/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
At undgå søgemaskiner
Fra : Lion36
Vist : 1033 gange
200 point
Dato : 04-02-08 19:51

Jeg har nogle hjemmesider som jeg ikke ønsker at søgemaskinerne skal opsnappe således at hjemmesiden ikke kommer til at fremgå på f.eks. Google.

Jeg prøvede i første omgang med dette;

<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW">

Som jeg placerede mellem <head> og </head>, da jeg fik at vide at de ville hjælpe, men det gør det desværre ikke.

Er der nogen som er superdygtige og kunne fortælle mig et smart trick/script i HTML hvormed man kan undgå at folk kan finde hjemmesiden via Google - selvom det for nogen måske lyder ånssvagt.

På forhånd tusinde tak.

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 04-02-08 20:56

Hejsa

det er den fil der hedder robots.txt der skal styre søgemaskinernes robotter

http://www.html.dk/artikler/00003/

http://www.html.dk/artikler/00007/

I disse 2 står der hvad der skal gøres

Citat
<html>
<head>
<title>titel</title>
<meta name="robots" content="noindex, nofollow">
</head>
<body>
...

kig på det på siderne der er mange muligheder

Tranceman

Accepteret svar
Fra : poul_from

Modtaget 200 point
Dato : 04-02-08 21:00

du laver tekstfil der hedder robots.txt og placeres ved siden af default eller index filen

her et par eksempler på hvad der skal stå i tekstfilen robots.txt

Eksempel: Ingen robotter må læse sider
Følgende regel vil ekskludere alle robotter fra hele websitet:
Kode
User-agent: *
Disallow: /

Eksempel: Ingen robotter må læse en bestemt mappe
Følgende regel vil fortælle alle robotter, at de ikke må indeksere filer og undermapper til mappen ved navn "nixpille":
Kode
User-agent: *
Disallow: /nixpille/

Eksempel: Ingen robotter må læse en bestemt undermappe
Følgende regel vil fortælle alle robotter, at de ikke må indeksere filerne i undermappen, til den offentlige mappe, ved navn "offentlig/hemmelig":
Kode
User-agent: *
Disallow: /offentlig/hemmelig/

Eksempel: Ingen robotter må læse en bestemt fil
Følgende regel vil fortælle alle robotter, at de ikke må indeksere filen "privateferiebilleder.htm":
Kode
User-agent: *
Disallow: /privateferiebilleder.htm

Eksempel: En bestemt robot nægtes adgang
Følgende regel fortæller at robotten Webcrawler ikke må indeksere sitet, mens alle andre har adgang:

User-agent: WebCrawler
Disallow: /
Kode
User-agent: *
Disallow:

Eksempel: Kun én fil må læses
Da der ikke er noget, som hedder "allow", er der to muligheder for at nå det ønskede resultat:

Løsning 1:
De filer, som ikke ønskes indekseret placeres i en bestemt mappe, som der forbydes adgang til:
Kode
User-agent: *
Disallow: /privatefiler/

Løsning 2:
De filer, som ikke ønskes indekseret forbydes en for en:
Kode
User-agent: *
Disallow: /privatfil1.htm
Disallow: /privatfil2.htm
Disallow: /privatfil3.htm
Disallow: /privatfil4.htm

men husk det tager tid det kan godt gå op til et halv år inden den ændring du laver nu er at se i søgemaskinerne

du kan også fjerne dine adresser på google så de ikke bliver indekseret du kan få hjælp her http://www.google.dk/intl/da/remove.html

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 05-02-08 13:51

Poul_From> Når du mener ved siden af index.htm, mener du så i samme folder ? - sådan opfatter jeg det.

Godkendelse af svar
Fra : Lion36

Dato : 06-02-08 20:12

Tak for svaret poul_from.

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 06-02-08 21:41

jeg mener på øverste nivau eller beskrevet på en anden måde i roden af dit websted hvor du i din robots.txt fortæller hvilke af dine undermapper/filer der skal indekseres eller ej

så det er nok at lave en robots.txt du skal ikke lave en pr. undermappe for dem læser søge roboterne ikke de læser kun den der ligger i roden af dit bibliotek

håber det er svar nok