/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grimme udvendige fliser
Fra : ellen99
Vist : 1608 gange
50 point
Dato : 03-02-08 08:56

Hej

Vore udv.fliser er blevet meget grimme, de har fået pletter, man kan ikke skrabe det væk, jeg har prøvet - det hjælper heller ikke med højtryksrensning - er der mon nogen der kan give mig et godt råd --

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-02-08 09:11

Har du ikke mistanke til hvad pletterne består af ?
Højtryksrensning er ikke så godt, det åbner overfladen, og hvis fliserne ligger i skygge eller der er en længere periode med fugt, bliver de meget modtagelige for algefremkomst.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 03-02-08 09:41

Pletterne er sikkert lyse, næsten hvide? Det kan være en art lav/svamp.
Jeg har prøvet en hel del forskelligt, men det meste effektive jeg har opdaget, var fordi jeg havde 1 m3 gus liggende i ca. 2 mdr. Da jeg fjernede grusbunken var dette område helt rent. Og jeg mener helt rent. Den dag i dag ca. 8 mdr. senere er området helt rent.
Det kan være noget i gruset, men jeg tror det er det manglende lys dér har dræbt skidtet. Når jeg tænker mig om, så har vi ikke bevoksninger under div. potter. parasolfod og lign. skyggende ting, så det er nok lyset der er afgørende.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-02-08 11:08

Er det betonfliser? Så kan skidtet være trængt langt ned i dem. Ligger de i solen eller i skyggen? Hvilken farve har de pletter? Er de hvide, som efter tøsalt, eller mørke, som alger?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-08 11:45

Rens dem med klorin feks og så giv dem efterfølgende noget der lukker overfladen kan ikke huske hvad det hedder men der finsdes noget til det; Prøv at søge under flisecenteret Næstved de ved det helt sikkert .

God -rig dag der er en sunofisk der skal ud og nude og er derfor han ikke har tid til at surfe nettet

Kommentar
Fra : ibasa2005

Dato : 03-02-08 12:22

jeg fik en gang et råd med at bruge det billigste vaskepulver man kunne få, lade det ligge på fliserne og til sidst bruge en gulvskruppe eller lignende. Hvis du prøver , så nøjes med et lille stykke først.

Kommentar
Fra : haise

Dato : 03-02-08 13:10

Prøv med kaudisk soda, på 1 flise. lad det være i ca. 2 - 3 timer. afvask med rigeligt vand.
Husk at afskærme for børn og husdyr imens.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-02-08 13:22

Hvis afdækning kan gøre det så er det da fint, prøv med et stort sort stykke plastic eller en gammel plade. Jeg har også pletter på mine fliser dog mindst under tagudhæng og nær en væg??
Det omtalte til at lukke fliserne med når de er helt rene er nok vandglas.
Du skal tænke dig om før du bruger klorin eller andet giftigt, det kan løbe ned til dine bed ved siden af, hvis du har nogen, og så ser du ike meget blomstring i dem.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-08 13:46

Nåhr ja det var vist brun sæbe der også var virksomt skulle bare sidde et stykke tid Men pas på det blir jo som is til det er skyllet af

Mvh osv.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-08 13:48

Nej det er nok ikke klorin hvis du ikke har lidt ukrudt du skal af med alligevel

Nej ikke noget gift det er rigtigt

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 03-02-08 22:42

Jeg har prøvet div. algefjerningsmidler, klorin, brunsæbe (rest fra klinkevask) og hvad der eller findes af gode råd, men gruset (skygge) overgår dem alle.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-02-08 23:08

Ellen hvis du ikke har fået svar nok må du jo sige til