/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dampspær
Fra : boje1904
Vist : 1308 gange
100 point
Dato : 01-02-08 21:14

Jeg er ved at efter isoler en ydervæg med 100 ekstra isolering lagt på idersiden af væggen. Skal jeg bruge dampspær efter det? Giver det problemer at der midt i væggen er et lag mursten? Er der andre ting som jeg skal være opmærksom på?

På forhånd TAK!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-08 21:19

Der skal være en dampspærre ind mod det varme rum.

Rockwool's "den lille lune" som fås gratis hos tømmerhandlere giver en god vejledning.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-02-08 21:25

Den kan også hentes her:
http://www.rockwool.dk/sw81190.asp

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-02-08 21:38

Hej med dig. Eyvinds svar er helt rigtigt men du skal huske det skal være godkendt dampspærre. Det nytter ikke noget med den billigere løsning. Har selv lige isoleret 90 kvm loft..God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 02-02-08 12:02

Lige for at supplere piaskov:
'Godkendt dampspærre' vil sige, at du ikke skal sætte en hvilken som helst slags plast- eller sølvfolie op.
Plast-folie er OK, men den skal have den rigtige tykkelse.
Du kan forhøre dig hos Byggecentrum eller en lokal håndværker, eller Rockwool - eller hvad din isoleringsleverandør nu hedder - siger.

Iøvrigt: Vidste du at du helt kan undvære dampspærre, hvis du anvender papiruld i stedet for rockwool?

Dampspærren skal forhindre at fugt inde fra huset skal sætte sig i selve isoleringen som dug. Rockwool, som er lavet af stenmateriale, kan ikke slippe duggen.
Det kan papiruld til gengæld. Den er dog præpareret mod at falde sammen, mod mug og er brandsikret.
Prøv at se: www.papiruld.dk/

Venlig hilsen
krestenklit

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-08 12:09

Og så lige til det du egentlig spørger om:
Om du skal dampspærre når du efterisolerer udefra.

Hvis din væg allerede er isoleret med dampspærre, må du ikke at dampspærre igen.
Fugten indefra huset bliver jo stoppet af den dampspærre der allerede (forhåbentlig) er sat op ved den første isolering.
Hvis du påny dampspærrer, kan eventuel fugt i mellem de to dampspærre-lag ikke finde ud, og det vil ikke være godt.

Hvis der mangler dampspærre ved den indvendige isolering, skal du dampspærre den ydre isolering (hvis isolerings-materialet kræver det).

Og endelig:
Hvis der slet ikke er indvendig isolering, skal du sørge for at dampspærre den ydre isolering (igen: hvis isolerings-materialet kræver det).

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-08 13:20

Kig lige i "Den lille Lune" hvor der er fine tegninger.
Du behøver ikke at bruge rockwool, fordi du laver det efter deres hæfte.
Husk lige at flamingo og lign. materialer kun må være under beton da der udvikles giftige gasser ved evt. brand.

Godkendelse af svar
Fra : boje1904

Dato : 11-02-08 12:10

Tak for svaret krestenklit. Det ere nok det tætteste som jeg kommer på et reelt svar som kan bruges til noget fornuftigt!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-02-08 12:39

Jeg troede at spørgsmålet drejede sig om isolering indefra.???