/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Programmør uden gymnasie
Fra : DeZZa
Vist : 1386 gange
100 point
Dato : 02-02-08 17:09

Hej allesammen.

Ligenu går jeg pt. på HTX, og har det svært ved ting som Fysik og Kemi, da jeg stort set ikke har modtaget undervisning i folkeskolen da vores lærer havde meget fravær, og da jeg skiftede skole, var de nået meget længere der hvor jeg kom til.

I forvejen er jeg heller ikke for god til matematik, men ikke og sige jeg sagtens ville kunne blive bedre, og jeg er også meget lærenem med de fleste ting, men når 30 elever skal tæskes igennem en pensum, så syntes jeg det er svært at blive klog på Fysik og Kemi når man heller ikke rigtigt kender grundbegreberne.

Men mit drømmejob er noget i retningen af Datalog eller Software-ingeniør. Jeg kunne godt tænke mig at have den højeste grad i programmering, men det er vel en ph.d. I Datalogi så vidt jeg kan forstå, og skal man ikke have gymnasie for at kunne melde sig på Datalogi på UNI?

Det er svært at sætte sig for at selvstudere kemi, fysik, eller matematik derhjemme syntes jeg, og er nemmere når man har et studie at forholde sig til, og på den anden side, så tænker jeg om det er umagen værd at begynde at rette op på mine huller fra fortiden, eller om jeg skal fokusere på nuet og finde en anden uddannelse med mindre krav, som ender ud i programmering alligevel?

Jeg bliver ved med at stille mig selv spørgsmålene:
- Skal jeg droppe ud af HTX, for at undgå at blive skuffet senere når jeg bliver sorteret fra pga. mine dårlige evner i fysik, kemi, og evt. matematik?
- Kan jeg få ligeså høj grad i programmering uden at skulle have en gymnasiel uddannelse?
- Hvad er bagsiden ved at vælge gymnasiet fra, og hvad er alternativerne for mit vedkommende?
- Kan jeg stadig nå at rette op på de mangler jeg har i Fysik/Kemi og Matematik et sted? Og hvis ja, hvor er det bedst?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-08 17:15

Det lyder som om du forventer en "køreplan" for resten af dit liv

Hvis uddannelsen er noget du "brænder" for er det da bare at gå igang med at hente det forsømte...

Der er folk der bliver studenter dom 80årig - så der er da tid endnu....

Bare klø på med de ting du mangler for at kunne gennemføre....

Vejen bliver højst lidt længere....

Alt er muligt i et frit land.....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 02-02-08 17:20

- jeg synes du skal gøre HTX færdig, og tage den derfra. Så kan du altid vise et CV med en afsluttet uddannelse... Brug din tid på handelsskolen til at finde ud af hvilken vej du vil.

Held og lykke

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-02-08 17:27

Har du prøvet at snakke med din erhvervsvejleder. De ved en del om den slags. Der er deres job. Held og lykke.

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 02-02-08 17:40

Refi: Jeg forventer ikke at i tager valgene for mig, jeg vil bare gerne bruge lidt vejledning på det område .. Som du kan se er jeg ikke helt sikker på hvad der er bedst for mig.

Stouenberg: Hvad sker der hvis jeg gør HTX færdig, men med elendige karaktere? Så kan jeg jo ikke rigtigt bruge den til noget alligevel :( .. Og så er 3 år jo nærmest spildt .. Når du siger handelsskole? Mener du så HTX? Altså jeg ved jo godt hvad jeg vil, vil gerne prøve kræfter som software-ingeniør eller Datamatiker og så videre som Datalog f.eks. Så det er i den boldgade.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 02-02-08 17:41

Hvis ikke du er stærk i fysik og specielt matematik tvivler jeg på at du nogenside får en god programmør uddannelse eller bliver en god programmør.
Der er mange grene inden for programmering og uddannelser til programmør, hvis du vil undgå matematik og fysik kunne du overveje noget multimedie og/eller design.

Mit råd til dig er at knokle videre med HTX, og så tage den derfra. I løbet af et år eller to vil du let kunne indhente de forsømmelser du har med fra folkeskolen.

Jeg er teknikum ingeniør og har aldrig gået i gymnasiet, men lever af at programmere, så man kan godt.

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 02-02-08 18:12

BertelBrander: Men jeg kan ikke se ligheden imellem Fysik og Matematik og programmering udover at der selvfølgelig er variabler i begge ting?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-08 19:43

Jeg kan kun give Bertel og andre ovenfor ret...

Det vrimler med halvstuderede software "eksperter", mens der er stor mangel på dem med overblik.
(software kan laves på mange måder; den mest effektive kræver indgående matematisk tænkning).

