/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Udskiftelig harddisk på bærbar
Fra : Eyvind
Vist : 1173 gange
100 point
Dato : 05-02-08 09:20

Jeg skal bruge en bærbar til legetøj og eksperimenter.
Og det er nemmest med udskiftelige harddiske som jeg har på mine gamle compaq bærbare.
Så:
Hvilke nyere bærbare computere har udskiftelige harddiske.
Eller en hvor harddisken er nem/hurtig at skifte.

Jeg har surfet rundt, men oplysning om udskift af harddisk står der ikke noget om.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-02-08 09:33

alle laptops kan man lynhurtigt udskifte hd i. Der skal blot lige skrues en eller to små skruer af neden unden, så er den lige til at demontere.
Du har nok ret i at der ikke lige er noget dokumentation at finde om det, kun i manualen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-08 09:50

Jeg var ude og snakke med Zepto og spurgte om udskiftning af HD.
De gloede på mig og sade at der skulle skrues adskillige skruer for at skifte.
På min compaq kan den skiftes på ca. 20 sek.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 05-02-08 10:03

På min den lille ASUS har jeg selv lige skiftet harddisken. Der skulle skrues 2 små skruer ud, og der var der så en lille metal skinne som harddisken lå i. Der var der 4 små skruer også var den ellers løs og skiftet.

Det eneste vi skulle være opmærksomme på da vi købte ny disk, var at det stik den havde i bunden skulle være som det i computeren. Vi har en Siemens disk i vores ASUS maskine nu. 120GB for 599kr

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-08 10:21

Sådan sidder den på min Compaq - lige til at skubbe ned og på med låget.
Det er noget i denne stil jeg leder efter. http://www.hirsenet.dk/comp.htm (vil stå et stykke tid)
Den anden harddisk er også monteret i ramme med 4 skruer.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 05-02-08 13:05

mit svar er ikke helt det du spørger om
men alligevel....

hvis du forlænger det interne stik til hd ud af den bærbare med f.eks. fladkabel
så kan i princippet alle bærbare have udskiftelig hd - på en nem måde

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-08 13:30

Jo da - det er rigtigt, men det bliver lidt besværligt når den bærbare er med på ferie.
Sidst sad jeg i receptionen ud i verden og surfede og så fylder det hvis jeg også bruger mus.
Idéen er god og inden jeg fik harddiskskuffer i min stationære brugte jeg også et langt fladkabel til harddiskskift.
Jeg bruger både XP og det gratis ubuntu på hver sin harddisk. Dualboot er ikke så godt da jeg som regel laver rod i harddisken og ved dualboot ryger det hele på een gang.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-02-08 17:28

Eyvind er det på en Zepto du skal skifte hd. Det er pære let og der skal blot skrues 2 skruer af.

Jeg ved da ikke hvor Zepto selv har det andet fra

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 05-02-08 18:52
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-08 18:54

Det er ikke nogen bestemt, jeg skal skifte HD på. Men jeg sørger for at finde en bærbar computer hvor jeg kan skifte harddisk nemt og hurtigt............allerbedst i en skuffe.
Jeg var ude hos Zepto i Baldersbrønde og talte med en "tekniker" som fortalte at det var temmelig besværligt og en masse skruer som skulle af først. Det var den der hedder Znote 3215W - Studie.
Det var til en jeg kender, som nu har købt en Fuji Siemens 17".
Denne Zepto kunne iflg. stedets sælger og tekniker heller ikke justere trykfølsomheden på berøringspladen........................Men der stod da Zepto på et stort skilt udenfor.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-08 19:07

MissBe..................... se lige her: http://www.kandu.dk/spg116581.aspx

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 05-02-08 19:42

jeg tror at du er forud for din tid
for ikke så længe siden var det også f.eks. meget bøvlet at finde billig ram til sin bærbare
mobiltelefoner burde også kunne skifte baterier
på samme måde som man skifter batterier på sin accu boremaskine
hvor man normalt har det andet batteri stående parat i opladeren lige til at smække i

producenterne er vel heller ikke for interesserede i at rep og reservedele
bliver noget brugerne selv kan klare
så mister de salg i værkstedet og salg af flere maskiner !!

