/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
brandsikring erdet et lovkrav?
Fra : return
Vist : 647 gange
200 point
Dato : 04-02-08 17:41

er ved at lave udsugning til emhætte med spirorør men når man bygger en kasse omkring disse rør for pæne er de jo ikke er der nogne brandkrav til det så tænker på om kassen skal laves af gipsplader eller om det er underordnet hvad man laver kassen af

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-02-08 17:43

Netop der kunne jeg ikke tænke der skulle være sådant krav.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-02-08 17:44

For egen skyld kan den jo ligesågodt laves i brændsikkert materiale men der er ikke noget krav .Jeg brugte rustfrit stål

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-02-08 17:46

Der er ingen krav, men en god ide vil være at isolere røret inden du sætter kassen op, for at forhindre at der drypper kondensvand tilbage
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-02-08 17:55

hvis det er i din egen bolig er der ingen krav, men hvis det er til udlejning ser det ganske anderledes ud.

Kommentar
Fra : return

Dato : 04-02-08 18:01

det er en andelslejlighed og drypper hvordan det røret er jo tæt og er lavet med fald fra emhætten

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-02-08 18:13

Kondensvand er det sikkert der drypper, der er vel ikke modfald hele vejen.

Kommentar
Fra : return

Dato : 04-02-08 18:53

ikke meget hjælp her i dag nogen der kan komme med lidt med seriøse bud ??

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 04-02-08 19:23

Hej

hvis din andelslejelighed støder op til andres, SKAL din bolig udgøre en egen brandcelle, dvs. at hvis du gennembryder en allerede eksisterende brandcelle, skal gennemføringen sikres mod brandgennemtrægning på samme måde som den var før.

Hvis det er et normalt loft med isolering, og brandvægen/cellen er i de lodrette væge, behøver du ikke at fortage dig ydeligere.

Vandet der drypper ud er helt sikkert kondensvand, og fjernes ved at isolere røret bedre, hele vejen til taghætten.

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 04-02-08 19:34

lån bygningsreglementet på biblioteket, der kan du læse de nøgagtige regler

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-02-08 01:21

Det afhænger helt af hvad slags hus det er . Hvis det er et fritliggende enfamiliehus, kan du gøre næstem som du vil med den sag.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-02-08 09:12

DS452 og DS428 ville det nok være klogest at kigge i.

Ejendomstype og opbygning???

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 05-02-08 09:44

Som udgangspunkt isolerer du ikke kanaler der ligger indenfor din egen boligs klimaskærm. Udenfor klimaskærmen anbefales kondensisolering. Passerer du brandskel, skal/bør gennemføringen lukkes med en integritet svarende til brandskellets. F.eks fuges med firesafe brandacryl eller mures med GPG brandgips. Lidt afhængig af hvordan det i øvrigt er lavet, brandisoleres så den del der passerer andet lejemål og sommetider et par meter ind i dit.

Men brandinspektøren er i dette tilfælde ham der har det sidste ord at skulle have sagt. I gamle dage i Århus, ville der være krav om brandsisolering i tagrummet, hvis ejendommen er flere-familiers ejendom.

Så vi skal vide hvordan huset fysisk er opbygget, og hvorledes eventuelle brandskel er lavet.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 05-02-08 18:22

Tak for svaret 3773.