/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Tilslutning af flere ting
Fra : killer10
Vist : 573 gange
125 point
Dato : 31-01-08 16:50

Jeg har overvejet at anskaffe et sorround system til min fladskærm. Mit spørgsmål er hvordan kan jeg få det til at fungere, rent stikmæssigt? Jeg har kun 1 HDMI stik i tv´et, og den er benyttet af en HDD-optager. Det surround-system jeg har kigget på er også med HDMI. Har set man kan få en HDMI-switch. Men så kan jeg vel ikke høre surround, imens jeg ser en optaget film på hdd-optageren, da man skal vælge hvad for en tilslutning man vil bruge (OPTAGEREN eller SURROUND-SYSTEMET) Nogle der selv har lavet lignende, eller har forslag til hvordan sådan noget skal sættes op?

Accepteret svar
Fra : Peder99

Modtaget 135 point
Dato : 31-01-08 17:09

Da du må have en tuner i din HDD optager kan du sende lyd og billede fra HDD til dit TV via HDMI, men lyden kan du sende fra HDD til Surround sound anlæg via en anden interface på HDD (evt. optisk hvis det er der)

Slå så lyden fra på fjernsynet når du bruger dit anlæg til surround lyd!

Hvis der ikke er tuner i din HDD er sagen en helt anden!

Peder

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 31-01-08 17:22

Hvis jeg forstår dig ret vil det se sådan ud: HDMI - fra tv til hdd-optager, optisk fra hddoptager til surround system.

Skal hdd-optageren så være være tændt for at få lyd fra surround til tv? Da jeg umiddelbart ikke har forbundet surround til tv som du foreslår.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-08 17:41

Citat
Men så kan jeg vel ikke høre surround, imens jeg ser en optaget film på hdd-optageren

Hvis det er så vigtigt at kunne "flere" ting på en gang i samme kvalitet må du investere i et NYT fjernsyn...

Alle mulige "samlebokse" vil give problemer hvis alt AKAL køre på en gang.....

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 31-01-08 17:53

Hmm refi syntes altid lige du sniger dig ind og kommer med guldkornene...! Stod jo ikke med problemet hvis jeg havde pengene til et nyt fjernsyn.

Virker sgu som om du bare skal have replies på flest mulige emner.

og nej det er jo lige nøjagtigt det modsatte der er tilfældet!!! vil have lyden til at virke uden det hele skal være tændt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-08 18:21

Citat
og nej det er jo lige nøjagtigt det modsatte der er tilfældet!!! vil have lyden til at virke uden det hele skal være tændt

så forstår jeg ikke din udtalelse om at høre det ene og se det andet

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 31-01-08 18:24

Vil kunne høre surround både mens jeg ser tv, og hvis jeg skal se en optaget udsendelse på hdd-optageren.

Er der andre stik end HDMI man kan bruge til surround?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-08 18:29

surround behøver "kun" et alm. scart

Godkendelse af svar
Fra : killer10

Dato : 01-02-08 01:39

Tak for svaret Peder99.