/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Genvex
Fra : futze
Vist : 1434 gange
49 point
Dato : 03-02-08 21:23

Jeg har et spørgsmål ang. mit Genvex anlæg.
Det kører perfekt , men jeg har en fugtighed i huset i disse dage på 24% og er
det ikke alt for lavt.
Hvad kan ser gøres for at få fugtigheden op på det mest gunstige.
Hvad er erfaringen med hvor fugtiheds % skal være.
´futze

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-08 21:29

Ved det altså ikke men du kan vel se det på deres hjemmeside her

http://www.genvex.dk/
Mvh sunofisk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-02-08 21:38

Hej Futze

...og nej fortvivl ikke. Selvfølgelig er 24% lav. Og blev det meget hård frost blev tallet endnu lavere. Men eneste egentlige gene er, katten støder og bussemændene bliver lidt tørre. Den menneskelige organisme er indrettet til at tilpasse sig den slags.

Fordelene er at du effektivt slår husstøvmiderne i dit hus ihjel. Desforuden vil alskens former for mug, svamp og lignende af væsentlig ringere livsgrundlag.

Så er man astmatiker, eller har andre tendenser til allergi og den slags, kan der ikke blive for tørt.

Og husk på at om du udsættes for tør luft eller husstøvmider er generne nøjagtig de samme! Hvis du læser AT's anbefalinger, kan luften ikke blive for tør.

Befugtning MÅ kun installeres når særlige produktionsmæssige eller sundhedsmæssige ting taler herfor. Og altid kun med kommunalbestyrelsens velsignelse. Derfor er det KUN trykkerier og elektronikindustri der anvender befugtere (vi ser her bort fra postordrefirmaernes kina-ting, der iøvrigt også er ulovlige). SÅ LAD VÆRE. DET KOSTER EN KRIG I DRIFT, OG DU BLIVER MED GARANTI IKKE MERE RASK AF AT BEFUGTE.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-02-08 03:06
Kommentar
Fra : futze

Dato : 04-02-08 06:58

hej 3773
Rart at høre fra dig
Ja vi må bruge noget fugtighedscreme her til vinter så huden ikke revner.
Jeg havde tænkt mig at supplere den friske luft udefra med en omskiftelig ventil på loftet,
så jeg kan blande friskluften med lidt varm luft fra en ventil over brændeovnen.
Kun for at hæve lofttemp. nogle grader.
Jeg kan se at Indblæsningstemp. i stuerne uden at kompressoren køre ligger på 22-24
grader hvis friskluften er omkring de 7-10 grader.
Jeg er godt klar over at luftudskiftningen vil foregå lidt langsommere.
Håber du forstår hvad jeg mener, eller har du andre løsninger til at hæve indblæsningtemp. i rummene uden kompressoren skal arbejde, da den jo koster kw.
Hvad siger du til et 4 KW forbrug på Genvexen her om vinteren( type Combi 185 LS.
Hilsen
futze

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 49 point
Dato : 04-02-08 09:08

4 kWh på et døgn giver gennemsnitlig forbrug på 166 W. Dette må vist ligge i klassen - særdeles fint.

Lækkert den kører godt.

Og nej, al det der recirkulations-noget bør/skal du holde dig langt væk fra. Det er et onde. Skal man lave noget der ligesom har noget funktion koster det dyrt, hvis det skal være godt. Og de kanaler Combi'en anvender flytter ikke den store varmemængde. LAD VÆRE.

At kompresoren kører, tjaee du får varme for pengene. Og med en effektfaktor på ikke under tre hænger det jo fint sammen. (Du putter for en kr strøm ind og får varme ud for mindst 3 - samme varme mængde produceret med gasfyr er omkring 1,5 gange dyrere).

Lev med den tørre hud, og glæd jer over at husstøvmiderne dør. Jeres hus skal ikke vedligeholdes for ligeså mange penge, som hvis i ikke havde haft ventilation. Jeres vinduer går ikke til pga fugt. Tendensen til at udvikle astmatiske lidelser mindskes. Den forurening i laver i stuen med brændeovnen fjerner i løbende. osv osv

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 04-02-08 10:48

Tak for svaret 3773.
Jo men når nu jeg har den varme luft fra ovnen kunne det jo være rart at supplerer temp.
på den kolde luft udefra. Men er det ikke løsningen så lader jeg være.
Hilsen
futze

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-02-08 10:59

Gør som idag. Puf til varmedynen over brændeovnen vha den indblæsning du har i stuen. Det hjælper faktisk ikke så lidt. Men at transportere varme vha ventilation hænger dårlig sammen. Der skal temmelig store luftmængder til at transportere varme, og det yder combi'en ikke.

Ret effektivt kan en spaniolerpropel være. Men den har en ret lav WAF (wife acceptence factor)!

Iøvrigt en temmelig høj virkningsgrad du har på din passive veksler! Har næsten lige pillet ved en Genvex Energy II. Den kørte også svinegodt. Vi balancerede kanalsystemet så godt og dimensionerede alt så rigeligt at det faktisk var umuligt at lave ordentlige målinger. Justering kunne man slet ikke.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 04-02-08 17:29

Javirkningsgrade er lige nu uden kompressoren følgende.
Indbl. 22,2
Rum 25,8
Udetemp (loft) 4,9
Afkast 3,9
før køleflade 7,6
køleflade -1,9

Jeg gav den lidt på ventilen over ovnen og det supplerede så der kom godt gang i ovnen.