/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Skattesats I kommuner!
Fra : Krassus
Vist : 1040 gange
40 point
Dato : 04-02-08 13:35

Er der nogen der kan forklare denne oversigt over hvor meget skatteprocent i de forskellige kommuner er? Jeg har fundet den på skats hjemmeside:

http://www.skm.dk/tal_statistik/kommuneskatter/procenter/

Men den skattesats der bliver opgivet for københavns kommune passer ikke overens med den der bliver trukket på min lønseddel ? (39% af den fattige studerenes løn, øv øv øv)

Hvorfor ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-02-08 13:44

Udover kommuneskat, betaler du jo også skat til staten og muligvis også kirkeskat (ca. 1%), så det, dus er på den hjemmeside er kun en del af den skat, du betaler.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 04-02-08 13:46

okay... det var også lidt det jeg regnede med.... findes der så en totaloversigt over den samlede skat? eller er det bare konsekvent et par procent oveni?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-02-08 14:01

Måske ikke noget svar på dit spørgsmål....men du kan selv regne efter.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=130757

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-02-08 14:04

en typisk skatteyder betaler en disse skatter (eller de fleste af dem):
Bundskat
Mellemskat
Topskat
Kommuneskat
Kirkeskat
Ambi (Bruttoskat)
Sundhedsbidrag
Moms
Punktafgifter

Bortset fra de to sidste så fremgår det af din seneste årsopgørelse hvilke skatter du betalte i 2006 og af din forskudsopgørelse hvilke skatter du forventedes at betale i 2007.

Men i løbet af året betaler du IKKE disse skatter. Der betaler du i stedet Kildeskat. Det er den der fremgår af dit skattekort og din lønseddel (56% fra en stakkels flittig mand, øv, øv, øv). Størrelsen af den (dvs dit fradrag og din trækprocent) er fastsat sådan at du gerne når året var gået skulle have betalt cirka det samme som du skal i endelig bundskat, mellem... Rammer det ikke præcist, så kommer der en restskat eller en overskuden skat.

Du kan se hovedtrækkene af skatteberegningen på http://www.skm.dk/tal_statistik/skatteberegning/1372.html - den arbejder godt nok med en gennemsnitlig kommuneskat, men de afviger ikke ret meget. Du kan ikke henføre din trækprocent til een bestemt af skattesatserne.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-02-08 14:07
Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-02-08 14:18

Du forveksler vel ikke din trækprocent med skatteprocenten?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-02-08 14:35

alka >> jo det er tudeligvis det Krassus gør, men det er forklaret grundigere ovenfor