/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gran Vitara 2006 - mis.afgift?
Fra : Yakuzaen
Vist : 619 gange
100 point
Dato : 04-02-08 18:28

vis nu jeg køber mig en vitara fra 2006.
Momsfri varevogn på gule plader.

Er det så noget med jeg skal betale misundelses afgift?
Den har en egenvægt på 1525 og total vægt på 2075.

Hvad skal jeg så betale? og hvornår? lige efter køb, og på en gang? eller?

Og hvordan er det der med at nedveje, hvordan får jeg gjort det? og hvem gør det og hvad koster det?
Og er det noget med det slet ikke kan sig gøre?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-02-08 18:47
Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-02-08 19:24

Ja, der skal betales misundelsesafgift, følgende priser er for varebiler før april 2007, Vitaraen er i denne klasse....opgivet i årlige priser:

Tilladt totalvægt:

2.001 - 2.500 kg...........benzin: 3.140 kr.....diesel: 4.030 kr.........+ misundelsesafgift:5.040 kr.

Og den kan ikke mere vejes ned, der er lige lavet en ny lovændring, hvor folk der allerede havde fået vejet ned, er blevet opkrævet den sparede vægtafgift...med tilbagevirkende kraft

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-02-08 19:25

Forresten, så ja, vægtafgiften opræves inden for 14 dage efter du har fået bilen indregistreret...og er for et år.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-02-08 19:31

Forresten, så må folk selv om hvad de køber af bil, men vil jeg gerne advare mod at løbe en Vitara....de er meget dyrere at køre i, end det der opgives....og så har de fleste af dem en særdeles grimmer vane med, før eller siden at gå i stykker i gearkassen (Suzukis store svaghed) .. ....en reparation, der let beløber sig til 40-50000,--

Den kan meget let blive et alt for dyrt bekendskab

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 04-02-08 19:37

Puha det håber jeg ikke. jeg har lige købt en GLS Van 1.9 turbo diesel fra 2006 :|

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 04-02-08 19:37

men så noget må vel næsten ryge på garantien?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-02-08 21:31

Ja, hvis du har fået garanti, skal den da dække hvis sådan en fejl opstår indenfor garantiperioden.

Hvis ikke du har fået garanti, gælder købelovens almindelige reklamationsret (hvis købt hos forhandler)...., altså 2 års reklamationsret, og der skal du så vide, at evt. fejl indenfor det første ½ år, dem hæfter forhandler for, medmindre du selv er skyld i dem ved forkert eller uhensigtsmæssig brug af varen....og de sidste 1½ år af reklamationsperioden, der er det op til dig selv at bevise, at en fejl var på bilen allerede da du købte den.

Med brugte ting er der dog den klausul, at der tages hensyn til slitage og "forventelige" fejl som følge af det.....så man kan ikke købe en brugt bil og regne med, at den er i samme stand som en ny.

Kommentar
Fra : GitteRap

Dato : 26-04-08 19:35

Garantien er i 3 år hvis den er vedligeholdt efter fabrikkens forskrifter, der er beskrevet i instruktionsbogen. Ellers gælder købelovens 2-årige reklamationsret som det eneste. Ved køb af brugt bil vil der som regel være det halve års garanti, som forhandleren skal yde, hvis denne er med i DAF (mener jeg). Jeg ville stille alle spørgsmål hos den forhandler, der har bilen til salg.... de ved det jo godt alle sammen! Og få evt. bilen checket hos FDM før garantien udløber.

Suzukis hjemmeside har en bunke gode råd om økonomisk kørsel (www.suzuki.dk) - hvad en bil opnår i testen bag EU-normen er lavet i et laboratorium uden bakker, modvind, brug af aircon, last eller nogen afsmitning af almindelig brug i det hele taget. Heller ikke med hastighed, der bare nogenlunde afspejler almindelig motorvejskørsel, så tag det med et gran salt og alene som et sammenligningsgrundlag ift. andre biler.

Jeg har selv kørt omtrent op til normen i min GV.... men er også pænt letfodet og uden voldsom last eller krog!