/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
mælkede glas ?
Fra : hovsada
Vist : 4467 gange
100 point
Dato : 03-02-08 14:25

efter at have været i opvaskemaskinen mange gange er de pludselig blevet grimme med mælkede skjolder- fik for mange år siden oplyst at de tålte opvaskemaskine ??(mundblæste)

har prøver med eddikesyre uden resultat- skal jeg bare kassere eller kan jeg polere med noget ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-02-08 14:27

Du kan prøve med citronsyre.

Meeen jeg er ret så sikker på at de IKKE kan reddes

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 03-02-08 14:27

Det er nok glaspest - det er der skrevet meget om...Hvis det er er der ikke meget at gøre desværre.
Læs mere her:

http://www.kandu.dk/spg90642.aspx

Hilsen
Torben

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-02-08 14:36

glas er et "levende" materialeog når først de er blevet sådan, kan du ikke gøre noget...det er kemikalierne i glasset der forårsager ændringen.....det ville også kunne ske udenfor opvaskemaskinen..husker ikke lige årsagen...har læst det et sted, men HVOR???.....men prøv at gå ind på en hjemmeside der omhandler glas og deres pleje...eller henvend dig til en glasmager.evt hvis du hvis du kender kunsnerens navn og fabrikat..
ciao miss.j. der elsker glas
og samler på dem...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-02-08 14:45

Når eddikesyre ikke hjælper, så er det nok ikke kalkbelægning. De har jo også tålt opvaskemaskinen i mange år,
Her er en del om glaspest: http://search.live.com/results.aspx?srch=105&FORM=IE7RE&q=glaspest

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-02-08 14:49

Hej. Køb nogle nye. Det er surt men der er ikke noget at gøre ved det. Har selv haft problemet med holmegårds glas. PS. Min mand der er så klog siger du bare kan drikke mælk af dem , så ses det ikke. Han er jo en kloge Åge.

Kommentar
Fra : nemifan

Dato : 03-02-08 15:23

hvor lang tid har du haft dem???

Kommentar
Fra : nemifan

Dato : 03-02-08 15:24

prøv også at blande citron med salt og polere dem med det!

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 03-02-08 15:54

nemfan... ca 20-25 år---det er sket indenfor det sidste !

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 03-02-08 19:45

Glasset er ætset i overfladen. Det er ikke kalk eller noget andet som kan fjernes.

Hvis der ikke skal fødemidler i kan du polere dem med et eller andet passende, som fylder ætsningerne og gør dem mukke at se på. bilpolish . f.eks.

i princippet kan di poleres blanke med meget fint slibende polermiddel. Men arbejdet vil være uoverkommeligt stort.
Så kasser de glas hvis du ikke kan lide udseende og de er til drikkevarer.

Ætsningen kommer af meget varmt vand og alkali fra opvaskemidlet.
Hvis du vil vaske glas i maskine, skal du gøre det på et lavtemperaturprogram.

Nogle glas tåler bedre end andre maskinvask. Det har ikke med pris at gøre, men der er en tilbøjelighed til at visse billige maskinlavne glas bedre tåler det.

Nogle kakder det glaspest, men jeg synes det er en misvisende betegnelse. Da rigtig glaspest er noget helt andet.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 03-02-08 21:26

hvis de igen bliver blanke ved polering- er ætsningerne vel forsvundet og ikke udfyldt !! ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-02-08 17:54

Med den slags polering , som i virkeligheden er slibning med meget fint slibepulver kan man "polere hele overfladen væk . glasset bliver så 1/100 mmm tyndere og blankt, hvis slibemidlet er fint nok. Men glas er hårdt, så arbejdet er meget tidsrøvende.

det med udfyldning er ikke rigtig polering, men burde kun hedde polish.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 04-02-08 19:36

delvis enig- når du ikke kender ætsningsgraden kan du vel ikke sige hvormeget der skal poleres !?

og tvivler på at polish kan gøre glas klart ved udfyldning !!

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 04-02-08 19:50

fik pludselig i erindring at jeg har et fantastisk pudsemiddel liggende. "STAR-CLEAN" købt i Matas.

Ved tørpolering bare et par min. med et viskestykke har jeg allerede reddet det første glas.

Det virker sgu !

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 04-02-08 20:02

Tak for svaret transor.det gav mig ideen at du sagde "ætsning"- troede egentlig at glasset var genne"mælket"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-02-08 20:05

Kan du ikke lige prøve at vaske glasset, og fortælle om det stadig er flot??

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 04-02-08 21:16

det er det - efter vask ( der skulle stå "gennem-mælket" )

har osse poleret på nogle antikke bistroglas, som jeg troede var ødelagt- de skal have mere knofedt/længere og intensere gnubning - men de er tydeligt forbedret !

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 05-02-08 09:09

Jeg har den erfaring, jeg får kun mælkehvide glas hvis der ikke er nok afspænding og salt på maskinen, det forsvinder når jeg så vasker dem igen efter at ha påfyldt maskinen

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 05-02-08 10:02

the1best.... så var det jo forsvundet med eddikesyre !!!--kende godt det problem