/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
dryppende vandhane
Fra : ejgild01
Vist : 12171 gange
60 point
Dato : 01-02-08 21:03

Er det muglig at skifte pakning på en etgrebs Damixa vandhane

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-02-08 21:08

Hvordan udskifter jeg en pakning?

En dryppende vandhane er irriterende på flere niveauer. Dels er der lyden, dels aflejrer vanddråberne med tiden skjolder i vasken. Et tredje aspekt er, at det simpelt hen er spild af vand, hvilket er dårligt for miljøet og for økonomien. Der er mange typer vandhaner, men det er ikke svært at skifte pakning i nogen af dem.
Du skal bruge:
Top- eller fastnøgle
Skruetrækker
Rørtang
Papegøjetang
Hanefræser
Hanefedt
Tændstik
Tyggegummi
Søm, clips el.lign.

Forberedelse:

Se efter, om der står et mærke eller nummer på vandhanen, så du kan fortælle forhandleren, præcis hvilken type pakning, du skal bruge. Måske har du en faktura fra installeringen, hvor det står på. Hvis din hane er meget tilkalket, så det vil blive svært at skille den ad, kan du vikle en klud eller lidt køkkenrulle med afkalkningsmiddel omkring grebene og topstykket en halv times tid, inden du starter arbejdet.

Find ud af, hvor du lukker for vandet. Sandsynligvis sidder der en stophane på vandledningen under vasken. Stophanen kan være udformet med et lille vridegreb, eller den kan være en skrue som drejes med en skruetrækker. Den kan også ligne en miniaturevandhane. Er der ingen stophane dér, findes den ude i haven, men i etageboliger skal viceværten lukke for hovedhanen.

Vandhanernes håndtag, kronegrebene, skal af, så der er adgang til spindlen. Grebene kan være udformet på flere forskellige måder. Nogle kronegreb har en skrue foroven, som skrues ud. Den kan være skjult under en rød eller blå kappe, som vippes af med en lille skruetrækker. Endelig kan nogle greb blot trækkes af.

På andre typer vandhaner er kronegrebet og spindlen ud i ét. På disse haner, som typisk ligner en gammeldags vandhane med vingegreb eller et trekantet greb, afmonteres hanens yderkappe med en fastnøgle. Derefter tages både greb og spindel af, så der er adgang til at skifte pakningen. Undgå at bruge svensknøgler, da de nemt smutter, og gør møtrikken rund.

Hvis din vandhane er typen med to runde greb med en kant, som du drejer ind mod dig selv for at åbne for vandet, sidder der en skrue på undersiden af grebet. Når den er ude, kan grebet trækkes af. Derefter fjernes møtrikken, og spindlen kan trækkes ud. Har du en etgrebshane, se punkt 11.

Vel inde ved spindlen fjernes den gamle pakning. Alt efter hanens type kan det være, du skal fjerne en lille fjeder eller møtrik, som holder pakningen på plads. Læg alle de dele, du har afmonteret, på et bord i den rigtige rækkefølge, så der ikke opstår tvivl, når du skal samle hanen igen.

Efterse spindlen. Er den kant, der omgiver pakningen, pæn og uden hakker eller revner, er den i orden. Hvis ikke, skal den udskiftes, da hanen ellers ikke vil holde tæt trods en ny pakning.

Inden den nye pakning monteres, skal du rense hanens bundsæde. Det er der, pakningen skal slutte tæt, og det kan den ikke, hvis der er ujævnt pga. kalkaflejringer. Desuden vil du hurtigt flosse den ny pakning op, når den gnubber mod kalken.

Bundsædet renses med en hanefræser. Sæt et fræseskær på, som passer i størrelsen til din vandhane. Skru fræseren ned i hanens gevind, og drej håndtaget, mens du trykker lidt nedad. Når bundstykket er blankt, er al kalk væk, og du skal ikke fræse længere ned.

Fjern spånerne, men prøv ikke at puste dem væk. Så ryger de bare ned og kan ødelægge den nye pakning. Pil dem op, evt. med et stykke tyggegummi på en tændstik, eller hent støvsugeren.

Placer den nye pakning korrekt, og smør den med lidt hanefedt. Giv også spindlens gevind lidt fedt; så er den nemmere at få af næste gang. Saml resten af vandhanens dele: spindel, kappe og greb, og stram delene til. Åbn for vandet på stophanen.

Etgrebsvandhanen er lidt anderledes. Lige under svinggrebet sidder en skrue, som fjernes, så grebet kan tages af. Lige derunder sidder yderkappen, som kan tages af med fingrene. Sidder den fast, kan afkalkningsmiddel hjælpe. Har du ikke det, kan du forsigtigt løsne kappen med en papegøjetang eller en rørtang med en klud viklet om kæberne, så den ikke ridser metallet.

Derunder vil der typisk sidde en gevindring, et toplukke og en bølgefjeder. Længere nede finder du et kuglestyr, en teflonmanchet og selve kuglen. Nogle af delene skal måske fiskes op med et bøjet søm, en clips el.lign.

Når alle dele er ude, renser du kalken af med hanefræseren og smører den nye pakning samt fjederen og kuglen med hanefedt. Monter alle delene i den rigtige rækkefølge, og åbn for vandet på stophanen.

taget fra http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?id=948

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-08 21:22

Altså.........................Damixa etgrebs .....................

Der skal bruges et repsæt til din Damixa model og der skal kun bruges den 6 kant stiftnøgle (umbraconøgle) som følger med det repsæt.
Der er også monteringsvejledning med.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-02-08 21:33

Nemlig Eivind.
alimak

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-02-08 22:20

Det var da en god lang beskrivelse - men hvor blev jeg sur da jeg nåede frem til at skulle bruge tyggegummiet. jeg ville hellere have været varskoet allere dengang jeg ledte efter stophanen - hvis jeg var begyndt at tygge der så havde det været parat, da jeg fik brug for det og tændstikken - nå men her måtte jeg i gang med at tygge det varmt og blødt.

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 02-02-08 15:04

Godt så er det jo bare at gå i gang når jeg for købt et pakningsæt ,,,,,,,,,, tak for svarene