/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
fedtknuder
Fra : vombatsi
Vist : 6779 gange
100 point
Dato : 02-02-08 18:44

Hej
Min gamle hund (snart 12 år) har to ret store fedtknuder på siden. Dyrlægen har set dem og siger at de ikke skal fjernes da hun er så gammel.
Men han fik også sagt at de kan "springe" og nu er jeg blevet bekymret for min hund. Hvad vil det sige? Er der nogen der har erfaringer med det?
Hun fik fjernet livmoderen og en knude for knap tra år siden, og dengang var der heldigvis ingen kræft.
Håber nogen har gode råd
vh vombatsi

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-02-08 18:49

Jeg vil sige som dyrlægen lad dem være hvis de ikke generer hende Knuder springer meget sjældent og så vil det ske udad som hvis en byld på et menneske brister og så er der ikke andet end efterfølgende at holde såret rent indtil det læger og måske skal hun have pincellin efterfølgende men det vil lægen jo tage sig af da du jo vil konsulterer ham/hende hvis det skete
Mvh Sunofisken der også har haft en gammel hund med fedtknuder

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-02-08 19:03

hej vombatsi. Selvfølgelig bliver du bekymret, når din hund har disse fedtknuder. MEN, du har været hos dyrlægen, rigtig godt!
Du er nødt til at stole på hans vurdering, han vil selvfølgelig kun det bedste for hunden.

Det der med, at "de kan springe ned", kender jeg ikke. Men kontakt din dyrlæge igen, og få en forklaring. Mange gange har de professionelle lidt travlt, og vi formår ikke lige at spørge i situationen. Vær ikke bange for at spørge igen!

Fedtknuder, især hos ældre hunde, er iøvrigt et meget kendt fænomen. Visse racer er specielt disponerede.
Held og lykke

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 02-02-08 19:07
Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 02-02-08 19:27

Citat
Min gamle hund (snart 12 år) har to ret store fedtknuder på siden. Dyrlægen har set dem og siger at de ikke skal fjernes da hun er så gammel.

Du får den sikkert selv, men du får dem fjernet da du ikke er så gammel og meneske. Det er ikke noget der gør ondt, men for os mennesker er det iriterende alt efter hvor de sidder. Har selv to stk som jeg selv har tømt, men de vokser stadigvæk som andre skriver, og en ting, det der kommer ud det lugter ad helves til og brug sikkerhedsbriller og mundkurv hvis du prøver på noget, så held og lykke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-02-08 20:54

Jeg har lige fået min 12 år gamle hund aflivet fordi den havde gnavet hul på et stort lipom.
Det kunne have været ordnet, men vi valgte at stoppe fordi hundens alder og almentilstand ikke berettigede en dyr operation, som ville give meget besvær for hunden.
Den havde haft lipomet længe, men vi traf en beslutning om ikke at lade det operere og så vente og se hvad der skete da lipomet tilsyneladende ikke generede, og da der så gik hul på grund af gnaveriet fik vi ham aflivet derhjemme i hans hundekurv - meget fredeligt.

Se tiden an, men husk at stoppe når det generer hunden.

Du kan læse mere her: http://www.netdyredoktor.dk/sw6803.asp

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-08 21:36

Jeg havde en berner sennen-tæve, der havde en fedtknude på maven. Da hun var omkring 10 år (temmelig gammel for en berner), gik der hul på den.. Ikke så dramatisk som at den "sprang" men der blev ligesom slidt hul, fordi den var blevet temmelig stor og nærmest hang under hende.

Hun var ellers sund og rask, så hun fik den altså fjernet. Den sad meget yderligt, kunne dyrlægen mærke, så han gav hende en bedøvelse, der svarer til den man bruger til røngtenfotografering og sådan noget, hvor hunden så godt som sover helt. Og så blev området selvfølgelig lokalbedøvet. Desuden fik jeg lov til at være ved hende mens dyrlægen pillede den ud. En klump på størrelse med en knytnæve. Ronja kom sig meget hurtigt efter operationen. Og fik tre gode år mere.

Men det må være noget dyrlægen skønner, om knuden er så stor, at den kan genere. Og om din hund er rask nok til at gennemgå en operation...
Hvilken race er hun? Små hunde kan jo blive temmelig gamle, mens 12 år er meget for en af de store racer.

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 03-02-08 09:26

Tak for rigtig mange gode svar.
Tilde er en labrador/dobberman blanding, så hun er ret gammel med sine snart 12 år. Jeg har ikke mod på at prøve at tømme dem selv (er jeg helt sikkert ikke kvalificeret til), jeg tror jeg vil se tiden an så længe de ikke generer hende.
vh vombatsi

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 03-02-08 09:28

det med at give point er svært. Men nogen skal jo have dem

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 03-02-08 09:28

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-08 15:12

NEiiiiiiiii... Du kan IKKE tømme den selv... Det er ikke flydende fedt, men fedtvæv, så det er en klump, dyrlægen opererer ud. Derfor forstår jeg heller ikke rigtig udtrykket at fedtknuden skulle "springe"... Det, der er indeni er IKKE flydende. Det kan heller ikke trykkes ud som en stor bums eller lignende.. Og den er IKKE øm, hvad du sikkert også kan se, hvis du rører ved den. Tilde ømmer sig ikke og forsøger heller ikke at undgå berøring.

Så hvis knuden sidder et sted, hvor den ikke er i vejen, så er der ingen umiddelbar grund til at fjerne den. Måske dør hun af noget helt andet inden fedtknuden volder problemer...

Men du skal jo nok til at indstille dig på, at alt over 10 år er en foræring. Især for en stor hund.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-08 15:21

vombatsi læser vist kun de sære indlæg

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 03-02-08 16:49

Hmmm
Jeg gav da point til en der svarede helt uden at være sær!!!
Og det med at tømme dem svarede jeg jo netop at det ville jeg ikke drømme om at forsøge mig med - så jeg er altså ikke spor "sær"
vombatsi

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-08 16:52

Point for mest kortfattede svar, hvorfor googler du så bare ikke selv?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-08 17:31

Årh, det er da lige meget med de der points...

Når bare du ikke tror at du kan suge fedtet ud af din hunds fedtknude.

Talgknuder hos mennesker er SLET ikke det samme som fedtknuder hos hunde.

Mennesker KAN få fedtknuder. Men så kan de ikke "tømmes", de skal opereres væk i lokalbedøvelse.

Men betegnelserne bruges nogle gange i flæng...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-08 17:40

Helt rigtigt!

Et Lipom er ofte forvekslet med kræftknuder, men da en kræftknude oftest er malign så er et Lipom benign, men kan være generende for hunden.

Min hund havde det største på brystkassen og da det var en doberman med dyb brystkasse så det voldsomt ud, men det blev først et problem da der gik hul på den udspændte hud.

Det er for øvrigt flot at en så stor hund bliver så gammel især når den næsten hele livet fik Medrol (prednison) for kronisk øregangsbetændelse og eksem.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-02-08 19:16

Selv tak. Håber du og Tilde får mange gode timer sammen.

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 04-02-08 19:49

Nok engang tak - og jeg googler det ikke bare selv fordi jeg gerne vil høre erfaringer - hvilket jeg jo også kom til.
vombatsi