/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
avocado smør !
Fra : miritdk
Vist : 3293 gange
100 point
Dato : 03-02-08 11:05

fik engang en supergod opskrift på avocado smør der kunne holde sig til dagen efter uden at blive brun og kedelig - ikke noget med citron i - men en eller anden ingrediens sørgede for at den lækre farve holdt sig.(og den ingrediens kunne ikke smages - hvad der er hovedformålet med mit spørgsmål)

Nogen der kender en der også kan - helst uden for meget tilsat ???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-02-08 11:32

Go morn. Jeg har en gang fået det hvor det var rørt op meg naturel smøreost . Det var ganske godt og det var lavet dagen før. Jeg ved ikke om det er det du søger men prøv dig frem. God appetit.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-02-08 11:35

piaskov - desværre - opskriften bestod udelukkende af avocado med salt o g den der forglemte ingrediens - uhhh altså også

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-02-08 11:48

Du kan ikke beholde den smukke farve uden noget syre.
Dvs. citron, eddike eller lignende.

Geg tror ikke en lille smule citronsaft vil gøre skade, tværtimod tror jeg det vil fremhæve smagen.

frieda

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-02-08 13:48

Sorry. Jeg troede bare. Meeen Hvis du finder opskriften kan du så ikke lige gi mig et tip.Det lyder jo pragtfuldt. God Week end. V.H .Pia

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-02-08 18:37

æuw kan ikke hitte noget som helst - gid jeg dog kunne huske hvem der i sin tid gav mig rådet - hyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyl

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-02-08 19:44

Hej miritdk.

Jeg har undgået misfarvning af avocadoen, (i Guacamole), ved at lægge avocadostenen i retten indtil servering. Har ikke prøvet det i avocadosmør, men det ku´da være, at det også virker her

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 03-02-08 20:00

Lidt vinsyre måske?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-02-08 21:14

problemet er af det avocado smør skal være for sig selv - ikke i - men til en ret - hmpffff.

lader lige spørgsmålet stå indtil videre - men håber indeligt nogen kan komme med den ultimative løsning - ellers må jeg jo ty til noget alternativt

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-02-08 21:31

Forstår godt at avocadosmørret er tilbehør til en ret. Men jeg tror altså, at mit tip kan hjælpe, uddyber det lige her (erstat ordet guacamole med ordet smør)

Uanset hvor meget hvidløg, citron, tomat og chili, du mixer din avocado med, vil den hurtig blive mørkfarvet af ilten i luften. Et godt råd for at undgå misfarvning er, at presse kernen fra avocadoen ned i skålen med guacamole, så kun toppen ses. Pres herefter husholdningsfilm ned over skålen, så du fjerner alle luftbobler. Kernen er avocadoens naturlige konserveringsmiddel, og når du emballerer med film, genskaber du avocadoens oprindelige beskyttelse mod ilt. Så har du dip i flere dage – i den rette kulør.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-02-08 21:39

jamen jamen er skam gået i gang med en lille prøve HelleBirgitte

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-08 10:58

jeg har lavet et par forsøg nu

1. som HelleBirgitte - det ser stadig rimeligt ud fra i går aftes - men er ved at tage lidt kedelig farve

2. rørt avocado sammen med helt neutral flødeost - ser også stadig rimeligt ud - men er også lige på grænsen

3. avocado med flødeost og en bitte smule citron - ser godt ud endnu uden tendens til misfarvning

så 3 er måske trods alt den der får lov at overleve ??? Det vil dagen vise

(havde ingen vinsyre men vil forsøge imorgen - holder 3´eren så er den god nok )

BARE jeg dog kunne huske hvad i alverden det var for en ingrediens jeg fik råd om piv

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-08 11:02

hmmmm - den med avocadostenen i var min fejl der kom misfarvning - der var ikke dækket til i den ene side - såååeehhh - kan da være den er løsningen trods alt når der nu helst ikke skal blandes noget i

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-02-08 11:05

følger dine eksperimenter med spænding

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-08 11:15

i og for sig bør det kunne holde at blot mose den avocado med salt og så pakke i folie - lufttæt - men den gik ikke

har nu en smule stående i en skål med agurkeskiver som dække og folie udenom - den er jeg selv lidt spændt på - det var et råd fra en gammel nabo

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-08 12:09

Hej igen miritdk.

Min svigersøn er Kok, har lige spurgt ham til råds. Han siger: En "åbnet" avocado kan, med lidt held opbevares et stykke tid i en lufttæt emballage.

MEN så snart den er moset, kan den max. holde farven 1-2 timer, hvis ikke der tilsættes citronsaft.

Så det det gælder om, er at tilberede retten meget kort tid før den skal anvendes. Og "filme" den indtil den skal på bordet.Det er sådan de gør på hans restaurant

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-08 13:31

tjaeeh - jeg ved det jo godt - men ville forsøge hvor længe man kunne holde den EFTER jeg havde fået det gode råd der virkede og som jeg ikke kunne få til at virke fordi jeg glemte hvad hulan det var der var kommet i hmpfff

nå men lige nu ser det ud til at avocado med flødeost (bare en smule) og lidt citron holder bedst - den med agurkeskiverne ser stadig fin ud fra i morges (det er dog flere timer) - og ellers er jeg blank.

Jeg har fået et tip fra en restaurent om at komme en smule løg i - hmmm ???? (har ikke nok avocado til at forsøge)

godt kigget efter ser det ud til at "indmaden" fra kernen holder din opskrift temmelig godt - efter hullet blev dækket til er der ikke sket forandringer - så det kan være du kan lære din kok at kokkerere - holder den også i aften - så vælger jeg den - ren avocado med salt og kerne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-08 13:32

Citat
men lige nu ser det ud til at avocado med flødeost (bare en smule) og lidt citron holder bedst
- skulle forståes som bedst ud af dem der har blandet noget i

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 07-02-08 10:57

Tak for svaret HelleBirgitte. ÆUW - ikke nogen løsning der var holdbar - bare SÅ ærgeligt at jeg har glemt hvad filan det var der kunne komme i så det elendige avocadosmør kunne holde sig frisk og se frisk ud - nå men sådan forholder det sig ikke mere så måtte bide i det sure æble og lade stå til.

en helt neutral flødeost er forresten slet ikke at kimse af blandet med avocado og der skal ikke ret meget til

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-02-08 10:58

piaskov - du var den der fik mig på sporet af flødeosten - så kig lige ind og få point også

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-02-08 11:13

selv tak, men ærgerligt at det ikke virkede

Når du kommer i tanke om, det der du ikke kan huske, så må du sende det som et tip på kandu.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-02-08 11:43

Hej miritdk. Håber du fandt ud af opskriften, husk du lovede at sende den til mig. V.H. Pia