/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Matematik, bladlusangreb.
Fra : xlsker
Vist : 1348 gange
100 point
Dato : 02-02-08 12:02

Hejsa jeg har fået følgende opgave stillet, men jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad de egentlig mener med spørgsmålet...

Citat
Figuren viser resultatet af en undersøgelse af bladlusforekomster i vårbygmarker. Det fremgår, at der er en sammenhæng mellem det gennemsnitlige antal bladlus pr. strå og den procentdel af strående, der er angrebet af bladlus. Bladlusforekomsten i en mark kan således bestemmmes ved en undersøgelse af, hvor stor en procentdel af strående der er angrebet. Den rette linje på figuren er en model for sammenhængen mellem det gennemsnitlige antal bladlus pr. strå og procentdelen af strå, der er angrebet.

Gør rede for, at den viste sammenhæng kan beskrives ved en funktion af formen
f(x)=b*a^x
hvor f(x) er det gennemsnitlige antal bladlus pr. strå, og x er procentdelen af strå, der er angrebet.
Beregn konstanterne a og b

Den omtalte figur kan jeg lige forklare hvordan den ser ud:
x-aksen går fra 0, 10, 20, 30, 40, 50 op til 100. og hedder Procentdel strå, der er angrebet af bladlus.

Y aksen, hedder 0.1, 1, 10, 100 og er angivet ved gennemsnitligt antal bladlus pr. strå.

Jeg kan fortælle 3 af de koordinatsæt som linjen rammer:
(0;0.1) (38;1) (75;10).

dette var lige overblikket over opgaven
Mit spørgsmål i denne opgave er, hvad menes der med at man skal gøre rede for at den viste sammenhæng kan beskrives ved en funktion af formen F(x)=b*a^x, hvor f(x) er det gennemsnitlige antal bladlus pr. strå, og x er procentdelen af strå, der er angrebet?

mener de simpelthen at jeg skal finde ud af en ligning til linjen eller hvordan?

God weekend, Xlsker

Accepteret svar
Fra : gert_h

Modtaget 110 point
Dato : 02-02-08 12:29

Jamen jeg gentager svaret fra den anden tråd:

Ang 2. spørgsmål: Den rette linje er tegnet ind i i et enkelt-logaritmisk koordinatsystem (normal x-akse og logaritmisk y-akse). De eneste funktioner der danner rette linier i et enkelt-log-koordinatsystem er f(x)=b*a^x (eksponentialfunktioner ). Derfor.

Kommentar
Fra : xlsker

Dato : 02-02-08 12:35

Hehe, du er da en person lige efter min tankegang .

har du så også et foreslag til hvordan man beregner a og b ?? jeg kunne forestille mig det er noget med at jeg skal lave en matrix men er ikke helt sikker for det gælder vidst nok ikke for den slags funktion vi har gang i her...

eller er jeg helt galt på den?

Godkendelse af svar
Fra : xlsker

Dato : 02-02-08 13:04

Jubii, fandt frem til hvordan man skulle udregne a og b skulle åbenbart indsætte 2 koordinatsæt i ligningen, derefter dividere venstre og højresiderne i de to ligninger og derefter isolere a, når man så havde isoleret a så indsætte a i en af de to ligninger og så isolere b og voila så havde man a og b