/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
'Liv I Danmark'finansierings.p
Fra : Hoddy
Vist : 517 gange
15 point
Dato : 01-02-08 18:45

Er ved at læse bog 'Liv i Danmark', her står der at vi i fremtiden vil få problemer med at finansiere velfærdssamfundets offentlige service og ydelser? Men kan vi få problemer med det, og kan man overhovedet løse finansierings-problemerne?

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 15 point
Dato : 01-02-08 20:41

Problemet er at andelen af ældre i Danmark stiger. Derfor vil der i fremtiden være relativt færre på arbejdsmarkedet til at betale for folkepension og sundhed for den ældre befolkningsgruppe.

Hvor stort problemet er, er noget der diskuteres lystigt. Jeg skal ikke forsøge at komme med et bud.

Regeringen nedsatte i 2003 den såkaldte velfærdskommission til at analysere problemet og komme med forslag. Den kan du læse om her: http://da.wikipedia.org/wiki/Velf%C3%A6rdskommissionen .

Der er mange måder at forsøge at løse de problemer der måtte opstå. Eksempler kunne være:

1) Brugerbetaling på velfærdsydelser
2) Sænkning af overførselsindkomster
3) Højere skatter

Ovenstående medfører dog det dilemma at man kommer til reducere velfærden for at redde den. Alternative løsninger er:

4) At hæve pensionsalderen
5) Åbne for mere udenlandsk arbejdskraft
6) Skabe incitamenter for at folk får flere børn.

1) og 2) kommer vi nok til at diskutere inden for en kort fremtid. Sammen med en generel diskussion af hvad velfærdssamfundets kerneydelser er. Den diskussion kører i øvrigt med jævne mellemrum. Tænk fx på Nyrup og efterlønnen.

3) er der næppe nogen regering inden for overskuelig fremtid der vil turde foreslå som løsning.

4) sker nok

5) er unægteligt sprængfarligt i disse år. Men der er mange der taler for ordninger der i højere grad skal tiltrække veluddannet arbejdskraft fra udlandet.

6) forslag?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-02-08 22:17

De kan bare gi os hårdt arb. folk noget mere i løn, så vil vi jo også betale mere i skat !!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-08 09:08

De kunne starte med at spare på de utallige kommisioner og møder og externe luxusundersøgelser fra 1500-kroners konsulentfirmaer der kun kigger på tal og ikke mennesker.

"Fodring" af de ældre mennesker der ikke kan klare det selv koster allerede nu uhyrlige summer pr. måltid som vi andre med et almindeligt husholdningsbudget ikke fatter. Bortset fra at jeg køber en god bøf med rødvin nu og da kan jeg ikke få det til at hænge sammen at dampkogte kartofler med en papkotelet kan koste 50 kr.
Nogen scorer kassen på udlicitering som skulle have givet besparelser.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-02-08 21:22

Danmark overlevede ca 10 år med omkring 300.000 ledige i den arbejdsduelige alder. Hvorfor skulle "ældrebyrden" udgøre et større problem?

Det eneste nødvendige er, at skabe gode flexible ordninger for ældre på arbejdsmarkedet!