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men senere kan jeg anbefale Datalog Studiet på AAU...

Min nevø er uddannet der og har lige været 3/4 år i Kina; for at programmere kuffert sortering
i den nye stor lufthavn ved Changhai...

Der bliver du ikke sendt ud med den lille grønthandler, datalog uddannelse, Svend

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 02-02-08 20:11

Men altså, som sagt.. Jeg kan jo ikke lave om at det er noget jeg brænder for, og motivere mig .. Problemet ligger bare i, at jeg syntes simpelthen at lektierne bliver lavet for langsomt når jeg mangler den grundlæggende viden i Fysik/Kemi f.eks.

Men hvor er det nemmest at samle op på den slags fra folkeskolen? Også så man kommer et sted hen der er seriøst..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-08 20:24

Hvis det er folkeskole lærdom du søger er der jo div. aftenkurser - så kan du passe det du er igang med samtidig....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-02-08 20:37

Der er aftenkurser på VUC, ring og spørg eller find det på internettet. Der kan man tage fag på 9. og 10. klasseniveau.

Gør din HTX færdig, om 30 år spørger folk ikke hvad dine karakterer var, de accepterer bare at du har bestået HTX. Og uddannelse skal der til hvis man vil videre i systemet.

Helt bortset fra at du selv vil være så stolt når det er lykkedes dig at gennemføre. Og så pyt med karaktererne, du har gennemført.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 02-02-08 20:39

Citat
Men jeg kan ikke se ligheden imellem Fysik og Matematik og programmering udover at der selvfølgelig er variabler i begge ting?

Det er i meget høj grad de samme teknikker du anvender, det er ren logik og kombinatorik.

En kollega (civilingeniør i software), sagde en gang at det vigtigste han havde lært på studiet var at tænke. Og deri har har i høj grad ret, den vigtigste egenskab for en ingeniør (/programmør) er at kunne tænke sig til en løsning, uddannelsen giver dig nogle værktøjer du kan bruge i den sammenhæng.

Så jeg mener stadig at hvis du vil have en højere uddannelse inden for programmering er der ingen vej uden om at få lært matematikken og fysikken.

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 03-02-08 10:22

Tak for de gode svar indtil videre..

Nu arbejder jeg i et IT-varehus ligenu, og for det meste indtil kl 20 om aftenen, så det er begrænset af hvad der er af tid om aftenen, og det er et job jeg er rigtig glad for for tiden går hurtigt og jeg er god til mit arbejde.

Jeg syntes også at aftenskole imens man er på HTX lyder af ret meget, men har i nogle links til noget info omkring kurserne? Jeg bor i Aalborg..

Er lige på vej på arbejde, men nåede at finde dette:
http://www.vucnordjylland.dk/afdelinger/aalborg/aalborg_fagtilbud.htm

Er det så aftentilbudene jeg skal tage, eller hvad er forskellene imellem de forskellige kurser?

Jeg er meget taknemmelig for jeres svar, og VUC har også strejfet mig tanken, men vil lige spørge jer om i tror det er det bedste sted at lære nogle forsømte ting fra folkeskolen? Jeg vil helst have mest muligt ud af min tid.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-08 14:30

Du må tage natten til hjælp hvis du vil fremad og tiden er knap...

Og ja - VUC er faktisk det ENESTE rigtige hvis du vil indhente tabte skolekundskaber....

Men stop IKKE det du allerede er igang med...

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 03-02-08 16:38

refi: Men hvis jeg nu fortsætter og ikke stopper, så kan det jo være at det bliver alt for hårdt at følge med i undervisningen og med lektier, når jeg skal bruge dobbelt(evt. firdobbelt) så lang tid på lektierne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-08 19:20

Det må du så leve med - eller vælge - det kan VI ikke gøre for dig......

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-08 20:05

>Nu ved jeg ikke hvor du bor, men senere kan jeg anbefale Datalog Studiet på AAU...

Når du bor i Ålborg, så må det være oplagt at du søger at kvalificere dig til denne uddannelse.
Prøv at finde ud af hvilke adgangs uddannelser der skal være opfyldt?

Og du behøver jo ikke tage dem alle på en gang, Svend

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 05-02-08 13:14

Nej, men jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvad der sker hvis jeg evt. dumper til en eksamen til sommer i 1.g eller i 2.g .. Hvad gør man hvis man pludselig finder ud af man ikke har færdighederne imens man er igang? Skal man så tage det forfra efter man har gået på VUC f.eks. ? Det ville jo være spild af kræfter at gå videre, hvis man senere finder ud af man mangler noget alligevel.