/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køkkenskabslåger
Fra : jesper.s
Vist : 2227 gange
90 point
Dato : 03-02-08 12:23

Hej.

Jeg har et Ikea køkken med blå låger, se link: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/70093345
hvor jeg har været så uheldig at få nogle hakker i.

Er der nogen der ved om man kan reparere sådanne døre, uden at skal købe nye?

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-02-08 12:28

Du kan godt rep.

Du starter med at tage lågen med til farvehandleren, så du kan få blandet den rigtige farve.

Du skal slibe lågen ned, spartle hakkene, slibe igen, grunde måske to gange, og så male med den blå maling 1 til 2 gange

Hilsen en der lige har malet køkkenlåger hos datteren (fandens til arbejde, men det blev kanonflot)

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 03-02-08 12:51

Det kan du ikke reparere. Det er en folieoverflade (melamin?). Selvfølgelig kan du spartle revnen ud og sprøjtemale, men det bliver svært at få samme overflade og farven kan godt være den samme i dagslys, en ikke i kunstlys eller omvendt.

Kommentar
Fra : haise

Dato : 03-02-08 13:06

Hej du, folie kan godt males. det kræver blot en affedtning, herefter en let afslibning med korn 240 eller finere. udspartling med træspartelmasse, eventuel platik padding elastik. herefter grunder du spartelmassen 2 gange, sliber igen med fint slibepapir, grunder hele lågen, sliber let igen. slutmaling 1 gang burde være nok.
Grunding og maling udføres bedst med malerpude,
Pensel giver nemt luftbobler i overfladen _knopper_.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-02-08 13:08

Jeg brugte en lille fin malerrulle

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-02-08 13:10

Hvis det ikke er alle låger, der skal repareres, så kan du ikke få et godt resultat ud af det.

De reparerede låger vil aldrig komme til at ligne de originale låger.

Så hvis det kun er 1 eller 2 låger det drejer sig om, så ville jeg købe nye, men der kan du heller ikke være sikker på at indfarvningen er den samme. Men tag en låge med til IKEA, så du kan sammenligne farverne.

Alternativet er, at du "maler" samtlige låger.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-02-08 13:13

Citat
Hvis det ikke er alle låger, der skal repareres, så kan du ikke få et godt resultat ud af det

Hvis farvehandleren er dygtig til sit arbejde, kan det godt blive et flot resultat

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-02-08 13:19

Nej, man vil altid kunne se forskel. Men hvis forskellen ikke betyder noget i det daglige, så er det da ok.

Jeg ville ikke kunne leve med det, forskellen på lågerne, det ville for mig være irriterende at skulle se på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-02-08 13:24

Vores egne køkkenlåger har vi fået sprøjtemalet hos en autolakerer.

Alt forarbejdet havde vi selv lavet, nedslibning og malertape på bøgekanterne, så blev det ikke så dyrt.

Du kan da lige overveje om det var en løsning du kunne bruge

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 90 point
Dato : 03-02-08 13:38

hvis du regner bare en lille timeløn med i det, kan det slet ikke svare sig at reparere. jeg så på linket, at en ny låge koster 530 kr. det kan du ikke lave ret meget for. bare malingen i sig selv tager en stor bid af beløbet. og så er der jo heller ingen garanti for, at det kommer til at ligne de andre låger.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-08 13:43

Jeg ville også få dem sprøjtmalet eller rettere gøre det selv det kræver bare man kan gører det indendørs i varme 24 grader og støvfrit(nogenlunde) men havde faktisk byttet arb. med en proof maler dame som også malede vøres døre (stuedører) med lille fin rulle og det blev som var de sprøjtet

Mvh SunoFisk

Ps.Norsted sku du ikke ud og nyde-en eller har du stadig ikke fået den til at logge af

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-02-08 13:49

Sunofisk, jeg har været ude og lufte vovsen, dejligt med men vinden er godt nok kold

Det var en "småkage" der sad fast, kan godt logge af igen nu

Ups det er ikke en smallsnaktråd, så jeg smutter ud igen - og undskylder, men jeg måtte lige svarer fisken igen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-02-08 15:01

Mal dem allesammen - hvis farven ikke bliver helt ens.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 04-02-08 09:57

Tak for alle svarene der er kommet. Tænker lidt over dem, inden jeg giver point.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 12-02-08 09:45

Tak for svaret trimare46. Jeg gik til farvehandleren, og han sagde køp en ny, da den aldrig vil blive magen til de andre låger.