/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Matematik, normaling
Fra : xlsker
Vist : 1431 gange
100 point
Dato : 01-02-08 20:37

Hejsa, jeg har fået en opgave som lyder på følgende:

Citat
En normalfordelt stokastisk variabel X har middelværdi 10. Desuden er P(X=15)=0.1.
Bestem spredningen for X

I denne opgave må jeg ikke bruge lommeregner...

Jeg har forstået opgaven så vidt at jeg skal tegne et eller andet ind på et normalfordelingspapir..

Men, jeg har før bare gjort sådan at jeg har talt 10 på x-aksen, sat denne værdi til at være 50% og derefter tegnet noget andet ifølge det det P(X=?!)=?! og så derefter fået en faldene sumakse som åbenbart var helt 100% ulovligt ifølge matematikken.

Så lige nu tænkte jeg på om der er nogle kloge kanduer som kan hjælpe mig og fortælle mig hvor jeg skal sætte det første punkt for at lave en linie i mit normalfordelingspapir, og fortælle mig hvad jeg skal bruge den viden om at P(X=15)=0.1 og eventuelt hvad det egentlig betyder??

Har kigget i mine 2 formelsamlinger, min gamle 1. g bog og min anden g bog, men kan simpelthen ikke finde nogle metoder til at lave en opgave som sådan en her....

Udover dette så har jeg også fået en anden opgave, denne lyder på følgende:
Citat
Figuren viser resultatet af en undersøgelse af bladlusforekomster i vårbygmarker. Det fremgår, at der er en sammenhæng mellem det gennemsnitlige antal bladlus pr. strå og den procentdel af strående, der er angrebet af bladlus. Bladlusforekomsten i en mark kan således bestemmmes ved en undersøgelse af, hvor stor en procentdel af strående der er angrebet. Den rette linje på figuren er en model for sammenhængen mellem det gennemsnitlige antal bladlus pr. strå og procentdelen af strå, der er angrebet.

Gør rede for, at den viste sammenhæng kan beskrives ved en funktion af formen
[CODE]f(x)=b*a^x[/CODE]
hvor f(x) er det gennemsnitlige antal bladlus pr. strå, og x er procentdelen af strå, der er angrebet.
Beregn konstanterne a og b

Den omtalte figur kan jeg lige forklare hvordan den ser ud:
x-aksen går fra 0, 10, 20, 30, 40, 50 op til 100. og hedder Procentdel strå, der er angrebet af bladlus.

Y aksen, hedder 0.1, 1, 10, 100 og er angivet ved gennemsnitligt antal bladlus pr. strå.

Jeg kan fortælle 3 af de koordinatsæt som linjen rammer:
(0;0.1) (38;1) (75;10).

dette var lige overblikket over opgaven
Mit spørgsmål i denne opgave er, hvad menes der med at man skal gøre rede for at den viste sammenhæng kan beskrives ved en funktion af formen F(x)=b*a^x, hvor f(x) er det gennemsnitlige antal bladlus pr. strå, og x er procentdelen af strå, der er angrebet?

mener de simpelthen at jeg skal finde ud af en ligning til linjen eller hvordan?

Jeg tildeler 100 point for et (godkendt, korrekt) svar på hver af de 2 spørgsmål, men jeg svarer først i morgen formiddag da jeg er træt af at sidde med de her opgaver længere har siddet siden kl 2 da jeg kom hjem fra skole med det møg...

God weekend, Xlsker

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 01-02-08 23:40

Ang 2. spørgsmål: Den rette linje er tegnet ind i i et enkelt-logaritmisk koordinatsystem (normal x-akse og logaritmisk y-akse). De eneste funktioner der danner rette linier i et enkelt-log-koordinatsystem er f(x)=b*a^x (eksponentialfunktioner ). Derfor.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-08 09:46

Vi har jo ikke normal fordelings papir liggende, det må da være gået af mode? Svend

Kommentar
Fra : xlsker

Dato : 02-02-08 11:32

Normalfordelingspapir er noget man blot kan søge efter på google, derefter downloade det og så printe det ud.

Det er skam ikke gået af mode, det benyttes jo bl.a. til undervisning på gymnasierne

Accepteret svar
Fra : gert_h

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-08 11:39

Ang din normalfordeling: Jeg tror der i opgaven er en trykfejl. Sandsynligheden P(X=15) i en normalfordelt stok. var. er nemlig 0. Altså P(X=15) = 0.
Jeg tror der skulle have stået P(X>=15) = 0.1, hvilket ville give at P(X<=15) = 0.9. Afsæt de to punkter (10, 0.5) og (15, 0.9) på et normalfordelingspapir, tegn en ret linie mellem punkterne, så har du en voksende kurve og spredningen kan aflæses.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-08 11:47

>det benyttes jo bl.a. til undervisning på gymnasierne
Ja og kun der? Spild af tid. I dag findes der jo langt mere effektive værktøjer...

Svend, der også lærte at interpolere i logaritme tabeller

Kommentar
Fra : xlsker

Dato : 02-02-08 11:57

Citat
Ang din normalfordeling: Jeg tror der i opgaven er en trykfejl. Sandsynligheden P(X=15) i en normalfordelt stok. var. er nemlig 0. Altså P(X=15) = 0.

jep jep, du har ret i at det skal være P(X>=15)=0.1, prøvede nemlig bare at benytte det tegn som var den samlede form for det, men det kan Kandu.dk åbenbart ikke finde ud af at skrive da den har byttet det om til at være "=".

Citat
a og kun der? Spild af tid. I dag findes der jo langt mere effektive værktøjer...

ak ja, men enhver læres største intentioner er jo, efter stor erfaring, at de altid vil give os de sværeste værktøjer i starten og sætte os igang med slavearbejdet, og så når vi har knoklet er det de fortæller os de gode hemmeligheder om hvordan man gør det hele så let som en leg...

Godkendelse af svar
Fra : xlsker

Dato : 02-02-08 11:59

Din besvarelse var rigtig god og jeg forstår faktisk nogenlunde princippet bag det der P(X>=15)=0.1 nu...

Jeg genskriver det første spørgsmål i en anden tråd

Kommentar
Fra : xlsker

Dato : 02-02-08 11:59

genskriver det andet* spørgsmål mente jeg.

Kommentar
Fra : xlsker

Dato : 04-02-08 18:41

jubii