/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
brusetermostat
Fra : gismu
Vist : 2591 gange
20 point
Dato : 02-02-08 15:09

Jeg har netop fået installeret et brusearmatur, men der er noget galt med varmereguleringen, idet det ofte starter med at være koldt vand, og når jeg så har drejet lidt frem og tilbage på termostatstyringen, bliver det pludselig meget varmt, nærmest kogende...og bliver ikke koldt igen. Det er ligesom der ændres i trykket, når det går over til at blive varmt(der kommer en lyd, og trykket ændres).
Jeg troede det kunne være grus/snavs der var løbet ind i termostaten da jeg åbnede for vandet(på hovedhanen), første gang efter installationen, og har forsøgt at lade vand løbe modsat ind fra en vandhane og ind i bruseren. Der er ikke sket nogen ændring.
Spørgsmålet er: kan det være en fejl i termostaten?
Kan det være muligt at der skal byttes om på varmt/koldtvandsforsyningen bagpå(der var ellers blå/rødt mærke)
Eller er der andre årsager? Og hvad kan jeg så stille op?

Jeg har pillefyr og stor varmtvandbeholder, kan temperaturen stå for højt, da det varme vand andre steder i huset er meget varmt? Der har ikke været problemer med alm. brusearmatur før, men der indstillede vi selv varmt/koldt vand...

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 30 point
Dato : 02-02-08 15:25

Det lyder som det er defekt.

Godkendelse af svar
Fra : gismu

Dato : 02-02-08 15:34

Tak for svaret stilkene.
Jeg havde håbet der var noget som kunne gøres,- det tog ret lang tid at sætte det op og få alle samlinger til at slutte tæt, da der er meget lidt plads at arbejde på...
Så hvis alt 'håb' er ude, må det selvfølgelig ned igen, bare surt!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-02-08 16:19

Har du renset si'en???
Der sidder en si både på koldt og varmt vandstilgangen. Hvis dine rør er nye, skal du rense dem.
Si'en sidder på armaturet!!!!

MVH

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-08 16:23

Normalt går der et øjeblik før termostaten finder den temp man har sat den til, men den må absolut ikke skolde.....før man har trykket den røde knap ind.
At den ændrer lidt i trykket er meget normalt, derfor har man også lavet specielt trykstyrede termostatarmaturer til brug i de øverste etager hvor der problemer med trykket.

Det er en ommer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-08 16:24

Iøvrigt har Du vel ikke brugsvandet over 80 ?

Kommentar
Fra : gismu

Dato : 02-02-08 17:00

Tak for svarene.
Nej, vandet er ikke over 80 grader, men meget varmt...
Der er ikke nogen synlig si,- det er et brusearmatur med flere funktioner, og det ser ikke ud til at det lige er til at skille ad. Selve termostaten sidder høft oppe ift. at tænd/sluk for vandet sidder nedenunder, og de forskellige brusemuligheder nederst.
Jeg bor i hus, og har altså ladet vandet løbe i flere minutter, så jeg har været tålmodig.
Men det virker til at det i starten er koldt, på indstillingerne i det røde område på termostaten, og det bliver meget varmt når det skrues over på det blå område...
Nogen andre forslag?

Kommentar
Fra : gismu

Dato : 02-02-08 17:35

Det hedder vel egentligt et brusepanel...