/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
op på lakridserne
Fra : svendgiversen
Vist : 1913 gange
70 point
Dato : 03-02-08 09:08

Hvorfor siger man det?

Noget med sorte fødder, sorte tæer??
Eller hurtigt underlag???
Eller teater/revy slang????
Eller?????

Hvor stammer det fra? Svend

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-08 09:19

God morgen Svend.

Jeg er ikke sikker på, at jeg ved hvad du mener, men et hurtigt underlag vil jeg forstå, som f.eks en tennisbane med en belægning der æder mindst muligt af boldens fart og evt.skru. Jeg spillede engang dagligt på en gummibane, og det var en fænomenal oplevelse.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 80 point
Dato : 03-02-08 09:21

tjahh - sort mellem tæerne blev gjort "sjovt" ved at beskrive det som lakrids mellem tæerne - i folkemunde såmænd - ret sjovt for små børn - knap så sjovt for de voksne hvis de blev taget med beskidte tæer

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-02-08 09:23

Det sta-sta-stammer slet ikke

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 03-02-08 09:32
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-02-08 09:38

"op på lakridserne" - er op på tæerne for at komme hurtigere afsted.
se så at komme i gang
få lidt fart på

lakridserne er de uvaskede sorte tæer

Der blev ikke badet så meget og derfor var der mange sorte tæer og det ligner jo lakrids. Udtrykket blev, som jeg husker det, brugt i 50'erne.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-02-08 09:40

jov eyvind - men op på lakridserne har sit udsprung i de sorte tæer - idag er vi oppe på lakridserne når vi er meget optaget af et eller andet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-02-08 09:48

Ja netop Miritdk

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-08 09:52

Det er altid rart at få en forklaring et par gange

Citat
http://www.idiomordbogen.dk/idiom.php?site=7&page=0&searchtype=full&searchoption=isequal&searchstring=%C3%A5rv%C3%A5gen

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 03-02-08 09:55

Citat
Det er altid rart at få en forklaring et par gange

Jep vi er op på lakridserne

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-08 21:24

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-02-08 21:38

selvtak