men som sagt, desværre kan jeg ikke besvare dit spørgsmål
,,,go’ jagt – jeg har ikke umiddelbart flere ideer

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 06-02-08 07:02

hej eyvind
...gak, gak gak…
….undskyld men jeg overså din kommentar: 19:07

det skyldes at …
jeg så dit svar 18:54 – hev stikket ud – jeg render og laver 100 ting
og så skriver jeg mine svar i wordpad –
sætter internetstikket i og > kopier > indsæt> send > og igen ud med stikket !!
men så får jeg jo ikke opdateret med sidste svar inden jeg sender
og heller ikke opdateret efter jeg har sendt (flov, flov/dum, dum !!)

ja nogle gange går det lidt for hurtigt hos mig (piv, piv) - undskyld !!

du skal have tak for din påskønnelse
…godt at du kunne bruge noget af det
det havde nu ikke været nødvendigt med poææængerne
Jeg synes stadig at det sjoveste er udvekslingen blandt folk her i landsbyen

jeg har selv lige siddet med en ældre bærbar
og manglet dippedutter og himstragimser
og kom i den forbindelse frem til at det nogle gange er billigste løsning
at skaffe en brugt maskine magen til og have den som reservedelslager
lidt ligesom bilfolk gør når de skal rep på deres gamle vrag
– købe en skrot magen til hvor man høster reservedele !!

har lige haft et ’mørt’ strømstik på bærbares bundkort
og måtte skrue 100 skruer ud
jeg kunne så heldigvis nøjes med at gen-lodde stikket fast på bundkortet
nu kører den perfekt igen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-02-08 19:23

PÅ en 3215W er det da ligeså let som på andre. Der sidder HD en under et dæksel i højre side, der skal blot skrues 2 små 3 mm skruer ud. Der ligger hd monteret med et kabel der blot skal lirkes af.

Nu skal jeg lige tage et billede af dækslet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-08 19:25

Tak fijala det glæder jeg mig til.................så er de da ikke for kloge hos "moderfirmaet".

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-02-08 19:35

http://img179.imageshack.us/my.php?image=3215hdog9.jpg

Her ser du dækslet med de 2 små skruer. Bare skrue dem af og der ligger hd sandelig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-08 19:49

Så må jeg kigge lidt nærmere på den Zepto. Tak Fijala.

Jeg lader den stå lidt endnu, hvis der er flere laptop som kan skifte harddisk let.

Som du ser her, er det let at skifte: http://www.hirsenet.dk/comp.htm

Jeg havde den med på ferie og skiftede mellem 2 harddiske fra XP til ubuntu.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 07-02-08 19:57

Det ser nemlig let ud og det er faktisk ikke sværere med Zeptoen. Det sværeste er lige at få de små bæster til skruer løsnet første gang. Men med en god skruetrækker med et godt håndtag går det. Man er jo vel at få lidt gigt i de små hænder

PS: Jeg er jo også begyndt at lege lidt med Linux nærmere betegnet Kubuntu. Men hvad er egentlig forskellen på Ubuntu og Kubuntu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-08 22:27

Tja det ved jeg ikke helt, udover at det er måden skrivebordet og afviklingen af programmer.
De er begge bygget på Debian-Linux
Kubuntu er baseret på KDE (ligner mest windows)
uubuntu er baseret på gnome (lidt anderledes men den kan jeg bedst lide og den er ikke med brun bargrund men flot blå)

Ikke alle programmer kan køre direkte på begge.
Ved installation af Wine som er windows-emulator - kan en stor del windows baserede programmer afvikles. OpenOffice følger med installationen.

Man kan køre dualboot - men jeg kan bedst lide at køre dem hver for sig. (derfor flere harddiske som jeg også benytter på mine stationære comp.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-08 11:16

Tak for svaret Fijala, det lyder fint..........................nu mangler der bare en købetilladelse.
Jeg har lige fået nyt hurtigt camera IXUS 950 IS - så en ny Zepto må nok vente lidt.