/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ny tørretumbler og strøm
Fra : kemikeren
Vist : 1975 gange
20 point
Dato : 02-02-08 14:37

Jeg har lige købt en ny tørretumbler. Bag på den står der 230 V.
Min gamle tørretumbler står der også 230 V på, men den er tilsluttet en sikringsgruppe der bruger 16 A sikringer.
Men jeg kan vel uden problemer bare tilslutte den nye tørretumbler det gamle stik, ikk' ?

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 20 point
Dato : 02-02-08 14:39

Det er der ingen problemer i.

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 02-02-08 15:03

Jeg mener at hvis du tilslutter 230V udstyr til en 3-faset stikkontakt/udtag så skal du skifte sikringerne til 10A eller 13A da 230V materiel ikke må forsikres med mere end 13A.

Det har ingen praktisk betydning før end der sker en kortslutning i din tørretumbler

Jeg har selv en 400V luftkompressor samt en 230V vaskemaskine og 230V tørretumbler (på hver sin fase) samt et sandfilter til en udendørs pool kørende på en 400V gruppe med 10A sikringer, og det fungerer fint.

Kommentar
Fra : kemikeren

Dato : 02-02-08 15:15

Ja, men nu er stikket jo tilsluttet den 16A sikringsgruppe, som også vaskemaskinen kører på.
Skal/bør jeg så have opsat et nyt stik på en 10 A sikringsgruppe?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-02-08 15:20

Nej, det behøver du ikke. Det hele kan sikkert køre på 3 X 10 A eller 3 X 13 A.
Vaskemaskinen, hvis den er til 3 faser, bruger det meste strøm på kun 2 faser. Den sidste bliver ikke belastet, særligt meget, og den kan sikkert godt trække tørretumbleren.

MVH

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-02-08 15:40

Spørgsmålet er så om du kan bruge begge maskiner på en gang, det kommer an på forbruget på den fase der går til begge.

Godkendelse af svar
Fra : kemikeren

Dato : 02-02-08 16:40

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : kemikeren

Dato : 02-02-08 19:30

Kan man bare sætte 10 A sikringer i den gruppe der nu har 16 A sikringer isat?????