden. Men jeg tror slet ikke hun har forstået at lån betales tilbage. OOm det lige netop er det det hele drejer sig om, men det blander jeg mig udenom

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 280 point
Dato : 06-02-08 20:28

Jeg kan godt forstå, at du føler dig lidt klemt, måske som en lus imellem to negle.

Kan forstå, at det ikke handler om jura/rettigheder, men mere medmenneskeligt.

Som du jo godt ved, er det ikke muligt at lave om på andre, (selvom det nogle gange kunne være fristende)

Efter min mening, kan du kun hjælpe din ven (og det er vel det, det handler om), ved at lytte, skåne og støtte ham. Han er hårdt ramt, (kritisk sygdom), og har måske ikke overskud til de store konflikter.

Dejligt at børnebørnene er glad for dig/jer. Håber bare, at de ikke kommer i klemme i de voksnes konflikter.

Husk også at passe på dig selv.

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 06-02-08 20:40

ÅÅhhh..Hvor er du bare god. HelleBirgitte... Nej, vi kan ikke forvente, at en ældre kvinde kan komme med en fyldestgørende oplysning om alt. Det har du ret i... Jeg synes at du har en god empati.. Det kan vi andre vistnok lære noget af..Jeg kan ihvertfald

Til bamseh:.. Det er måske ulovligt, men jeg har ikke set til noget "politi" herinde. Jeg synes, at du bør give HelleBirgitte alle points.... Ok.. Lidt til Valde

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-02-08 21:51

Datteren kan jo sagtens være psykisk stabil, omend jeg ikke vil kalde den form for griskhed for normal beteende.

Hvis Din ven og Du har indgået partnerskab er der nu mulighed for at oprette testamente som tilgodeser Dig, omend jeg ikke ved hvor stor en del der stadig er tvangsarv til børnene.
Hvis Din ven dør før Dig har Du så et testamente at stikke i snuden på kvindemennesket hvis hun bliver ligeså påtrængende overfor Dig.

Min egen mor hyggede sig med flere rejser og nye møbler som enke da min søster og jeg sagde til hende at hun skulle bruge sine penge selv istedet for at give os en stor forskudsarv. Vi var småfattige da jeg var barn og hun kæmpede for at give os mad og tøj, så hun skulle altså ikke mangle noget som pensionist.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-02-08 18:11

nææh, LuffeA... Hvis vennen sidder i uskiftet bo, så vil den skrappe datter altid skulle arve halvdelen af boet. Nemlig arven efter hendes mor.
Men hendes far kan vælge at hun kun skal have tvangsarven efter ham, -det vil sige halvdelen af resten. -Så hun får under alle omstændigheder 75% af en eventuel formue. Jeg forudsætter, at der kun er én arving.

Det bedste, de to gamle mennesker kan gøre er at hygge sig, være gode ved hinanden, rejs eller fest eller gør hvad I har lyst til sammen. Nyd tiden og blæs på den sure datter. Måske bliver hun god igen. Måske ikke. Det er ikke værd at bruge krudt på.

Som LuffeA også er inde på så er det helt rimeligt --og ganske dejligt-- når ældre mennesker kan finde ud af at forsøde livet for sig selv med deres egne penge.. De fleste voksne børn vil synes som LuffeA, at deres forældre ikke skal mangle noget i deres pensionisttid.

Godkendelse af svar
Fra : bamseh

Dato : 09-02-08 19:00

Tak for svaret HelleBirgitte.
Tak for alle svarene. Det er første gang jeg bruger "kan du" ,så jeg har måske ikke været smart til det.
Jeg var helt uforberedt på, hvor meget det kunne betyde at lægge et problem frem og så få så mange dejlige svar. Svar der "bar " en videre, når man selv var "groet fast i problemer." Der har været forslag og klap på skulderen.

I skal alle have så mange tak, jeg håber jeg kan gøre gengæld en gang i fremtiden.

Mange hilsener bamseh

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-02-08 19:43

hej bamseh

tak fordi jeg fik lov til at hjælpe lidt, (sammen med alle de andre her på siden).

Held og lykke fremover

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-08 21:21

Kandu ER noget helt særligt.. Jeg har osse fået hjælp både i svære tider og med praktiske problemer.

Og fordi der er så mange brugere, så går der tit kun minutter før der er løsninger til nogle af problemerne.. Altså de mere praktiske problemer især.

Problemer som dem DU har, kan du kun selv løse. Men det kan tit hjælpe at høre om andres holdninger og erfaringer..

Held og lykke med dit venskab.

Og hold øje med "seneste indlæg". Der er sikkert ting, du kan hjælpe andre med.