/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
fliser
Fra : pylle12
Vist : 5345 gange
100 point
Dato : 01-02-08 19:17

Er det muligt at male oven på fliser i badeværelse.
Eller skal de bankes ned da vi skal til at renovere badeværelse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-02-08 19:19

Det kan du godt.

Nogle af vore venner har malet deres badeværelse, og det blev noget så flot.

Tal med din lokale farvehandler, så kan han råde og vejlede dig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-08 19:20

Ja det er der flere som gør med held.
Jeg ved ikke hvad der bruges, men det ved Flügger farvehandel.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-02-08 19:22

her kan du læse trin for trin hvordan man gør, jo det kan lade sig gøre

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=57

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-02-08 19:24

Opfriskning af fliser

I stedet for at banke de gamle, grimme fliser ned på badeværelset eller i køkkenet, kan du male dem. Fordelene er mange ved at male i stedet for at udskifte fliserne.
Arbejdstiden er for eksempel kortere, og der er også en betydelig økonomisk fordel at tage med i overvejelserne.
I denne artikel er brugt Plasti-Kote Flisemaling fra Borup. Den fås i 13 forskellige farver. Anvisningerne gælder for netop denne flisemaling. Bruges flisemaling fra andre producenter, skal deres brugsanvisninger følges.

taget fra
http://www.ask-alex.dk/8044_Opfriskning_af_fliser.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-02-08 19:26

For en del år siden, kunne man også få noget "plastic tapet" til at sætte ovenpå fliserne.

Jeg kan ikke huske hvad det rigtigt hed, men man spartlede først de gamle fuger op, og kunne så "tapetserer" ovenpå.

Der var så også tilsvarende stof - altså farvemæssigt - der matchede, f.eks til gardiner og hynder,så vi fik et helt nyt køkken, til en rimelig pris,

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 01-02-08 19:32

Har du et ældre badeværelse, hvor fliserne var moderne engang i starten af firserne?
Så kan det godt være at du har overvejet om dit badeværelse skal igennem en større modernisering.

Men det er dyrt at lave et helt nyt badeværelse, og ofte er saniteten pæn nok hvis det f.eks. er hvidt.

Du kan spare en del på udgifterne, og alligevel få et rigtigt flot resultat hvis du maler fliserne. Det er ikke særligt dyrt eller svært, men for at få et godt resultat er det vigtigt at du gør det rigtigt.

Maling af fliserne sker i 3 trin:

1. Rengøring
2. Grunding
3. Maling

RENGØRING:
Det er yderst vigtigt, at du er MEGET grundig med rengøringen af fliserne. Badeværelset er jo et fugtigt rum, og den mindste smule fedt bag malingen vil få den til at boble op når der kommer fugt og damp i rummet. Rens dine fliser med en kraftig opløsning af Grundrens, som kan fås hos Matas. Skyl grundigt efter med vand, og lad det tørre helt.

GRUNDING
Smut ned til malerforretningen og få noget grunder til flisevægge. Få også en lille korthåret rulle og en lille pensel til hjørnerne.

Maling kan ikke umiddelbart fæstne ordentligt på fliser, så derfor er grunderen nødvendig.

Den korthårede rulle skal bruges, fordi det færdige resultat ellers ikke bliver glat og blankt.

Når du maler skal du hele tiden holde øje med, at der ikke sidder små hår eller andet på det stykke du skal til at male på. Derfor tager det noget tid. Giv gerne et par gange med grunderen.

MALING
Samme procedure som med grunderen. Du skal bruge olie-alkyd maling. Sørg for god udluftning, for det stinker!

Også her skal du holde øje med, at der ikke sidder hår og fnug på væggen.

Væggene skal have 2-3 gange før det dækker, og du skal vente mindst dags tid mellem lagene.

Når du har lagt det sidste lag skal malingen tørre og hærde. Brug endelig ikke badeværelset i 3-4 dage, og sørg for god udluftning.

Godkendelse af svar
Fra : pylle12

Dato : 01-02-08 19:43

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-02-08 19:46

selv tak, er glad for at kunne hjælpe

Kommentar
Fra : jwgeer

Dato : 25-12-08 09:38

Hejsa Allesammen.

Jeg er den heldige ejer af et ældre badeværelse. Og nu skal der ske lidt derude.
Det lyder fint at man kan male fliserne. Har hørt at man også ka male med flise lim eller noget i den stil. måske der er nogen der kender til det?