/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Synsrapport !!!
Fra : a2allofu
Vist : 2242 gange
102 point
Dato : 31-01-08 18:24

Hej Venner,

Jeg har boet til lej i 3 værelses lejmål. Har sagt op min bolig, og har 100% ancennietet. so kom den dag hvor lejligheden skal synes, inspektoren kom med maleren og stable en hel del fejl, og mangler og bedt mig skrive under, det har jeg afvist, Jeg har bedt om representant for lejerne, det blev ringet efter en anden mand som sagde at han var vores representant, det viste sig at han arbejder for boligselskabet og jeg kender ham som gårdsman boligselskabet, og er for nylig ansat.
Jeg henvedte mig til ham for argumentere for det mangler som inspektoren har bevist pålagt mig, og jeg mener det er almedlig slitage.
desuden at jeg skal betale for rengøring af komfur køleskab, og fryser, og hele lejligheden som jeg og min kone har rengjort, . Inspektoen har skiftet nøglen samme dag uden at jeg fik lov til aflæse min el måler, jeg ringde til boligselskabet som mener at jeg må ikke aflæse måleren før håndværkerne er færdig og at lejligheden er udlejet til en anden. få dag senere blev jeg oplyst fra en nabo i samme opgang at køleskabet kofuret og fryseren blev smidt væk, og der blev sat et nyt køkken. JEG SPØRGER Hvad er mening med at jeg skal alligvel betale for rengøring af køkken elementer som er kaseret og er over 25 år gamle?!!
Hvordan kan en representant for os som lejere være fuldtids ansat i samme bolig selskab?!! Er han ikke Inhabil??
Efter nærmer bregning mister jeg mit depositum, og skal betale flere tusen kroner oven i .
HVAD SKAL JEG GØRE!!? Jeg er førtidspensionist og har hverken midler, formu ellerpenge til at klare de udgifter som jeg mener er ren snyd af ærlig mennesker . HJÆLP ::HJÆLP::HJÆLP: Tak på forhånd.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 31-01-08 18:35

kontakt lejernes landsorgination:
http://www.lejerneslo.dk/

Da du afleverede nøglen, fik du så en dags dato ???
med mindre reglerne er lavet om, så har de 14 dage til skriftligt at informere dig om hvor meget du skal af med til vedligehold. Hvis de 14 dage er overskredet, kan du gøre krav på det fulde beløb.. Men tro mig.. det ved lejernes LO alt om..hehe.. har selv gjort det for ca 10 år siden..

Fint at du ikke har skrevet under på noget. Loven er faktisk sådan at hvis du siger ja til at det er din skyld at lågerne i dit køkken er slidte, så har du givet dem lov til at monterer et nyt køkken..

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 31-01-08 18:41

Hej du skal henvende dig til Lejernes LO. De varetager Dine interesser!

Citat
Kontaktoplysninger
Lejernes Landsorganisation i Danmark
Reventlowsgade 14, 4.
1651 København V.
Telefon: 33 86 09 10
Fax: 33 86 09 20
E-mail: llodk@llodk.dk
Telefonisk henvendelse
Mandag 13.00 - 15.00
Onsdag 13.00 - 15.00
Torsdag 13.00 - 15.00
Fredag 10.00 - 12.00

Du skal ringe i første omgang og tale med dem. Derefter kræver de, at man er medlem, for at kunne hjælpe. Kender ikke lige prisen på medlemsskabet, (billigere for pensionister), men nok meget billigere, end det du vil miste på fraflytningen af lejligheden.

Held og lykke

Kommentar
Fra : a2allofu

Dato : 01-02-08 05:51

Tak for jeres råd,
Jeg kan ikke forstå at en ansat i Boligselskab kan være representant for lejrene?!! efter min mening manden er inhabil, man kan ikke have 2 kasketer på, ved oag arbejde for boligselskabet, og representere lejerene. SVAR BEDES:

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-02-08 07:15

Da du flyttede ind i boligen 1. gang, skulle du have skrevet om, hvis der var fejl og mangler. Denne seddel skal så vedlægges/opbevares boligoverenskomsten. Du skal selv have en kopi.

Ved fraflytninmgssyn, skal "slid og ælde", dækkes af henlæggelser til istandsættelse ved fraflytning.

Har man selv ødelagt noget, fx hul i en låge/dør, skåret i køkkenbordet osv. skal lejer selv betale for dette.

Ved fraflytningssynet, skal alt skrives ned. Det som udlejer mener der skal laves, og det som udeljer ikke mener skal laves. Hermed er der enighed/uenighed om hvad der skal laves/ikke laves. Når alt er nedskrevet, såvel det som man er enig/uenig om, kan man roligt skrive under. Lejer skal i forbindelse med fraflytningssynet, have en kopi med det samme af det aftalte. Krav fra udlejer skal efterfølgende fremsendes til lejer senest 14 dage efter fraflytning. Sker det ikke, har udlejer tabe hele retten til at få godtgjort noget som helst!

Naturligvis, kan en ansat ikke repræsentere en lejer. Det kan en fra en afdelingsbestyrelse eller fra bestyrelsen.

Desværre melder beboere sig ofte først ind i lejerforeningen, efter fraflytningen. Melder man sig ind inden, har man mulighed for, at få en repræsentant for lejerforeningen med til fraflytningssynet.

Sluttelig omkring rengøring, så findes der to typer rengøring ved fraflytning. Rengøring efter håndværkere, som skal indgå i forbindelse med regningen for istandsættelse af boligen, fx malerarbejde.

Rengøring af boligen efter lejeren. Det sker desværre ind imellem, at en beboer har én opfattelse af rengøring efter sig og udlejer har en anden opfattelse. Trækker man et konfur ud, og der hænger årgammelt indtøret sovs ned af siderne, har lejeren godtnok et rengøringsproblem, som der så skal betales for ved fraflytningen. Skal tingene smides ud, er der ingen grund til denne rengøring af komfuret, men omgivelserne trænger måske også til rengøring. Her er der derfro nogel gange uenighed mellem udlejer og boligtager. Har køleskabet fx sjældent blevet rengjort, det sker ofte "nu om dage", da det selv afrimer. Hvor mange tømmer og rengører fx sit køleskab én gang om ugen/måneden eller om året?

Hel og lykke med din nye bolig. Her skal du starte med at nedskrive fejl og mangler, så du ikke skal bnetale dem næste gang du flytter.

Kommentar
Fra : a2allofu

Dato : 01-02-08 07:35

Tak for dit råd,

Manden dom står som representant for lejre er ansat på fuldtid i Boligselskabet, desuen han er medlem i bestyrelsen, er det remlig at han kan representere ls lejere??!! Han vil risekire fyring hvis han er på lejeres side. han kan ikke være neuteral i sin bedømmelse.

svar bedes.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-02-08 10:37

En ansat kan godt sidde i bestyrtelsen, men der repræsenterer han formentlig ikke lejerne, men de ansatte i boligselskabet.

De som repræsenterer en lejer, er en lejer der er valg af- og blandt beboerne. Den pågældende kan selvfølgelig godt være valgt af-og bland beboerne og repræsentere disse og samtidig være ansat, MEN han bør ikke i din situation, være den der repræsenterer dig! Det er et dårligt valg fra boligselskabets side, at lade en ansat - evt- ansat folkevalgt - repræsentere dig, da det let kan give anledning til "misforståelser".