/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Privat handel og købskontrakt
Fra : Chinchi
Vist : 5619 gange
100 point
Dato : 04-02-08 20:31

Jeg sidder i den situation, at jeg skal lave en købskontrakt, for at imødegå uheldige situationer man kan komme ud i, ved ikke at have aftaler på skrift.
Jeg har dog et lille problem, idet jeg ikke helt kan gennemskue lovgivningen når det kommer til privat handel.
Ummildbart tror jeg godt at jeg kan skrive "Kontrakten er underskrevet af begge parter, der hermed er indforstået med, at kontrakten er gældende jf. [b]aftaleloven[/b]"
Men gælder aftaleloven også når der ikke er tale om erhvervsdrivende?
Er der en anden lov jeg skal skrive i stedet for? F.eks. købeloven?

Jeg har siddet og læst de to lovgivninger igennem, så henvis venligst ikke til hvor jeg kan finde dem ;) Jeg mangler udelukkende svar på, om de også er gældende når der er tale om privathandel.

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 04-02-08 20:43

Hejsa

Jeg fandt dette under familieadvokaterne

Citat
Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet.
Købeloven giver ingen fortrydelses- eller returret - heller ikke når forbrugere køber varer i en butik, dvs. efter købelovens regler om forbrugerkøb. I stedet indeholder købeloven regler om, hvad en køber har af muligheder, hvis der er mangler ved en vare, fx at få et nedslag i prisen eller ophæve købet. Men - og med stort: MEN - når det gælder handler mellem private, er der ingen lette løsninger som Forbrugerklagenævnet, hvis parterne efterfølgende bliver uenige. I stedet må den utilfredse part anlægge en egentlig retssag, og det vil som oftest ikke være den økonomiske risiko værd.

I en sag om fx brugte fælge vil de færreste private løbe procesrisikoen, hvis der er tale om et køb til nogle få hundrede eller et par tusinde kroner. Alene advokatudgiften kan let løbe op i 15.000 til 20.000 kr.

Desuden er der ofte et stort bevismæssigt problem ved køb mellem private, for der foreligger sjældent en detaljeret skriftligt købsaftale. Og mundtlige aftaler er ikke noget værd rent bevismæssigt.

Lad mig tage dit eksempel, for her vil du som køber af en genstand fra en anden privat person kunne ophæve handlen og kræve dine penge retur, hvis der er en væsentlig mangel ved genstanden. Men når der er tale om en brugt genstand, som du fx har købt via en annonce i Den Blå Avis, skal det afgøres efter en særlig skala, hvad der anses for en væsentlig mangel. Nemlig en skala, der tager udgangspunkt i, hvad du kan forvente at få af fx brugte fælge til den pågældende pris.

Er der efter denne skala en væsentlig mangel ved en fælg, og har sælgeren ikke taget et forbehold, fx købt som beset, kan den private køber ophæve hele købet. Men det store problem opstår, hvis sælgeren ikke vil være med til det, for så har køberen kun mulighed for at komme videre med sagen via en egentlig retssag.

Som køber får du en langt bedre beskyttelse ved at handle via butikker - også når det gælder brugte genstande. Købelovens regler om forbrugerkøb kan nemlig ikke fraviges til skade for dig som forbruger, og der er forskellige klagenævn, fx Forbrugerklagenævnet.

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-340.html

kan det bruges ???

Hvad skal du sælge ??? er det bil eller båd så kan man downloade udkast til købsaftale på diverse hjemmesider evt. bilbasen.dk

Tranceman

Accepteret svar
Fra : Tranceman

Modtaget 110 point
Dato : 04-02-08 20:47

Ups så lige hvilke kategori emnet lå i så prøv at tjek denne

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad025/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-02-08 20:48

Mon ikke du kan bruge en af disse kontrakter??

http://www.abcsiden.dk/katalog.aspx?k=522

Godkendelse af svar
Fra : Chinchi

Dato : 04-02-08 21:08

Tak for svaret Tranceman, det var lige præcis den information jeg søgte :)
Så det er købeloven der skal henvendes til :)

Kommentar
Fra : Chinchi

Dato : 04-02-08 21:09

Nordsted:
Tak for linket, men det var ikke brugbart, og besvarede ikke mit spørgsmål :)

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 04-02-08 21:22

Det var så lidt det er jo det vi er her for

Tranceman