/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olieskift
Fra : bsorensenas
Vist : 2056 gange
100 point
Dato : 05-02-08 17:56

Hvor langt kan man køre mellem olieskift med en bil, uden at den tager skade?
Det er en 1100 cc benzinmotor.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-02-08 17:59

Øhhh læs lige i din instruktionsbog. Det kan jo være alt fra 5000 km til 30000 km. Det afhænger svært af hvilken olie osv osv

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-02-08 18:03

Citat
HVAD SIGER FABRIKANTEN OM OLIESKIFT I DIN BIL?

Vær opmærksom på, hvilket skifteinterval fabrikanten anbefaler for din bil under ugunstige kørselsforhold. Venter du for længe med at skifte olie, risikerer du, at din motor slides op for hurtigt, og at du skal bruge mere olie og benzin. I værste fald risikerer du, at din motor brænder sammen, hvis der opstår det, man kalder "sort slam".

læs mere her
http://www.oliebranchen.dk/Publikationer/Brochurer/OlieskiftMB.aspx

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-08 18:15

Det kommer ikke bare an på, hvor meget bilen kører, men over hvor stor en periode den kører kilometerne.

En bil der måske kun kører 3-4000 km om året, skal også have skiftet olie mindst en gang årligt, da olien når den bliver gammel, danner nogen stoffer der kan "ætse" og gøre skade i motoren.

Men normalvis anbefales olieskift for max hver 10000 km selvfølgelig afhængig af oliekvalitet, hvilken slags olie o.s.v.

Hvad er det for en bil og hvor meget har den kørt?

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 110 point
Dato : 05-02-08 18:19

Dels er der fabrikkens foreskrevne olieskift, dels er der kørselsbehovet.
Korte ture slider mere, og der bør derfor skiftes hyppigere end ved lange stræk med ordentlig driftsvarm motor. Husk også at skifte oliefilter mindst hver anden gang du skifter olie.
Under alle omstændigheder er det et af de steder der ikke kan betale sig, at spare på. Det bliver bare dyrt i den sidste ende - også selvom du har skiftet bilen ud inden da.
Uden at kende det foreskrevne vil jeg sige max. 15.000 km mellem olieskift.

Kommentar
Fra : bsorensenas

Dato : 05-02-08 19:19

Til Dova:
Det er en Suzuki Alto, den har kørt 60.000 km. Mon ikke den kan køre 30.000 km. mellem hvert skift? Og selvfølgelig skal filteret skiftes samtidig. Er der andre der har kommentarer?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-02-08 19:25

Læs instruktionsbogen, det kommer også an på hvor mange korte ture du kører, når motoren ikke bliver ordentlig varm dannes der kondens og det er ikke godt for olien, heller ikke udstødningen for den sags skyld

Godkendelse af svar
Fra : bsorensenas

Dato : 05-02-08 19:54

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 06-02-08 13:00

Selvtak.