/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
trægulv
Fra : alarm112
Vist : 1787 gange
20 point
Dato : 03-02-08 20:03

Hej jeg vil høre om der er nogle, der ved om man kan give sit trægulv lak, efter at man har slibet og ludet plus sæbe behandlet det, sker der noget ved det og hvis det ikke dur, hvad skal vi så gøre.

Accepteret svar
Fra : MicroAFA

Modtaget 20 point
Dato : 03-02-08 20:07

Hvor lang tid har i haft det hvis det er mere end 15 år gammel er det på tide at få udskiftet ellers kan du godt give det lak me så kan du bare ikke være i rummet en dag eller 2

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 03-02-08 20:09

Er ikke ekspert
men det skal vel også have noget grunder?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-02-08 20:35

Hvis det er et nyt gulv du har lagt er løbet kørt. Du skal slibe det i bund før du kan larkere det.
Ulempen ved lak er at man ser event. skjolder.mens ulempen ved lud er af det bliver mere gulligt med åerne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-08 21:00

Lad være med at lakere fyr og gran. Det er alt for blødt så små sandkorn mv. bliver trådt ned i træet og kun slibning kan hjælpe.

Hvis du behandler et ludet fyrgulv med TripTrap ekstra hvid natursæbe kan du holde det flot og lyst i rigtigt mange år og træet kan rejse sig igen i forbindels emed vask hvis der skulle være blevet små mærker.
http://www.ttwoodcare.com/default.asp?product=Tr%E6gulve&salgsgruppe=10100&submenu=1&leftmenu=1&pagetype=product&show_submenu=ja&desc=Ludbehandling&billede=topbilleder%2Fwww18.jpg&varenummer=511025

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-02-08 23:23

Du kan ikke lakere ovenpå et ludbehandlet gulv. Lakken vil ikke hænge fast, og du kan heller ikke få grunder til at hæfte på det. Ring eller skriv til Trip Trap.
http://www.triptrap.dk/dk/club/login.asp

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-02-08 00:00

Hej stig54. Det var jo det jeg mente med at gulvet skulle silbes i bund. Det er jo netop for at få luden af.Vi undersøgte det selv da vi fortrød ludbehandling at vores nye gulv. Det er et stort arb. så man skal opveje fordele mod ulemper. V.H. Pia

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-02-08 00:08

Luden trækker ned i træet så du skal slibe temmelig meget, men man kan godt lakere selv om der er ludet - det bliver bare ikke stærkt nok.
Da man begyndte at lave køkkener i ludet look fandt man ud af, at man måtte gøre noget ved lakken så det lignede lud for lak kan ikke holde oven på lud.
Ludning er en kemisk proces hvor man anvender en base og vil man have den neutraliseret skal man anvende syre, f.eks, eddikesyre og efter den behandling kan man ikke lakke i llang tid og altså heller ikke bruge gulvet.
Lud med efterfølgende sæbebehandling er holdbart og flot.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-02-08 00:35

Ja sådan er det.

Godkendelse af svar
Fra : alarm112

Dato : 04-02-08 17:47

Tak for svaret MicroAFA.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-02-08 18:03

Goddaw mand økseskaft

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-02-08 18:16

Det er da et fint svar hvis man vel og mærke ikke har givet gulvet lud mens man har haft det, så er der jo ingen problemer, ja godaw do

Kommentar
Fra : MicroAFA

Dato : 15-02-08 16:17

det var så lidt